37-årig direktør: Coronakrisen blev startskuddet til en aldeles forvandlet modeuge

På mange måder har Cecilie Thorsmark, direktør for Copenhagen Fashion Week, oddsene imod sig: Coronavirussen hærger, ligesom modebranchen er en af verdens mest ressourcekrævende. Alligevel afholder hun nu en »coronatilpasset« modeuge, men fastholder samtidig sine tårnhøje grønne ambitioner.

I Cecilie Thorsmarks øjne er modeugerne »outdated«. Derfor er hun i færd med at gentænke Københavns modeuge, så den ikke kun handler om de nyeste trends, men også om, hvordan modebranchen kan gøre det bedre og mere hensigtsmæssigt. Fold sammen
Læs mere
Foto: PR
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Når det går løs under Københavns modeuge, følger modeinteresserede fra hele verden intenst med fra catwalkens sidelinje.

Under modeugen, som begyndte søndag og slutter onsdag, må størstedelen af publikum dog nøjes med et digitalt kig. Mens modemetropoler som Paris og London har aflyst modeuger, bliver den københavnske modeuge »helt anderledes« og »covid-19-tilpasset«, forklarer direktøren for Copenhagen Fashion Week, Cecilie Thorsmark.

»Den er mindre rent fysisk, men meget større digitalt – alt bliver livestreamet,« fortæller hun.

Det er 37-årige Thorsmarks fjerde modeuge som direktør. Hun vil savne den stemning og spænding, der opstår, når hundredvis af modeinteresserede samles ét sted, men ser også noget »absolut positivt« ved denne modeuge.

»Da vi i foråret sad på vores respektive hjemmearbejdspladser, tænkte vi, at modeugen nok blev en covid-19-udgave, men som jeg ser det, er det blevet et startskud til en helt ny måde at lave modeuge på.«

Med en både fysisk og digital dimension kan designerne formidle kreative universer på en ganske anderledes måde, påpeger Thorsmark. Og dette er noget, der har gang på jord i fremtiden, mener hun.

Den grønne mission

Det er ikke kun på coronafronten, at Cecilie Thorsmark skiller sig ud.

28. januar – kort inden Thorsmark lod modellerne storme ned ad catwalkene i forårets modeuge – havde hun indkaldt til pressemøde. Hun var spændt, husker hun, for den treårige handlingsplan for bæredygtighed, hun skulle fremlægge, ville vende op og ned på modeugen.

Nervøsiteten dulmede Cecilie Thorsmark med sin tiltro til projektet. Hun vidste, at handlingsplanen var gennemarbejdet, og da den britiske avis The Guardian dagen efter pressemødet kaldte handlingsplanen »radikal« og »ambitiøs«, åndede Cecilie Thorsmark lettet op.

At Cecilie Thorsmark har gjort det til sin mission at forene modeugen med bæredygtighed er ikke tilfældigt. I seks år arbejdede hun for Danish Fashion Institute, der på daværende tidspunkt arrangerede modeugen. Efterfølgende var Thorsmark kommunikationsdirektør hos Global Fashion Agenda, som er et bæredygtighedsforum for mode, så da stillingen som direktør for Copenhagen Fashion Week blev ledig, virkede det oplagt for Thorsmark at søge den, fortæller hun:

»Jeg havde fulgt godt med på sidelinjen over en årrække: Jeg havde oplevet modeugen udefra og syntes qua mit arbejde i Global Fashion Agenda, at modeugen, alle modeuger, var helt outdated

At modeugerne er outdated, bunder for Thorsmarks vedkommende i, at modeugerne handler om nye tendenser, og om hvad vi skal have på om et halvt år.

»Men hvad nu, hvis vi tager den her meget indflydelsesrige platform, som modeugen er, og siger »okay, vi har en ret stor stemme – hvad nu, hvis vi udnytter dén til at vende lidt op og ned på det hele og skubbe på for en mere bæredygtig branche«, forklarer Thorsmark.

Tårnhøje ambitioner

Den bæredygtige handlingsplan udløber i januar 2023. Lykkes den, vil modeugen have halveret sit klimaaftryk og være »nul spild«, der handler om ikke at generere affald.

Samtidig vil alle deltagende designere skulle overholde 17 minimumskrav, der spænder bredt: Lige fra et krav om 50 procent økologiske eller genanvendte materialer i tøjet til, at designerne ikke må tilintetgøre usolgt tøj.

Thorsmarks kamp for bæredygtighed stopper dog ikke med handlingsplanens udløb.

»Efter den kommer der en ny,« forklarer hun og tilføjer med et lille grin, at hendes ambitioner »aldrig har fejlet noget«.

Selv om der er lang vej, håber Thorsmark, at hun på sigt kan bidrage til hele modebranchens grønne omstilling:

»Jeg vil gerne opnå, at modeugen har gjort en forskel i forhold til modebranchens bæredygtige omstilling. Det er interessant, hvis vi gør det i København, men endnu mere interessant, hvis vi inspirerer andre.«