Blev salget af Corona-øl virkelig ramt af coronavirus? Hvad er op og ned?

Der er sået tvivl om, hvorvidt coronavirus påvirker salget af Corona-øl, efter at historien florerede på flere medier i ind- og udland. Men er der en sammenhæng mellem virussen og salget af øllen af samme navn? Få svaret her.

Flere medier i ind- og udland har rapporteret om, at salget af Corona-øl er påvirket som følge af, at øllen deler navn med coronavirus. Men passer det egentlig? Læs mere her. Fold sammen
Læs mere
Foto: Hannah Mckay/Reuters/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Flere medier i både ind- og udland har rapporteret om, at den smitsomme coronavirus har påvirket salget af den populære mexicanske Corona-øl.

Oprindeligt stammer artiklen fra nyhedsmediet CNN, hvorefter flere medier, herunder Berlingske, konstaterede, at Corona-øllen sælger mindre som følge af coronavirus.

Det viser sig, at der imidlertid ikke er belæg for den påstand.

CNN baserede konklusionen på tre faktorer: dels på faldende aktiekurser, dels på to undersøgelser.

Spørgsmålet er, om der er tilstrækkeligt bevis for, at der er noget om snakken.

Ser man nærmere på de faldende aktiekurser, rapporterede CNN om, at kursen for en af virksomhederne bag Corona-øl, Constellation Brands, dykkede med henholdsvis otte procent torsdag den 27. februar og fire procent fredag den 28. februar. Denne påstand holder, da det netop stemmer overens med de aktiekurser, som blev noteret om den børsnoterede virksomhed.

En væsentlig pointe er dog, at aktierne for Constellation Brands dykkede, i takt med at det amerikanske aktiemarked – og andre aktiemarkeder i øvrigt – er følsomme over for den uvished, som coronavirus udgør for økonomien. Derfor reagerer adskillige aktiekurser på netop denne uvished, og man kan derfor ikke konkludere, at kurserne for Constellation Brands isoleret set skyldes salget af Corona-øl.

Når det kommer til de to undersøgelser, er det særlig væsentligt at give et kritisk eftersyn.

En af undersøgelserne, som er foretaget af PR-bureauet 5W Public Relations, har undersøgt øldrikkende amerikaneres forbrug af Corona-øl. Her konkluderede man blandt andet, at 38 procent af de adspurgte »under ingen omstændigheder« vil drikke en Corona-øl grundet virusudbruddet. Dertil svarede 14 procent af de adspurgte, at de ikke vil bestille og drikke en Corona-øl i offentligheden.

Hvad angår pågældende undersøgelse, er det værd at hæfte sig ved, hvor stor en population statistikken baserer sig på, og om denne population afspejler virkeligheden.

Populationen i undersøgelsen fra 5W Public Relations er amerikanere, hvor man har ringet til 737 øldrikkende amerikanere og spurgt, hvorvidt coronavirus påvirker deres forbrugeradfærd, når det kommer til Corona-øl.

Altså har man kun spurgt amerikanere, som drikker øl. Det viser sig imidlertid, at disse kun udgør omkring to tredjedele af den voksne befolkning. Derudover har 5W Public Relations ikke tjekket, hvorvidt de adspurgte i forvejen ikke drikker Corona-øl. Altså har man ikke kontrolleret for en væsentlig bias, som at det blot er et spørgsmål om individuel smagspræference – og altså ikke coronavirus. 5W Public Relations har ikke frigivet, præcis hvilket spørgsmål man har benyttet til at foretage undersøgelsen, og Berlingske har derfor ikke haft mulighed for at give undersøgelsen et yderligere eftersyn.

Derfor er der ikke grundlag for at antage, at pågældende undersøgelse er repræsentativ og dermed giver et retmæssigt billede af virkeligheden.

I den anden undersøgelse, som blev foretaget af det britiske analyseselskab YouGov, fandt man blandt andet, at forbrugernes intentioner om at købe Corona-øl er på det laveste niveau i to år.

Igen er der anledning til at sætte spørgsmålstegn ved undersøgelsens resultat. Man har nemlig ikke haft coronavirus med i ligningen, men blot konstateret, at intentionen om at købe Corona-øl er lavere end før uden at teste for kausale forklaringer med hensyn til coronavirus.

Opsummerende kan man altså med rette gøre opmærksom på, at der ikke er tilstrækkeligt belæg for at udlægge præmissen om, at salget af Corona-øl direkte er blevet påvirket af coronavirus.

De mange artikler og opslag på sociale medier, der har viderebragt CNNs konklusioner, har fået bryggeriet Constellation Brands, som brygger flere forskellige variationer af den populære mexicanske øl Corona, til at markere sig.

Topchef hos Constellation Brands Bill Newlands har udtalt, at virksomheden til trods for »den store misinformation, som har cirkuleret, har det fint«, hvortil han har understreget, at man »ikke har oplevet nogen påvirkning« på salget af Corona-øl i kølvandet på coronavirus.

Constellation Brands har endvidere gjort opmærksom på, at salget af den absolut mest populære Corona-øl, Corona Extra, steg med fem procent sammenlignet med sidste år i perioden 26. januar til 16. februar. Virksomheden har altså efter eget udsagn oplevet en vækst i salget i perioden, hvor coronavirus har udbredt sig til flere dele af verden.

Rettelse: Det fremstod tidligere i en artikel fra Berlingske, som om salget af Corona-øl var negativt påvirket af udbruddet af coronavirus. Det var der ikke dækning for. Berlingske beklager fejlen. Samtidig viderebragte Berlingske via CNN resultaterne fra en rundspørge blandt amerikanere om Corona-øl. Berlingske kender ikke præmisserne for rundspørgen og burde ikke have viderebragt resultaterne. Berlingske beklager fejlen.