Aktieanalytiker: Strejke i to uger kan vende SAS-overskud til underskud

Strejken hos piloterne i SAS kan få flere følgevirkninger for selskabet. SAS kan på længere sigt blive presset på priserne fra de forretningsrejsende, og flere fritidsrejsende vil måske begynde at flyve med andre selskaber, lyder det fra aktieanalytiker.

Strejken blandt piloterne i SAS har givet mange aflyste fly. Her er det i Gardemoen-lufthavnen i Oslo. Fold sammen
Læs mere
Foto: Heiko Junge/Ritzau Scanpix

Pres på priserne fra de forretningsrejsende og fritidsrejsende, som finder andre selskaber at flyve med. Det kan ende med at blive to af resultaterne for SAS i forbindelse med den strejke, der kører i øjeblikket på grund af manglende fornyelse af overenskomsten for piloterne i Norge, Sverige og Danmark.

Strejken har givet masser af aflyste fly, og det har berørt mange tusinde passagerer.

Aktieanalysechef i Sydbank Jacob Pedersen følger SAS. Han er ikke så nervøs for, at strejken ender med, at SAS direkte mister kunder blandt de danske forretningsrejsende, fordi SAS ganske enkelt har langt det stærkeste rutenet ud af København.

»Konflikten vil give SAS nogle gevaldige ridser i lakken i forhold til alle kundegrupper. Det er der ingen tvivl om. Men når jeg ser på SAS for de forretningsrejsende, så er der ingen lavprisselskaber, som kan matche det rutenet, SAS tilbyder. Når det gælder om at miste kunder, vil jeg tillade mig at være mere nervøs i forhold til de fritidsrejsende,« siger Jacob Pedersen.

»De kan meget nemt finde alternativer i forhold til det, SAS kan levere. De fritidsrejsende er mere troløse end de forretningsrejsende. Strejken vil derfor give SAS flest vanskeligheder med at holde fast i de fritidsrejsende. Selv om SAS har størst forretning med de forretningsrejsende, skal selskabet stadig have nogle af sæderne bag i flyene fyldt op,« siger Jacob Pedersen, der til gengæld understreger, at SAS på længere sigt sagtens kan blive ramt på priserne, når det gælder de forretningsrejsende.

Flotte resultater

Forhandlingerne om en fornyelse af overenskomsten for piloterne i SAS fortsatte torsdag. Det skete i Norge under Riksmekleren, der nogenlunde svarer til den danske forligsinstitution.

Jacob Pedersen, aktieanalysechef i Sydbank

»Konflikten vil give SAS nogle gevaldige ridser i lakken i forhold til alle kundegrupper. «


Jacob Pedersen understreger, at strejken har stor betydning for SAS' økonomi. Han fremhæver, at eksempelvis en to uger lang strejke vil kunne forvandle det overskud, SAS ser ud til at få for hele 2019, til et underskud. Samtidig er det helt afgørende, at konflikten med piloterne ikke ender med at ødelægge den spareplan, som SAS har sat i gang.

»Efter et par rekordgode år er konkurrencen på luftfartsmarkedet intensiveret. Brændstofpriserne er steget, og det er blevet sværere at lægge stigningerne over på billetpriserne,« skriver Jacob Pedersen og påpeger, at SAS ligeledes slås med en svækket svensk krone.

Han understreger, at der på den korte bane vil være en vis tålmodighed med SAS. Det er fire år siden, at SAS senest blev ramt af en strejke i lighed med den, vi ser nu. Og en række af de andre store luftfartsselskaber rundtom i Europa har også været ramt af strejker.

Aftaler skal fornys

Hos Danmarks Rejsebureau Forening mener administrerende direktør Lars Thykier, at man først og fremmest skal være nervøs for effekterne af strejken på længere sigt.

»Her og nu er det helt naturligt, at mange kunder fravælger SAS. Der er ikke så mange andre muligheder. Det store spørgsmål er, hvad der sker med de længerevarende aftaler, som erhvervskunderne har,« siger Lars Thykier.

»På et tidspunkt skal de nuværende aftaler, som virksomhederne har med SAS, genforhandles. I den situation vil strejken have en betydning. Du får ingen virksomheder til at sige, at de vil fravælge SAS, men det afgørende er, at kunderne har lavet en aftale med SAS, og derfor skal selskabet flyve, når det er aftalt,« siger Lars Thykier, der er helt enig i, at nogle virksomheder i forbindelse med fornyelse af deres aftaler med SAS kan tænkes at ville kræve lavere priser.