Den internationale shippingindustri advarer nu om en trussel mod den globale handel.
400.000 søfolk er strandet på skibe rundt om i verden, mens andre er strandet i deres hjemlande, og som følge af coronakrisens rejserestriktioner ikke kan komme ud til skibene og arbejde.
Besætningen om bord på et tyskejet skib nægtede i sidste uge at sejle videre, medmindre der kom en ny. Industrien frygter, at andre besætninger ligeledes vil nægte at sejle efter 16. juni, hvor nødreglerne for shippingindustrien og dens medarbejdere udløber.
Mange besætningsmedlemmer rundt om i verden har arbejdet markant længere, end deres kontrakt tilsiger, hvilket er imod reglerne. Søfolk må tilbringe op til 11 måneder om bord på skibene, mens nogle nu har været på havet i op til 15 måneder.
»Det er en tikkende bombe – man kan ikke have folk til at arbejde på ubestemt tid. Nogle har været på deres skibe i mere end et år, og jo længere tid dette problem står på, desto større risiko er der for, at det rammer forsyningskæden,« siger Guy Platten, generalsekretær i rederiorganisationen International Chamber of Shipping, der repræsenterer rederne og operatørerne, til Financial Times.
80 procent af verdens handel bliver transporteret over havet
Den maritime transport er motoren i global handel. Ifølge Financial Times bliver omkring 80 procent af verdens handel fragtet via containerskibe, olietankere, tørlastskibe og andet.
Rederiorganisationen International Chamber of Shipping publicerede i april en protokol med sikkerhedsændringer for besætningerne. Regeringerne har dog været langsomme til at implementere ændringerne, og i mellemtiden er antallet af strandede besætningsmedlemmer kun steget.
Industrien forsøger nu at få regeringerne til at sikre korridorer, der tillader fri bevægelighed for 1,5 millioner søfolk, der skal udpeges som nøglearbejdere, som så kan rejse uden restriktioner, når de forlader fartøjerne.
Danske A.P. Møller - Mærsk, der råder over verdens største containerskibsflåde, mener, at myndighederne bliver nødt til at reagere hurtigt.
»Der er et presserende behov for at etablere sikre korridorer mellem nøglelande som Filippinerne og Indien og knudepunkterne for besætningerne rundt om i verden. Vi har behov for løsninger og globalt samarbejde nu,« siger Henriette Hallberg Thygesen, der er A.P. Møller – Mærsks flåde- og strategiske brandchef til Financial Times.