Andre fladskærmsmærker kan nu bruge LGs tv-navigation

Den sydkoreanske tv-gigant åbner for første gang for, at WebOS-brugerfladen kan bruges på andre tv-mærker.

Det bliver den hidtidige, velkendte udgave af brugerfladen på LGs fladskærms-tv, WebOS, som andre tv-producenter nu også kan anvende på deres fladskærme. Fold sammen
Læs mere
Foto: LG

Verdens største producent af de glasklare OLED-fladskærme er parat til at lade andre tv-mærker lægge sin WebOS-brugerflade på deres fladskærmsfjernsyn, så man kan navigere rundt på flere tv-skærme på samme måde.

Sydkoreanske LG Electronics har allerede indfået aftale med en række – på disse kanter – mindre kendte tv-producenter, som nu får adgang til at bruge WebOS, der hidtil har været et særkende for LG.

Redesignet for en måned siden

Det er kun en måned siden, at LG opdaterede WebOS, som ligger på alle LGs fjernsyn, i et nyt design, så startskærmen giver hurtigere adgang til de hyppigst brugte funktioner og tjenester. Man får samtidig et hurtigt overblik over sit foretrukne indhold af streamingtjenester, apps m.m.

LG købte WebOS i 2013 af den amerikanske PC-producent HP, som havde håbet at kunne bruge det på både tablets og telefoner men aldrig nåede så vidt. I stedet udviklede LG softwaren og gjorde den tv-klar.

De fleste andre tv-producenter bruger Googles software, Android TV, som nu har skiftet navn til Google TV, mens Samsung anvender sin Tizen-software, der bygger på Android TV. Samsung, der også er sydkoreansk, er verdens største tv-producent.

Nyeste udgave kun hos LG selv

Det bliver den hidtidige udgave af WebOS med farvede felter i bunden af skærmen, som man kan blade igennem, som andre tv-producenter i første omgang vil anvende. Den redesignede, nye version bliver i første omgang forbeholdt LGs egne fladskærme.

De tv-mærker, der vælger WebOS, vil samtidig få adgang til apps, som er tilpasset WebOS, heriblandt Netflix, YouTube, Amazon Prime Video samt LGs eget univers af apps.

Desuden får de adgang til at bruge LGs egenudviklede fjernbetjening, Magic Remote.

For LG betyder aftalerne, at den sydkoreanske gigant får større vægt på fladskærms-tv-markedet og samtidig sikrer sig større indtægter.

LG er et af de bedstsælgende tv-mærker, også i Danmark. LG har de seneste år satset på at producere og sælge OLED-tv-skærme, som giver knivskarpe billeder. OLED-skærme kendes også fra de fleste nyere toptelefoner og fra digitalkameraers visningsskærme.