Det er de færreste danskere med smag for røde bøffer og god rødvin, som ikke har hørt om den velvoksende danske bøfkæde MASH. Sådan kunne Jesper Boelskifte, der er manden bag netop MASH, Bistro Sommelier og Umami, også godt tænke sig, at det var i henholdsvis England og Tyskland.
Men et brandvarmt ejendomsmarked i London har gjort det vanskeligt at finde de gode placeringer og trukket tempoet for den internationale ekspansion ned for den ambitiøse restaurantvirksomhed.
»Det har været hårdere end forventet. Man skal ikke være naiv. At starte på nye markeder er svært og dyrt. Men det er det i princippet ikke kun for restauranter. Det samme gælder for mange andre brancher,« siger Jesper Boelskifte, der er direktør i og stifter af Copenhagen Concepts, der er selskabet bag MASH, Bistro Sommelier og Umami – sidstnævnte blev dog lukket i begyndelsen af året efter knap 13 år på St. Kongensgade i hjertet af København.
Det er seks år siden han slog dørene op til MASH i London, og jagten på vækst i udlandet officielt blev skudt i gang. I England er det ikke blevet til mere end den ene restaurant, mens tre restauranter har åbnet dørene i Tyskland.
På trods af, at han til september åbner en ny Bistro Sommelier i Hamburg, lægger Jesper Boelskifte ikke skjul på, at han godt ville have taget større skridt på nuværende tidspunkt.
»I England har vi gennem mange år forsøgt at få både restaurant nummer to og tre op at stå. Men fordi ejendomsmarkedet har været så rødglødende, har det ikke været muligt for os. Der har været for mange om buddet, og det har presset priserne op i et urealistisk niveau,« siger Jesper Boelskifte.
Det kræver store investeringer at slå igennem på nye markeder, og det satte sit præg på årsregnskabet for 2017 for Copenhagen Concepts med et underskud på 4,3 mio. kr. mod et overskud på 1,2 mio. kr. året før.
Men det er en del af gamet, lyder det fra en anden af den danske restaurationsbranches udlandseventyrer.
»Man skal være klar til at acceptere nogle dårlige regnskaber i en periode,« siger Kim Rahbek.
Han er stifter og direktør for Sticks’n’Sushi, som er en anden dansk restaurantkæde med meget store internationale ambitioner. Den danske sushikæde, der blandt andet har kapitalfonden Maj Invest i ejerkredsen, forberedte sig i tre år, før den åbnede sin første restaurant i Wimbledon i London i 2012 og havde op til restaurantåbningen haft hele to direktører på lønningslisten for det britiske marked.
»Det koster at komme i gang. Vi har brugt mange kroner og øre på det.«
Fik kun resterne
Kim Rahbek understreger vigtigheden af forberedelse og det at kende alle aspekter af markedet ned i detaljen på forhånd. Derfor prioriterede kæden at få organisationen helt på plads i England inden ekspansionen.
»Restaurantionsbranchen er den eneste industri, jeg kender, der repræsenterer hele værdikæden. Det er leverandører, det er hele supply chain, affaldssortering, det er HR, det er IT, det er juraen, PR og presse samt kendskab til ejendomsmarkedet. Alt det, der er omkring en virksomhed, ville vi gerne have på plads, før vi åbnede,« fortæller Kim Rahbek.
I dag ejer Sticks’n’Sushi syv restauranter i den britiske hovedstad, og ligesom MASH har Kim Rahbek derfor også krydset klinger med det britiske ejendomsmarked.
»Det var meget svært at finde gode placeringer til vores restauranter i begyndelsen. Der var ingen som kendte os, og vi fik tilbudt »left overs« (rester, red.). Lokaler med fejl eller mangler,« siger han.
Det har dog ændret sig for Sticks’n’Sushi i takt med, at kæden er vokset, har fået regelmæssig medieomtale og bevist, at den kan klare sig på det britiske restaurantmarked.
»Vi har bevist, at vi betaler huslejen til tiden og er i stand til at overleve. Det er ikke uvæsentligt i London,« fortæller Kim Rahbek.
Samtidig er ejendomsmarkedet i London ved at køle en anelse ned, og det er blevet nemmere at komme til, vurderer Kim Rahbek.
Langt om længe kan vi se lyset for enden af tunnellen og åbne nye restauranter i London.Jesper Boelskifte, CEO i Copenhagen Concept
Den samme observation har MASH gjort sig.
»Der er ved at sket noget på markedet. Det er en kombination af Brexit-snak, og at der er nogle af de store kæder, der har overekspanderet og har været tvunget til at lukke enheder igen. Så i øjeblikket oplever vi, at der bliver frigivet nogle lejemål,« siger Jesper Boelskifte og fortsætter.
»Langt om længe kan vi se lyset for enden af tunnellen og åbne nye restauranter i London.«
Copenhagen Concept er en virksomhed, der snitter restaurantkoncepter til med internationalt potentiale. Særligt i forhold til MASH har ambitionerne fra dag ét peget ud over landets grænser. Med Bistro Sommelier har Jesper Boelskifte og hans to medejere skabt et nyt koncept, der skal stå prøven internationalt.
Sidste år åbnede Copenhagen Concepts både en MASH og en Bistro Sommelier i Düsseldorf. Og den nye Sommelier i Hamburg til september bliver et mere uformelt og let koncept end den oprindelige Le Sommelier i Bredgade, som var virksomhedens allerførste restaurant. Den valgte Copenhagen Concepts at lukke i sidste år sammen med restauranten Umami.
»2017 var et år sammen med 2016, hvor man kan sige, at vi har ryddet op og samtidig afklaret nogle ting om, hvor vi er på vej hen, og hvad vi gerne vil være som virksomhed,« forklarer Jesper Boelskifte, og sætter dermed en tyk streg under, at det er MASH og Bistro Sommelier, der i fremtiden skal satses på.
Kæden satser på i snit at åbne omkring tre restauranter om året. Det når de nok ikke i år, erkender Jesper Boelskifte. Dermed bliver det ved to nye restauranter. MASH åbnede i foråret på Frederiksberg, og i september åbner Sommelier altså i Hamburg.
Ikke vækst for vækstens skyld
Til forskel for Sticks’n’Sushi har MASH ingen kapitalfond i ryggen og ønsker det ifølge Jesper Boelskifte heller ikke. Og det er egentligt kendetegnende for de fleste af de danske restauranter, som har forsøgt sig i udlandet, vurderer Horesta, der er brancheorganisation for de danske restaurationer.
Nadeem Wasi, der er medlemsdirektør i Horesta, har udarbejdet en liste over danske restauranter i udlandet og noterer sig, at det er de færreste, som har kapitaltunge ejere.
»De her kæder søger nødvendigvis ikke vækst for vækstens skyld. De ønsker stadig at have fuld kontrol over deres koncept,« siger han.
Udfordringen ved ikke at have den kapital, som eksempelvis kapitalfondsejede virksomheder har, er, at virksomhederne ikke kan rulle så hurtigt ud i udlandet.
»Man skal have kapital til at holde sig kørende nogle år, før man bliver profitabel. Det er helt centralt udover, at man selvfølgelig også skal have et godt og gennemtestet koncept. De, der lykkes med at overkomme de svære odds, er karakteriseret ved en klar strategi, og de er med til at markedsføre dansk mad i udlandet,« siger Nadeem Wasi fra Horesta.
Selv om det er dyrt, fortsætter både Sticks’n’Sushi og MASH ufortrødent deres internationale færd. Sushikæden planlægger at åbne to nye restauranter i London inden for det næste halve år og er i gang med at etablere sig i Tyskland.
Ifølge Jesper Boelskifte har Copenhagen Concepts en del på tegnebrættet lige nu og forhandlinger er i gang, som snart kan føre til, at bøfkæden sætter tænderne i et nyt marked.