Bekræftet: To af Europas største bilkæmper vil fusionere

Her er det vigtigste, du skal vide, før dagen begynder. Vi læser erhvervsnyhederne og tjekker aktiekurserne, før du står op, så du kun behøver at læse én artikel fra morgenstunden for at være opdateret.

Der er lagt op til en fusion mellem to store hædrekronede bilproducenter i Fiat Chrysler og Renault. (Photos by MARCO BERTORELLO and LOIC VENANCE / AFP) Fold sammen
Læs mere
Foto: MARCO BERTORELLO, LOIC VENANCE

Godmorgen

Velkommen til en dag, hvor nyhedsfladen i høj grad er præget af søndagens valg til Europaparlamentet. Denne artikel vil dog forsøge at manøvre sig uden om valget og udelukkende fokusere på erhvervsnyheder. (Hvis du alligevel er lidt nysgerrig på valgresultater m.m., kan du da lige klikke ind her.)

Vi skal forbi en sag om momsvindel og en megafusion i bilindustrien, men vi begynder med et slag for ligestilling.

1
Telekæmpe vil have lige mange mænd og kvinder

TDC er klar til at sparke til et af de mest ambitiøse mål i ligestillingsdebatten.

Inden 2025 vil virksomheden have en lige fordeling af både mænd og kvinder på samtlige lederniveauer – altså en 50/50-fordeling af mandlige og kvindelige ledere i virksomheden.

Det skriver Berlingske Business.

Skal TDC nå målet, kræver det, at hver anden, der fra nu af bliver ansat i en lederstilling, er en kvinde, fortæller virksomheden. Og der er god grund til at sætte skarpt ind med det konkrete mål.

»Når vi vil have flere kvindelige ledere, er det, fordi det skal skabe en forretningsmæssig værdi. Vi tror på, at man får de bedste diskussioner og når frem til de bedste løsninger i fora, hvor alle ikke ligner hinanden, har samme baggrund eller ser tingene fra samme perspektiv,« siger Gry Egstrup, HR-direktør for TDC Group.

Fordelingen af mandlige og kvindelige ledere i TDC Group er ifølge virksomheden nu på 78 pct. mænd og 22 pct. kvinder.

Få Business-overblikket – hver dag


Du er i gang med at læse morgenposten fra Berlingske Business. Her får du dagligt det fulde overblik over de vigtigste erhvervsnyheder fra ind- og udland, så du kun behøver læse én artikel for at være opdateret.

Ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev, kan du få overblikket direkte i din indbakke – hver morgen.


Jeg giver hermed tilladelse til, at Berlingske hver morgen inden klokken 09.00 sender mig det fulde politiske overblik med dagens vigtigste historier analyser og debatter i dansk politik. Jeg bekræfter desuden, at jeg er over 13 år, og at Berlingske Media A/S må opsamle og behandle de anførte personoplysninger til det ovennævnte formål. Oplysningerne kan i visse tilfælde blive delt med tredjepart. I vores privatlivspolitik kan du læse mere om tredjeparter og hvordan du tilbagetrækker dit samtykke. www.berlingskemedia.dk/cookie-og-privatlivspolitik

2
Kurs mod kæmpe bilfusion

Med et penselstrøg kan verden få en ny kæmpe bilproducent. Ifølge flere udenlandske medier – heriblandt Bloomberg og Financial Times – ønsker Fiat Chrysler og Renault en fusion, der vil gøre selskabet til verdens tredjestørste bilproducent lige efter Volkswagen og Toyota.

Mandag morgen har Fiat bekræftet, at fusionsplanerne er på bordet. Det sker som led i den stigende konkurrence både i forhold til teknologisk udvikling og salg, som i disse år presser den globale bilindustri.

Hvis de to selskaber kommer i mål med fusionen, bliver det en gigant, der tilsammen producerede 8,7 mio. biler i det forgangne år. Sammenlagt havde Renault og Fiat Chrysler fredag en markedsværdi på 32,6 mia. euro, svarende til lige omkring 243 mia. kr.

Særligt i forhold til Europa er der potentiale til effektiviseringer. En tredjedel af Renaults knap 200.000 ansatte er placeret på det europæiske kontinent, hvor også Fiat er stærkt repræsenteret.

Renaults nuværende partner japanske, Nissan, er ifølge de samme kilder ikke involveret i den måske kommende fusion, da der er i årevis har været stor modstand internt i den japanske bilproducent mod en fuld fusion med netop Renault. Over tid kan det dog komme på tale, lyder det.

3
Momssvindel kørte gennem en Danske Bank-konto

Mindst 1,2 mia. kr. fra momssvindelsager i Italien, Tyskland og Spanien kørte gennem en konto i Danske Bank i Danmark i 2009 og 2010.

Det skriver Jyllands-Posten Erhverv.

Det er dokumenter, som Jyllands-Postens erhvervsmedie og Information har fået adgang til via den tyske researchorganisation Correctiv, som viser, at Danske Bank har spillet en rolle i flere sager om skatte- og momssnyd i Tyskland, Spanien og Italien.

Ifølge oplysningerne lagde et svensk selskab platform til ulovlige handler med såkaldte CO2-kvoter for mindst 1,2 mia. kr., hvor pengene kørte igennem en konto i Danske Bank.

Danske Bank kan på grund af tavshedspligt ikke udtale sig om konkrete kundeforhold.

»Når det er sagt, så har vi tilbage i 2009/2010 været opmærksomme på problemstillingen om skyggebanker og har foretaget indberetninger til de relevante myndigheder, når vi har fundet anledning til det,« skriver bankens midlertidige administrerende direktør, Jesper Nielsen, i en kommentar.

Det bør investorerne holde øje med

Andreas Østerheden, seniorstrateg hos Nordea, peger i dag på tre ting, han mener, investorer skal holde øje med. Han vurderer desuden, at denne uge bliver stille på nøgletalsfronten, men det betyder ikke, at det bliver en stille uge for investorerne. Af interesse på nøgletalsfronten bliver en lang række tillidsindikatorer – særligt tallene fra Kina på fredag bliver interessante, vurderer han.

  • Starter vi med i dag, har vi også her i nat fået kinesiske tal for industrioverskuddet, der falder med 3,7%, og dermed bekræfter det generelt svagere billede af den økonomiske front. Det er dog ikke det eneste af interesse her til morgen, hvor vi i skrivende stund løbende får resultatet af EU-parlamentsvalget ind. Normalt er det ikke en begivenhed, som investorerne giver nogen særlig opmærksomhed, men lige denne gang har det alligevel fået en smule p.g.a. frygten for en fremstormende fløj af EU-skeptiske partier og derved frygten for sammenholdet i EU. Indtil videre tyder resultaterne på, at den nuværende blok af pro-EU-partier får et bedre valg end frygtet. Det er lige med undtagelse af valgene i Italien og Frankrig.
  • Der vil også fra morgenstunden være opmærksomhed på forhandlingerne mellem USA og Japan. Trump har de sidste par dage været i Japan, hvor der både er blevet spillet golf, set sumobrydning og spist middag med den japanske premierminister Abe. I dag står den dog på seriøse handelsforhandlinger mellem de to nationer. Mens det ikke er sandsynligt, at der vil blive landet en aftale ved dette møde, vil investorerne alligevel granske nyhederne for at få indikationer af den mulige trussel for fx bilsektoren.
  • Sidst men ikke mindst vil handel også være på agendaen i Europa, hvor EU-ministrene mødes i Bruxelles. Her vil handelssituationen med USA også blive diskuteret inden forhandlinger mellem USA og EU. Det er truslen om straftold på bl.a. bilsektoren, der truer den i forvejen hårdt prøvede industrisektor i Europa.

Markederne lige nu:

Investorerne på de asiatiske aktiemarkeder har svært ved at finde ud af, hvilket ben de skal stå på mandag.

Nikkei 225 +0,3
Topix +0,3
Hongkongs Hang Seng -0,6
China Shanghai Composite +0,3
China CSI 300 -0,1
Taiwan Taiex 0,0
Sydkoreas Kospi -0,4
Indiens BSE Sensex +0,5
Singapores STI -0,3
Sydney ASX 200 -0,1