Bilgigant åbner igen døren på klem for mulig fusion

De globale bilproducenter Fiat Chrysler og Renault har tidligere diskuteret en mulig fusion. Et skrøbeligt partnerskab mellem Renault og Nissan har dog fået forhandlingerne til at bryde sammen. Nu forsøger de to at udglatte forholdet.

Fiat Chryslers adm. direktør, Mike Manley, inviterer Renault og Nissan til igen at sætte sig ved forhandlingsbordet for at diskutere mulig fusion. Foto: Eric Gaillard/Reuters/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: Eric Gaillard

Topchef hos bilproducenten Fiat Chrysler, Mike Manley, har ikke mistet håbet for at danne alliance med franske Renault gennem en fusion af de to selskaber.

Til Financial Times siger han, at han er »interesseret i at høre« fra Renault, om fusionsforhandlingerne kan skydes igang på ny, efter en række omstændigheder har ændret sig.

De to bilgiganter har nemlig ad flere omgange forsøgt at få deres sammenslutning til at gå op i en højere enhed, men forhandlingerne er gang på gang brudt sammen og fusionen omtalt som fejlslagen.

Sammenbruddet bunder i Renaults mangeårige alliance med den japanske bilproducent Nissan. En alliance, der er blevet rystet af skandaler, som har hobet sig op omkring Nissans tidligere adm. direktør, Carlos Ghosn.

Direktøren har været kernen i partnerskabet mellem Renault og Nissan, men han er blevet anklaget for skattefusk og anden økonomisk kriminalitet og har derfor fratrådt sin stilling. Uden Ghosn har det været svært at stille alle parter tilfredse med fusionsaftalen.

Samtidig er partnerskabet i ubalance, da Renault ejer 43 procent af aktierne i Nissan, mens Nissan blot har en aktieandel i Renault på 15 procent, som den japanske bilproducent ikke har stemmeret til. Det er nu denne ubalance, bilfabrikanterne vil forsøge at udligne ved at reducere Renaults aktieandel.

Mens Nissan og Renault prøver at lappe sprækkerne i forholdet, øjner Fiat Chryslers Mike Manley en mulighed for at sætte sig omkring forhandlingsbordet med bilproducenterne igen.

»Skulle omstændighederne ændre sig, kan drømmene måske blive til virkelighed, og ting kan ske,« siger han til Financial Times.

Flere globale bilproducenter søger i stigende grad efter partnerskaber, så de sammen kan kæmpe mod bilindustriens faldende salg. I juli måtte Renault droppe sit indtægtsmål for 2019 grundet for dårlig indtjening, mens Nissan uddelte 12.500 fyresedler på verdensplan. Det er bare nogle af eksemplerne på bilbranchens hårde vilkår. Sammen vil bilfabrikanterne stå stærkere, har Fiat Chrysler lagt vægt på.

Det første forslag til en aftale mellem bilgiganterne ville have udgjort verdens tredjestørste af sin slags og have udgjort en årlig besparelse på mere end 37 mia. kroner ifølge Fiat Chrysler.

Nu mangler bare, at Renault og Nissan griber Fiat Chryslers invitation til at sætte sig ved forhandlingsbordet.