Den amerikanske teknologivirksomhed Salesforce, der leverer it-systemer til virksomheder, har onsdag annonceret, at de indgår et partnerskab med den asiatiske onlinehandelsplatform Alibaba. Aftalen vil være en del af techvirksomhedens strategi om at gøre et indtog på det kinesiske marked med dets produkter.
Det skriver nyhedsbureauet Reuters.
»Alibaba vil blive den eksklusive leverandør af Salesforce til kunder i Kina, Hong Kong, Macao og Taiwan, og Salesforce vil være det eksklusive system til kunderelationsstyring solgt af Alibaba,« siger virksomheden i en blogpost, der offentliggør aftalen.
Såkaldt cloud computing, en computerindustri baseret på teknologi, hvor hovedelen af data ligger i ekstene »skyer« eller servere, oplever i disse år en eksplosiv vækst, og Salesforce har været ivrige til at investere i teknologien for at slå deres konkurrenter i et marked, der i stigende grad er benhårdt. Ifølge Financial Times satser Salesforce således på at opnå en samlet indtægt mellem 26 mia. og 28 mia. dollar inden 2023, hvilket vil være en fordobling af selskabets indtjening i 2019, der ligger på 13,3 mia. dollar.
Kina har også brugt mange ressourcer på at udbygge infrastruktur til at have cloud-baseret teknologi i den offentlige såvel som private sektor. I 2018 kom den samlede omkostning på 12 mia. dollar, hvilket var næsten 75 pct. mere end året før, og beløbet udgjorde omkring 12 pct. af det globale marked, skriver Financial Times på baggrund af en analyse foretaget af analysefirmaet IDC.

Derfor giver handlen også god mening for Alibaba, da Salesforces cloud-systemer vil være en vigtig del af selskabets vækststrategi og samtidig fastslå Alibaba som Kinas største leverandør af cloud-baserede systemer.
»Partnerskabet sikrer, at Salesforces kunder, som arbejder i Kina, vil have en eksklusiv adgang til en lokal version af Salesforce fra Alibaba Cloud, og som forstår lokale forretninger, kultur og reguleringer,« siger en talsperson fra Alibaba til netmediet TechCrunch.
Aftalen med Alibaba, der i forvejen har en stor andel i cloud computing, vil også bringe Salesforce tættere på et stort kundesegment i Kina samt en fuld kompatibilitet med de kinesiske love for datasikkerhed. Kinas cybersikkerhedslov, der blev indført i 2017 og herefter implementeret i alle facetter af det kinesiske samfund, påkræver alle virksomheder i Kina til at lagre deres data inden for Kinas grænser.
Loven har ført til, at udenlandske selskaber som Apple og Amazon har indgået aftaler om at lade data genereret af kinesiske kunder være gemt på lokale servere. Det har dog skabt bekymring blandt vestlige selskaber for, hvor deres data ender henne – og om de kan leve op til retningslinjerne.
»De understøttede implementeringsstandarder og retningslinjer i denne lov bevæger sig hurtigt og har skabt en stor grad af usikkerhed for virksomheder, der arbejder i Kina – især multinationale firmaer – når det kommer til at blive kompatible og samtidig understøtte et af deres vigtigste udenlandske markeder. ,« siger Olive Huang, analytiker ved it-analysevirksomheden Gartner, i en blogpost.