Allers danske division i plus efter hårdt år

Oven på flere år, hvor sager om ulovlig overvågning har præget Aller, gav selskabet overskud i 2017/18.

Aller Media gav et overskud i 2017/18. (Arkivfoto) Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere

Aller Media, der ejer et væld af magasiner og hjemmesider, gav et lille overskud i regnskabsåret 2017/18.

Det er en betydelig forbedring i forhold til året før, hvor en udrensning i ledelsen gav store omkostninger.

I regnskabsåret, der sluttede med september 2018, gav Allers danske aktiviteter et overskud på 5,6 millioner kroner mod et gedigent underskud på 31 millioner kroner i samme periode året før.

»Jeg er tilfreds med, at vi i år leverer en positiv indtjening, der viser, at vi er lykkedes med vores konsolidering af forretningen.«

»Første skridt i vores plan er hermed opnået, og det er et stærkt afsæt til at skabe vækst på både top- og bundlinje og tage forretningen godt videre og ind i fremtiden,« skriver administrerende direktør for Aller Media i Danmark Lars Sander Matjeka i en pressemeddelelse.

I det reviderede og officielle regnskab beskriver Aller Media et fortsat hårdt mediemarked, og at resultaterne er opnået "til trods" for:

»... Et fortsat vanskeligt mediemarked for printudgivelserne med dels faldende oplag for ugeblade og magasiner og dels et presset marked for printannoncer.«

»Resultatet i udgiverenheden er opnået ved et bedre bladsalg end forventet samt konstant bevågenhed på mulige effektiviseringer og en stram omkostningsstyring.«

Sammenligningsgrundlaget for 2017/18 er da også nådigt, da regnskabsåret 2016/17 var præget af en voldsom udskiftning i topledelsen i selskabet.

Ifølge regnskabet for det år var resultatet også præget af "et fald i mediesalg samt betydelige fratrædelsesomkostninger".

Samtidig var der stadig efterdønninger efter Se og Hør-sagen, hvor tabloidmagasinet af samme navn i 2014 blev taget i ulovlig overvågning af kendte.

Administrerende direktør Lars Sander Matjeka skriver, at fokus nu er på medarbejderne.

»Vi har et stort fokus på at tiltrække nye talenter og udvikle vores medarbejdere, så de kan udvikle vores forretning.«

»Det er rygraden i vores forretning, der sammen med kultur- og konkrete adfærdsændringer skal gøre vores forretning mere bevægelig,« skriver han.

/ritzau/