Bilboss savner afklaring om elbiler trods vækst og overskud

Semler Gruppen sælger flere og dyrere biler. Det viser bilkoncernens regnskab for 2018. Koncernen sidder på store dele af den danske bilbranche. I Danmark sidder de sidder på import og detailsalg af en lang række biler fra Volkswagen Group.

topfoto
Semler Gruppen oplever vækst i både omsætning og overskud. Fold sammen
Læs mere
Foto: NIELS AHLMANN OLESEN

Kender du den umiskendelige kemiske duft, der vidner om en spritny bil, der er rullet direkte ud fra fabrikken? I 2018 rullede næsten 10 procent flere fabriksnye biler ud på de danske veje end året før. Hvilket sætter sine spor i bilbranchen.

Bilkoncernen Semler Gruppen, der er en af de største på det danske marked. Har oplevet en vækst i omsætning på 6 procent, mens bundlinjen er vokset med mere beskedne to procent, det fremgår af koncerenens årsregnskab for 2018.

»Vi synes, det er et pænt og solidt regnskab, vi har leveret. Vi evner at øge vores omsætning med en fornuftig bundlinje, selvom vi i 2018 har investeret meget i vores nye innovationsselskaber. Her arbejder vi på løsninger til selvkørende biler, biler på abonnement og udvikling af nye features og services til vores kunder,« siger Jens Bjerrisgaard, adm. direktør i Semler Gruppen.

Koncernen sidder på import og detailsalg af biler, der hører under Volkswagen, i Danmark. Virksomheden står for salget af Audi, Porsche, Seat, Skoda, Lamborghini, Bentley, Lotus – og naturligvis Volkswagens egne modeller. Ifølge virksomhedens egne tal giver det dem en andel på 26,2 procent af markedet for personbiler i Danmark.

»På grund af de lidt lavere afgifter køber danskerne lidt dyrere biler. Vi sælger flere SUVer end tidligere,« siger Jens Bjerrisaard og sammenligner bilkøb lidt med boligkøb.

»Når man kan få mere for de samme penge, vælger langt de fleste at gøre netop det,« siger han.

Ud af virksomhedens omsætning på 13,5 milliarder kroner landede 3,9 i statskassen gennem moms og registreringsafgifter, hvilket er en halv milliard mere end året før.

Vil have bedre vilkår til fremtidens bilpark

Volkswagen lagde sig i år fast på, at 2026 bliver sidste år, hvor selskabet sætter en ny bil på markedet, der ikke er helt eller delvist elektrisk. Adm. direktør i Semler Gruppen, Jens Bjerrisaard, tror at »danskerne gerne vil købe flere elbiler,« men han sår tvivl om, hvorvidt de politisk betingede rammevilkår er klar til den omstilling

»Elbiler er dyrere at producere end benzinbiler, derfor bliver bilerne også tilsvarende dyrere, hvis afgiften bare skal lægges direkte ovenpå som i dag. I branchen kunne vi godt tænke os nogle mere langsigtede rammebetingelser, da vi planlægger, hvilke biler vi skal have flere år i forvejen,« siger han.

Han forklarer, at de i dag reelt bestiller biler hjem til et afgiftssystem, som de ikke kender. Afgiften på elbiler stiger i dag gradvist indtil 2022, hvor registreringsafgiften vil ligge på samme niveau som en almindelig benzinbil. Jens Bjerrisgaard mener grundlæggende, at Danmark er oplagt sted at sende flere elbiler på vejene, men han er utilfreds med vilkårene.

»Den gennemsnitlige dansker kører mindre end 80 kilometer om dagen mellem hjem og arbejde, så udfordringen med batterikapaciteten er ikke stor. Desuden bor størstedelen af danskerne i egen bolig, så en ladestander i garagen vil være en oplagt måde at udnytte den grønne strøm om natten, der ellers bare går tabt,« siger Jens Bjerrisgaard.