Ambu-topchef om tung aktielussing: Det er svært at finde ud af

Efter en kursfest uden europæisk sidestykke er medicoselskabet Ambu blevet ramt af en større børsnedtur, da selskabets markedsværdi siden midten af august er blevet halveret. Ambu-topchef Lars Marcher har svært forstå det store kursskred.

Ambu og topchef Lars Marcher er blevet ramt en større nedtur på aktiemarkedet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Bech

Solen har længe skinnet på medicovirksomheden Ambu fra Ballerup, der de seneste år har forgyldt aktionærerne med heftige kursstigninger.

Kort før sommerferien befandt Ambu sig på toppen af den store aktietrappestige, da selskabet i en større sammenligning med 600 af Europas største børsnoterede selskaber kom ud som en suveræn vinder.

På ti år var Ambus aktie skudt i vejret med over 5.500 procent.

Siden da er det gået drastisk ned ad bakke. Fra den foreløbige kurstop i midten af august er selskabets markedsværdi blevet halveret. Set over de seneste tre måneder, er Ambus formkurve den fjerdedårligste i et felt af Europas største børsnoterede selskaber.

»Jeg tror, at der har været noget usikkerhed omkring, hvorvidt Ambu kunne fortsætte det væksttempo, som vi har vist de senere år. Jeg håber, at folk kan se, når de har tænkt lidt over det, at vores vækstmuligheder er store. Det er svært at finde ud af, hvad der sker på aktiemarkedet for øjeblikket,« siger Ambus topchef, Lars Marcher.

Berlingske Business mødte Ambus topchef tidligere i oktober, hvor selskabets aktiekurs var faldet ned under 140 kroner. Det er også der, prisen ligger i dag.

Aktiekurs Ambu/B (NASDAQ CPH)

Det store kursdyk begyndte for alvor at tage fart, da Ambus bestyrelsesformand, Jens Bager, i slutningen af august solgte over halvdelen af sine aktier i den danske medicovirksomhed og dermed indkasserede over 60 mio. kr.

Fakta om Ambu

Efter flere ugers tavshed skrev Jens Bager tidligere på måneden i et læserbrev i Berlingske, at han i bagklogskabens lys fortryder det store aktiesalg.

»Siden jeg solgte aktierne, er kursen på Ambu-aktien faldet betydeligt. Havde jeg kunnet forudse det, ville jeg aldrig nogensinde have solgt aktierne,« skrev Jens Bager.

I sit indlæg hæfter Ambu-formanden sig samtidig ved, at analytikerne er meget uenige om, hvad det såkaldte kursmål på Ambu-aktien bør være. Og det har Jens Bager helt ret i.

I tilfældet Ambu er der blandt aktieanalytikerne bemærkelsesværdig stor forskel på, hvordan medicoselskabet bliver prissat. Kursmålene på Ambu-aktien spænder helt fra Carnegies bundbud på 149 kroner til en »toppris« på 315 kroner hos den internationale investeringsbank J.P. Morgan.

Truslen fra Japan

Da Ambu tidligere på måneden holdt kapitalmarkedsdag, havde også J.P. Morgan fundet vej til det danske selskabs hovedkvarter. Investeringsbankens udsendte noterede efterfølgende, at hovedparten af de indbudte gæster var kommet til Ballerup med en vis portion skepsis.

»Spørgsmålene til ledelsen havde helt tydeligt en »glasset er halvt tomt-attitude«, som vi finder mærkelig med en virksomhed, som leverer den bedste omsætningsvækst i sektoren, hæver sine marginer og burde fordoble sin indtjening pr. aktie over de næste to år,« skrev J.P. Morgan i en analyse efter besøget i Danmark.

På kapitalmarkedsdagen leverede Ambu en opjustering af selskabets langsigtede finansielle mål og kunne samtidig fortælle om en kommende lancering af flere nye produkter. Alligevel løb medicoselskabet netop den dag ind i en syngende aktielussing og lukkede med et fald på næsten 15 procent.

Ambu har haft stor succes med sine engangsendoskoper med kamera, som bruges under eksempelvis operationer og undersøgelser af patienter på hospitaler. I begyndelsen af september meldte den japanske gigant, Olympus, ud, at selskabet nu også vil satse på engangsendoskoper ligesom Ambu. Hidtil har Olympus satset på udstyr, der i modsætning til Ambus skal bruges flere gange.

Den japanske mastodonts planer gør dog ikke det store indtryk på Ambu-topchef Lars Marcher, der tværtimod mener, at øget konkurrence kan blive en fordel for det danske selskab.

»Når mine sælgere kommer ud til hospitalerne, har de nu fået det bedste argument, de nogensinde har haft til at sælge engangsudstyr, fordi den eksisterende leverandør på hospitalet måske også vil gå den vej,« siger Lars Marcher.

AMBU grafik