Av for et elendigt kvartal: Nordea hårdt ramt på indtjeningen

Nordens største bank har leveret et skuffende regnskab for årets tredje kvartal, hvor stort set samtlige indtægter rasler ned, og bundlinjen falder hårdt.

(ARKIV) Nordeas danske domicil i Ørestad Nord, den 6. september 2017. Nordens største bank har netop præsenteret regnskabet for årets første ni måneder. Fold sammen
Læs mere
Foto: Sarah Christine Nørgaard

Nordeas topchef Casper von Koskulls karakteristik af storbankens tredje kvartal er, at det var »udfordrende«, og det virker det mildest talt også til.

Der er minusser over hele linjen sammenlignet med samme kvartal sidste år. Nettorenteindtægterne går ti pct. tilbage og lander på 8 mia. kr., mens nettogebyr- og handelsindtægter falder med 12 pct. til 5,2 mia. kr. Og da øvrige indtægter også rasler ned, lander den samlede indtjening for kvartalet på 15,3 mia. kr. Det er hele 19 pct. lavere end sidste år, og ligeledes markant lavere end det estimat - 16,1 mia. kr. - Ritzau Finans havde indsamlet fra analytikere på forhånd.

Selskab Kurs Ændr. %

Omkostningerne falder dog med to pct. til 8,5 mia. kr., men det forhindrer ikke, at bundlinjen tager et markant dyk. Resultatet efter skat falder således med hele 37 pct. til 5,1 mia. kr. Egenkapitalforrentningen er i tredje kvartal helt nede på 8,7 pct. mod 10,5 pct. i samme periode sidste år.

»Tredje kvartal var udfordrende, og vi er ikke tilfredse med udviklingen i indtægterne. Nettorenteindtægterne var stabile, mens gebyr- og provisionsindtægterne og især nettoresultatet af poster til dagsværdi var svage primært som følge af svære markedsforhold og lav aktivitet blandt erhvervskunderne,« udtaler topchef Casper von Koskull i regnskabsmeddelelsen.

Omkostningerne eneste plus

Der var på forhånd fokus på omkostningerne, fordi Nordea gennem en årrække havde brugt ekstraordinære milliardsummer på at lave et nyt, samlet it-system, der på den ene side skulle gøre storbanken mere konkurrencedygtig og på den anden side bringe omkostningerne ned igen. Lige den post i regnskabet er da også umiddelbart den eneste, der tilfredsstiller.

»Imidlertid leverede vi igen på omkostningerne, kreditkvaliteten var fortsat stærk, og kapitalprocenten steg til et rekordhøjt niveau,« Casper von Koskull.

En del af omkostningsbesparelserne kommer også fra færre medarbejdere. I forbindelse med sidste års regnskab for samme periode blev det meddelt, at der skulle fyres 4.000 medarbejdere over fire år, og den proces er banken allerede kommet langt med. Ved udgangen af september var medarbejderstaben således reduceret med omkring 3.000, så man er nede på 29.000 ansatte.

Ser man på årets første ni måneder, er udviklingen i regnskabstallene knap så alarmerende som i tredje kvartal alene. Nettorenteindtægterne falder ganske vist med ti pct., men de samlede indtæger falder »kun« med fem pct. til 51,5 mia. kr. Da omkostningerne samtidig falder med syv pct. til 26,1 mia. kr. og nedskrivningerne godt halveres, så ender bundlinjen med et fremskridt på syv pct. til 19,3 mia. kr.

Banken fastholder sine forventninger til hele året, og regner fortsat ikke med at kunne nå samme omsætningsniveau i år som i 2017, mens resultatet takket være fortsat faldende omkostninger ligeledes fortsat forventes at nå et højere niveau end i 2017.

På omkostningssiden ser det positivt ud for Nordea. Banken opjusterer forventningerne til omkostninger i år til »under 35,8 mia. kr.« fra tidligere 36,6 mia. kr. Når spareplanen er fuldt indfaset i 2021 ventede Nordea 35,8 mia. kr., mens forventningen nu er ændret til 34,3 mia. kr.

LÆS MERE