Apple-opstramninger koster Facebook, Twitter og YouTube kæmpe milliardbeløb

Det store flertal har sagt nej til at blive sporet på nettet, efter at Apple tvang alle apps på iPhones til at bede om tilladelse.

Facebook er ubestridt hårdest ramt af Apples krav om, at iPhone-brugere skal give hver enkelt app lov til at måtte spore ens færden på nettet. Det altovervejende flertal har nemlig sagt nej. Alastair Pike/AFP/Ritzau Scanpix

Det har kostet Facebook, Snap, Twitter og det Google-ejede YouTube lidt over 63 milliarder kroner i manglende annonceindtægter, at Apple besluttede at tvinge apps til at bede om tilladelse til at spore brugerne.

De 9,85 milliarder dollar er ifølge den britiske finansavis Financial Times forsvundet i den blå luft i andet halvår af 2021, efter at Apple i april begyndte at tvinge alle apps på iPhones og iPads til at bede om brugernes tilladelse, før de kunne følge med i deres færden på nettet og andre apps og dermed levere målrettede annoncer ud fra folks interesser.