Bestseller tjener milliarder - men salget er for sløvt: »Jeg er ikke tilfreds«

Den danske modegigant har de seneste år øget indtjeningen massivt, men omsætningen er næsten flad. Salget af herretøj og børnetøj er ikke vokset så meget, som Bestseller-ejeren kunne ønske sig, mens koncernens onlinehandel også skuffer.

Foto: PR

Overskuddet i Danmarks største modekoncern er de seneste år vokset massivt og i år er 2,9 milliarder kr. røget i kassen.

Alligevel er ejeren af Bestseller-koncern ikke tilfreds. For regnskabsåret 2017/2018 gav kun en vækst på tre pct. i omsætningen. Og det er alt for lidt, lyder det fra Anders Holch Povlsen.

»Jeg er ikke tilfreds med væksten. Henover foråret og sommeren tabte vi momentum,« siger Holch Povlsen, der også er adm. direktør, og som netop har udsendt nøgletal.

Bestseller, der ejer en lang række modemærker, afsætter tøj på 70 markeder rundt om i verden. Mens kvindemærkerne Only, Vero Moda, Vila og Pieces i regnskabsåret har solgt godt, har herremærkerne som Jack & Jones og selskabets børnetøj ikke bidraget nok til væksten.

»Det er både i forhold til wholesale, online og retail, vi ikke har formået at udvikle den del af forretningen rigtigt. Vi kan se på vores indeværende ordrer, at vi lægger bedre til i det nye år, så vi skal nok komme efter lidt af det, men det ændrer ikke ved, at vi sidste år ikke har været dygtige nok,« siger Bestseller-ejeren.

Anders Holch Povlsen er til gengæld godt tilfreds med, at koncernen igen i år øger resultatet før skat – i år med knap 15 pct.

»Vi foretrækker trods alt at have fremgang på bundlinjen, og det er et pænt resultat, som vi kan være godt tilfredse med, og det skyldes et vedholdende og fornuftigt fokus på forretningen, og så må vi kæmpe os til lidt mere fremgang på toplinjen også,« siger han.

Amazon bekymrer ikke Bestseller

Mens det ifølge Bestseller-ejeren går strålende med at afsætte koncernens varer til de store onlineforhandlere tyske Zalando og engelske Asos, som Holch Povlsen er medejer af, går det mindre godt med at afsætte dem i Bestsellers egne netbutikker.

»Der er fremgang, men det er ikke tilfredsstillende. Vores egen onlinehanel er vigtig, og vi vil gerne have, at den skal vokse mere, end den gør,« siger direktøren, der mener, at koncernen på den front har fejlet.

»Zalando har flere varer fra os, end vi selv har på vores egen onlineplatform. Det skal jo gerne være sådan, at når man går ind på Only.com, så er det der, der er flest varer, og vi har heller ikke fornyet vores platform nok,« siger han.

Det er derfor fortsat et indsatsområde, som Bestseller vil prioritere. Samtidig arbejder koncernen på at blive bedre til at få varerne ud på sociale medier som Instagram.

»I dag er det sådan, at hvis brands er hotte på sociale medier, så er det nærmest ligegyldigt, hvis de har en dårlig kollektion, og i dag kan du også sælge tøj igennem Instagram, så det bliver vigtigere og vigtigere, hvordan vi begår os på sociale medier over for slutforbrugeren,« siger han.

Mens der bliver solgt masser af Bestsellervarer på store tyske, engelske og svenske nethandlere som Zalando, Asos, About You og Nelly, er samarbejdet med Amazon ifølge Holch Povlsen »fladt«.

»De er en god kunde, men det er ikke Amazon, der har hjulpet til vores vækst,«, siger Bestseller-ejeren.

I den danske detailhandel bliver der flittigt talt om den amerikanske mastodont, som mange frygter vil føre til lukninger af danske butikker og webshop, når den går ind i Danmark. Bestseller-ejeren, hvis største marked er Tyskland, hvor Amazon også er til stede, ser imidlertid ikke markedspladsen som en trussel.

»Vi oplever ikke, at de er dygtige til tøj og mode, som er vores kategori. Tværtimod. Så det bekymrer os ikke,« siger han.

»Vi skal tage markedsandele fra konkurrenterne«

Bestseller har omkring 2.780 butikker i 70 lande og 17.000 medarbejdere. De store markeder er i Central- og Nordeuropa, mens koncernen også har butikker i Sydeuropa.

»Vi vokser pænt i Tyskland og Frankrig. England var et okay marked sidste år. Til gengæld har vi fortsat lidt udfordringer i Finland og Italien,« siger Anders Holch Povlsen, der i år har afviklet sine forretninger i Mellemøsten, som i flere år har trukket bundlinjen ned.

Når Bestseller skal have en større vækst, handler det ifølge ejeren om at være hurtigere end konkurrenterne, for markedet vokser ikke. Selv om forbrugerne har fået flere penge mellem hænderne, bruger de dem i højere grad på takeaway-mad og oplevelser end hos detailhandlere som Bestseller.

»Vi får ikke noget foræret. Vi skal være dygtigere, have bedre varer og stå tidligere op for at være bedre end de andre. Der er ikke nogen tricks. Kun en større indsats,« siger han.

Samtidig planlægger han at åbne 250 butikker i kernemarkederne Central- og Nordeuropa næste regnskabsår.

Bestseller-direktøren vil ikke løfte sløret for forventningerne til næste år, men fortæller, at koncernen er kommet dårligt i gang med det nye regnskabsår på grund af vejret.

»Jeg tror ikke, vi har kommenteret vejret i 30 år, men vi nødt til at indrømme, at vi ikke har solgt overtøj og strik, som vi gerne ville, og det er nok fordi det har været ret varmt i august, september og oktober i mange land,« siger direktøren, der satser på at kunne indhente en god del i løbet af året.