»Alle hepper på Fætter BR – nu skal de levere«

Ifølge forbruger- og detailekspert Dorte Wimmer har BR, der sidste år gik konkurs, sympatien med sig, men nu skal den lille garder leve op til forbrugernes krav. Indretning er en del af den nye satsning, men også en ung youtuber spiller en rolle.

Fredag holder BR åbningsfest i Rødovre, hvor legetøjskæden markerer, at forretningen er helt færdig efter implementeringen af dens nye indretning. Målet er, at man via butikkens design kan skabe et »magisk legeunivers« for gæsterne, der besøger forretningen og potentielt kan blive kunder. Charlotte From, direktør i BR, ser frem til åbningsdagen, hvor man ifølge hende »står klar til at lege med børnene«. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup

I Rødovre er medarbejderne i gang med lægge en sidste hånd på den nyligt indrettede BR butik. Den har ganske vist været åben siden april, men på fredag holder de åbningsfest for at fejre implementeringen af BRs nye koncept.

I stedet for lange, lige rækker står reolerne i stedet ud fra rummets midte, så de tilsammen danner en cirkel. Et hurtigt blik afslører en række produkter, man forbinder BR med – Barbie-dukker, Lego-klodser, Brio-baner og brætspil, men bevæger man sig over i gamer-afdelingen tiltænkt større børn, vil man se, at BR har fulgt med tiden.

Her findes et stort udvalg af PlayStation-spil og sågar droner. Ifølge Charlotte From, direktør i BR, er digitale legesager umulige at komme uden om, hvis man vil være en bæredygtig legetøjsforretning, der følger forbrugeren.

Samme analyse kommer fra Dorte Wimmer, forbruger- og detailhandelsekspert hos Retail Institute Scandinavia, der tror, at BR står over for en stor, men langtfra umulig opgave.

Dorte Wimmer, forbruger- og detailekspert, kan huske et af sine egne besøg hos den lokale BR i Slagelse, da hun var en lille pige. Ifølge hende er det netop mange danskeres barndomsminder, der kan blive et trumfkort for BR. Ifølge hende har alle nemlig et forhold til maskotten Fætter BR. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR.

Magien skal genskabes

Først er der BRs konkurrenter, som »bestemt ikke sov i timen«, da kæden gik konkurs i december, samt et stigende pres fra nethandel. Dog taler det til BRs fordel, at de har »benhårde og dygtige købmænd« fra dagligvarekoncernen Salling Group bag sig, samt den nostalgi mange forbinder BR med.

»Alle kan lide den lille garder, så alle hepper på BR. Men de skal levere og leve op til de krav og forventninger, som forbrugerne har i dag. De er anderledes end for ti år siden,« siger Dorte Wimmer.

Hun understreger, at BR – i kampen mod onlineshopping – skal gøre meget ud af genskabe den magi, som butikkerne tidligere var kendt for.

»De skal udnytte, at man i en fysisk butik kan skabe et møde – en relation – med kunden. Personalet skal møde børnene i øjenhøjde, og legen skal bringes tilbage. Lykkes det, så tror jeg, at vi ser BR have en god forretning om fem år,« siger Dorte Wimmer.

Hos BR i Rødovre kan man lege i Lego-world og i Barbies hus. Det er også muligt at svinge vejen forbi butikkens »city«, hvor der er både købmand, cykelsmed og dyrlæge. Charlotte From, direktør i BR, lover, at der altid er balloner til butikkens besøgende børn. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup.

Ny reklamesatsning

Den gode service er da også et af nøglepunkterne i Rødovre, hvor Charlotte From befinder sig mandag. Her – og i de resterende 25 butikker – har man nemlig gjort meget ud af at sikre, at personalet står klar til at udøve den absolut bedste service.

»Jeg er sikker på, at vi hos os kan give kunderne en oplevelse i særklasse, der gør, at de kommer tilbage. Nettet er nemt, men det giver ikke den samme oplevelse som mødet mellem mennesker i virkelighedens verden,« siger Charlotte From.

Hun fortæller, at BR derudover også har indgået et samarbejde med den unge youtuber Naja Münster som en del af deres nye reklamestrategi.

»Alle otte- og niårige kender Naja, og hendes YouTube-videoer er måske de bedste reklamer, som BR kunne ønske sig. Vi kommer bredt ud og møder børnene i øjenhøjde,« siger Charlotte From.