Amerikansk satirestjerne skyder penge i dansk finansopkomling

Mens Will Ferrell for de fleste er kendt fra det store lærred, er han for færre også kendt som en investor med en forkærlighed for Skandinavien. Nu investerer han i et fremadstormende dansk selskab.

Will Ferrell, der blandt andet har spillet tv-værten Ron Burgundy i »Anchorman«, skal fremover være danske Lunars ansigt udadtil. Arkivfoto: Elise Amendola/AP/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Flere kender muligvis den amerikanske komediestjerne Will Ferrell fra hans tid på satireshowet »Saturday Night Live«. Eller måske som den forfærdelig selvoptagede tv-vært Ron Burgundy i filmen »Anchorman«.

Eller også fra julefilmen »Elf 2«, hvor han spiller Buddy, som er vokset op blandt alfer på Nordpolen, men rejser til New York i USA for at finde sit biologiske ophav, da han finder ud af, at han ikke selv er en alf.

De færreste kender ham nok som en mand med sit eget investeringsselskab. Men sådan et har han. Og så har han ovenikøbet set sig varm på Danmark.

Nærmere bestemt på det danskstiftede selskab Lunar, hvis ambition er at udfordre den traditionelle finanssektor, hvilket netop Will Ferrell har kunnet spejle sig i. Derfor investerer han nu i Lunar.

»Vi deler de samme værdier om at ville udfordre, skabe noget nyt og bruge humoren som redskab til det,« forklarer Lunars stifter og administrerende direktør, Ken Villum Klausen.

Lunar er et selskab, der blev stiftet i 2015 og tilbyder både erhvervs- og privatkunder alt fra betalingskort over bankkonti til investering. Under Lunar hører blandt andet Lunar Bank, og indtil videre har selskabet 450.000 kunder på tværs af Norden.

Fra hovedpersonen selv lyder det i en pressemeddelelse, at han er »begejstret« over at tage del i Lunars ambitioner om at give kunderne mere kontrol over deres penge.

»Det betyder, at jeg udvider mit engagement i de nordiske lande, som ligger mit hjerte nær. Befolkningen i Skandinavien er smarte, sexede og trætte af, at andre blander sig i deres penge. Her kommer Lunar som en digital disrupter i den finansielle sektor,« udtaler Will Ferrell.

Verdens sjoveste

Det var egentligt ikke en del af planen, at Will Ferrell skulle investere i Lunar.

Udgangspunktet for at få det humoristiske stortalent om bord var, at han skulle stå i spidsen for en ny kampagne for selskabet. Lunar ledte efter et nyt ansigt udadtil, som kunne hjælpe til at udbrede kendskabet til selskabet og dets produkter i Norden.

Ifølge Ken Willum Klausen begyndte de i Lunar at brainstorme over, hvad der kunne være den »vildeste kandidat« til jobbet som frontfigur. Og ret hurtigt blev Will Ferrell placeret øverst på den liste.

»For det første er han nok en af klodens sjoveste p.t., og så er han også nærmest internettet selv. Han er en af de mest brugte til memes,« forklarer Ken Villum Klausen med henvisning til et voksende fænomen på internettet, hvor typisk et billede eller et videoklip akkompagneres af en tekst, som det spiller sammen med på en sjov måde.

Selvom det virkede lettere umuligt at få Ferrell med ombord, viste det sig efter en dialog med hans team af agenter, at det var noget nemmere end først antaget.

Den amerikanske stjerne er nemlig svensk gift, har et hus i Stockholm og en forkærlighed for Skandinavien.

Et studie i Hollywood

Efter at have mødtes virtuelt både med hans team og Ferrell selv fandt Lunar hurtigt ud af, at der var god overensstemmelse mellem deres verdenssyn og ikke mindst deres humor.

»Det betød, at hans interesse udvidede sig fra bare at deltage i en kampagne til, at han også synes, det kunne være spændende at investere,« fortæller Ken Villum Klausen.

Lunar-stifteren mødte sammen med medstifter og investeringsdirektør Peter Andreasen og marketingchef Signe Julie Valeur første gang Will Ferrell i oktober sidste år, da det igen var blevet muligt at tage til USA.

Det skete i et studie i Hollywood i Los Angeles langt fra de grå kontorer, som de fleste af den slags forretningsmøder som oftest finder sted i.

»Det var mindblowing. Det er nærmest, som man ser på film bag scenerne. Han har et stort agent setup, så vi mødte både hans agent, hans management, hans assistenter og så ham selv,« forklarer Ken Villum Klausen og kommer i tanke om, at instruktøren bag den kommende kampagne også var med.

»Det var lidt specielt at komme fra et nordisk startup og pludseligt stå i Hollywood med agenter og en stor superstjerne.«

Bag Lunar står store investorer som Anders Holch Povlsens investeringsselskab Heartland, det svenske investeringsselskab Kinnevik, venturekapitalfonden Seed Capital, kinesiske Tencent og Chr. Augustinus Fabrikker.

Langvarigt samarbejde

I alt er der investeret over 2,3 milliarder kroner i selskabet. Senest smed en række investorer i sommer samlet 1,56 milliarder kroner i Lunar, hvilket ifølge Børsens oplysninger værdisatte selskabet til omkring 7,5 milliarder kroner.

Det var særligt Heartland, Kinnevik og Tencent, der stod bag den store pengetilstrømning i sommer, men også de eksisterende investorer Seed Capital og Chr. Augustinus Fabrikker investerede nye penge.

Hvor meget Will Ferrell har investeret i den dansk-nordiske startupvirksomhed, kan Ken Villum Klausen ikke oplyse noget konkret om.

»Det er klart, at mange af de ledende investorer, er større investorer end ham, fordi vi jo har rejst så meget kapital. Så han er ikke hovedinvestor og er heller ikke blandt de største,« er det nærmeste, Ken Villum Klausen kan komme Ferrell økonomiske engagement med Lunar.

Det er dog heller ikke altafgørende, understreger stifteren.

»Det vigtigste for os var, at han var interesseret i det hele taget. Fordi han er så stort et navn, er det jo en fantastisk mulighed for selskabet.«

»Der er selvfølgelig kommercielle ambitioner bag, men det særlige er, at investeringen er et langsigtet samarbejde i Lunar. Så det kreative produkt af samarbejdet, der kommer nu, vil leve i lang tid. Det er ikke en enlig svale, det er et langvarigt kreativt samarbejde,« lyder det fra Ken Villum Klausen.