
Berlingske nuancerer: Derfor koster en pakke Lurpak-smør 28 kroner
Lurpak er danskernes foretrukne smørprodukt og blev varemærkeregistreret i 1901.
Berlingske har fulgt Lurpak-smørret fra jord til bord for at give svaret på, hvorfor smør er ramt af store prisstigninger hos den lokale købmand. Er købmanden presset af tårnhøje omkostninger, eller skal svaret findes hos grådige mælkebønder? Berlingske nuancerer, og ekspert har en advarsel.
Lurpak, danskernes foretrukne smør, har i over 100 år været fast inventar på danske spiseborde.
I år har noget ændret sig. Flere kriser truer, og fødevarepriserne er steget markant. Det kan man se i sit lokale supermarked, hvor saltet Lurpak-smør i aluminiumsfolie i Bilka, SuperBrugsen, Føtex, Min Købmand og Rema1000 i gennemsnit er steget med 32 procent i forhold til oktober sidste år. Det viser tal fra overvågningsfirmaet Beepr. En pakke koster nu 28 kroner, når den ikke er på tilbud.
Del: