Amazon gik i denne uge ind i Skandinavien med uheldige sprogbøffer: Køb en »farveglad voldtægtsblomst« eller en bageform til »afføring og gåsevand«

Den amerikanske Amazon beviste i denne uge, at selv om selskabet er gigantisk, er det ikke fejlfrit.

»Velkommen til Amazon.se« lyder hilsenen på internetgigantens svenske hjemmeside, som åbnede onsdag morgen. Fold sammen
Læs mere

Al begyndelse er som bekendt svær.

Også selv om man er en verdensomspændende mastodont med en markedsværdi på mere end 9.700 mia. kr.

Det måtte den amerikanske gigant Amazon i denne uge sande, da den foldede sin nethandelsplatform ud i Sverige og dermed indtog sit første marked i Norden.

Således blev Amazons svenske kunder mødt med nogle særdeles uheldige sprogbøffer på platformen.

Onsdag kunne man blandt andet købe en – oversat fra svensk til dansk – »farveglad voldtægtsblomst«. Flere produkter blev på Amazon markedsført med voldtægtstitler, fordi ordet »rapsfrø« var blevet oversat til »voldtægt« i flere produktnavne.

Den danske legetøjsgigant Legos produkter havde også fået en uheldig medfart i oversættelsen. De blev nemlig markedsført som »pansret mishandling«.

De svenske webshoppere kunne desuden erhverve sig en lyserød bageform til »chokolade, afføring og gåsevand« eller et lykønskningskort med et billede af en hane, som sælges med titlen »massiv kuk« – kuk er på svensk et udtryk for det mandlige kønsorgan.

I Sverige, som er et af de lande, der har størst fokus på ligestilling i Norden, lavede Amazon desuden en brøler, der har fået heftig kritik i svenske medier. En kunde, der ønskede at købe en stegepande i rustfrit stål, bemærkede nemlig, at stegepanden var placeret i kategorien »til kvinder«.

De uheldige sprogfejl skyldes angiveligt, at selskabet har maskinoversat dens platform til svensk.

Ud over sprogbøffer var Amazon også kommet til at udstyre Sverige med et argentinsk flag i stedet for et svensk.

LÆS OGSÅ Nu kommer »kill them all«-maskinen til Norden – den vil ændre vores måde at handle på for altid

En »Amazon Light« åbning

Den frygtede nethandelsplatform og dens mere end 150 mio. produkter blev onsdag tilgængelige i Sverige efter længere tids spænding.

Hidtil har svenskere, danskere og andre nordboere kunnet bestille varer fra Amazons andre nationale hjemmesider. I Danmark har mange benyttet den tyske udgave og fået varerne fragtet hjem uden ekstrabetaling, hvis man har meldt sig ind i Amazons kundeklub, Amazon Prime.

Amazon har i Tyskland over en 15-årig periode sat sig på omkring halvdelen af e-handlen, og mange frygter derfor for følgerne af, at Amazon nu åbner i Sverige. Det vurderes, at især fysiske butikker vil kunne blive truet, hvis flere vælger at købe varerne online og få dem fragtet hjem.

Svenske analytikere vurderer dog, at Amazons svenske åbning er en meget blød og nedskaleret start, en slags »Amazon Light«, og at der snarere er tale om et lavprisvarehus med relativt lange leveringstider, fordi størstedelen af varerne kommer fra lagrene i Tyskland.

Amazon, der bestyres af verdens rigeste mand, stifteren Jeff Bezos, begyndte som en internetboghandel, men har siden udviklet sig til et handelsimperium med alle typer af varer, handlet både gennem Amazon selv og gennem de virksomheder, som sælger gennem Amazon. Denne del af trafikken er genstand for flere undersøgelser hos konkurrencemyndigheder i EU og USA, fordi der er mistanke om, at Amazon på den måde får et væsentligt indblik i, hvad andre virksomheder sælger og således selv kan indrette sin forretning derefter – eksempelvis ved at tilpasse sine priser.

Danske aktører som for eksempel DI Handel forventer, at Amazon også vil åbne i Danmark inden længe.