Boeing taber højde i historisk nedtur: Må afgive verdenstronen til rival

Den amerikanske flyproducent Boeing har måttet notere en lang række tilbageslag i 2019 og har derfor også afgivet tronen som verdens største flyproducent.

Nedturen har været særdeles hård for Boeing, efter at to af flyselskabets model 737 Max styrtede ned sidste år. Fold sammen
Læs mere
Foto: Lindsey Wasson/Reuters/Ritzau Scanpix

Handelskrig, konkurser i flybranchen og to flystyrt har været medvirkende til, at amerikanske Boeing i 2019 har måttet indstille sig på en hel del modvind. Det betyder ifølge Financial Times også, at selskabet ikke længere sidder på tronen som verdens største flyproducent.

Den sidder franske Airbus nu på.

Ser man på antallet af indgående ordrer på fly og på afleverede fly, er begge tal de laveste i mere end et årti for Boeing, som særligt har kæmpet med de store udfordringer i kølvandet på usikkerheden om flytypen 737 Max, hvoraf to styrtede ned sidste år.

Ifølge Financial Times modtog Boeing 246 ordrer på nye fly sidste år, hvilket er det laveste antal i mere end to årtier. Samtidig leverede Boeing blot 380 fly mod forrige års 806 fly. Før flyveforbuddet blev givet til 737 Max-flytypen, havde Boeing ellers regnet med at skulle levere et sted mellem 895 og 905 kommercielle fly i 2019.

Kinesiske kvaler

Alt imens har Airbus kunnet noteret 21 flere flyordrer sidste år, hvor totalen nåede op på 768, mens antallet af leverede fly steg med 57 til 863.

Det er dog ikke kun miseren med 737 Max, der martrer Boeing. Handelskrigen mellem USA og Kina har også betydet, at Boeing ifølge Wall Street Journal i to år har måttet undvære efterspørgslen fra kinesiske kunder, der ellers traditionelt har stået for en fjerdedel af selskabets leverancer.

Og det stopper ikke her. Ifølge Richard Aboulafia, der er direktør i luftfartkonsulentfirmaet Teal, skyldes nedgangen hos den amerikanske flyproducent også, at flyselskaberne er blevet vilde med en af rivalen Airbus' maskiner. Der er tale om modellen A321neo, som sparer selskaberne for en del omkostninger samtidig med, at de angiveligt kan tillade sig at kræve højere billetpriser.

»Det er en magisk maskine. Airbus ville ingen vegne være uden det fly, og gæt engang, uden det fly rykker Boeing sig ikke,« siger han til Financial Times.