Amazon ændrer i stilhed logo efter heftig kritik: Mindede om det mest berygtede overskæg i verdenshistorien

Den amerikanske techgigant Amazon gik stille med dørene, da den ændrede designet på et nyt ikon efter hård kritik fra brugerne.

I 1990erne stiftede Jeff Bezos webshoppen Amazon. I dag bliver han kaldt »Kongen af internettet«, og Amazon er blevet til et gigantisk selskab, som er både frygtet og berygtet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Michael Reynolds/EPA/Ritzau Scanpix

Der var lagt an til en fornem lancering, da den amerikanske mastodont Amazon for første gang i fem år præsenterede et nyt ikon til sin shoppingapp, som virksomhedens mange millioner kunder benytter, når de bruger appen på telefonen.

Men det var ikke længe, brugerne kunne trykke på det nye ikon, før det i al stilhed blev ændret. Techgiganten blev nemlig hurtigt bestormet af sure brugere, som synes, at det nye ikon minder om overskægget på en meget berygtet mand: manden, der var skyld i Anden Verdenskrig.

Amazon har nu ændret designet, skriver blandt andre CNN.

Amazon, der har en markedsværdi på svimlende 9.315 milliarder kroner, havde designet et ikon, som bestod af en brun firkant med Amazons velkendte logo – en pil, der er formet som et smil. Over smilet havde designerne placeret et blåt tandbørsteformet element, der efter alt at dømme skulle forestille pakketape.

Men det synes de mange sure brugere altså mindede om Adolf Hitlers overskæg.

Amazon har derfor ændret ikonets design og barberet det, der ligner et overskæg, af og i stedet erstattet det med noget, der ligner pakketape, som er ved at blive revet af, som var man i gang med at åbne en pakke.

Se forskellen på de to ikoner:

Til højre er ikonet, som fik hård kritik fra Amazons brugere, fordi de synes, at det ligner Hitlers overskæg. Til venstre kan man se, hvad Amazon har ændret designet til. Fold sammen
Læs mere
Foto: Strf/AP/Amazon/Ritzau Scanpix.

Det var dog kun brugere i Storbritannien, Spanien, Italien og Holland, som nåede at se ikonet med overskægget. Det nye logo blev i sidste uge indført på alle Amazons markeder.

Den dominerende nethandelsplatform gik i efteråret ind i Norden, da den åbnede i Sverige. Hvornår platformen åbner en filial i Danmark, er endnu uvist.

Herhjemme sidder Amazon allerede på 1,4 procent af nethandlen, selvom platformen endnu ikke har markedsført sig i Danmark, og selvom danskerens handel kører gennem dens tyske hjemmeside.

I Tyskland og USA sidder Amazon på mere end halvdelen af internethandlen. I hjemlandet USA er der flere amerikanere, der er medlem af Amazons loyalitetsprogram end af en kirke, og flere amerikanere begynder nu deres søgning efter varer på Amazon end på Google.