Forskere: Nyt superbatteri holder din telefon opladet i fem dage

Australien skal afprøve det nye superbatteri i biler i år. Dansk forsker er interesseret, men vil først se batteriet i funktion.

Arkivfoto: Forskere fra Monash University i Australien har videreudviklet et batteri, som nu sprænger rammerne for, hvad man kan forvente af opladningskapacitet, skriver Videnskab.dk. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen

Forskere fra Monash University i Australien har videreudviklet et batteri, som nu sprænger rammerne for, hvad man kan forvente af opladningskapacitet. Det skriver Videnskab.dk.

Det nye batteri kan ifølge forskerne holde en telefon opladet i 5 dage eller få en elbil til at køre 1.000 kilometer på en 'tank' (til sammenligning kan en ny Tesla kun køre omkring halvdelen i dag).

Allerede i år vil forskerne teste batteriet i biler og i det australske elnetværk. Batterierne er såkaldte litium-svovl-batterier, som forskere på området forventer sig meget af i fremtiden.

»Hvis litium-svovl-batterierne succesfuldt kan fremstilles og implementeres i biler og elektriske netværk, kan de overtage en signifikant del af det estimerede 213 milliarder dollar (australske dollar, hvilket modsvarer 980 milliarder danske kroner, red.) store marked for australsk litium,« fortæller en af forskerne bag opfindelsen af batteriet, professor Mainak Majumder fra Monash University, i en pressemeddelelse, som universitetet har sendt ud.

Man skal selvfølgelig altid tage den slags bombastiske udmeldelser med et gran salt, men umiddelbart ser det nye batterimateriale ud til at være spændende, vurderer professor Poul Norby fra DTU ENERGY ved Danmarks Tekniske Universitet (DTU).

Poul Norby har ikke deltaget i udviklingen af det nye batteri, men han har læst om det, og det fangede alt andet lige hans interesse.

»Selvfølgelig er den slags artikler pustet lidt op. Jeg er sikker på, at energiindholdet i litium-svovl-batterierne ikke er en faktor fem højere end i konventionelle litium-ion-batterier. Men nu må forskerne ud og demonstrere, hvor gode deres batterier er,« siger Poul Norby til Videnskab.dk.

Litium-svovl-batterier er som sådan ikke en ny opfindelse, men desværre er deres levetid meget kort.

Et af problemerne har været, at svovlkatoderne, hvorfra strømmen forlader batteriet, udvider sig og går i stykker, og så dør batteriet hurtigt.

De litium-svovl-batterier, som forskerne fra Australien har udviklet, er dog meget mere stabile end tidligere modeller og kan genoplades 200 gange og stadig bevare 99 procent af deres ydeevne.

Forskerne har simpelt fortalt gjort det, at de har givet svovlkatoderne mere plads at bevæge sig på indeni batterierne, så de kan udvide og sammentrække sig uden problemer.

I pressemeddelelsen fortæller en anden af forskerne bag udviklingen af batteriet, lektor Matthew Hill, at den attraktive ydeevne sammen med lavere produktionsomkostninger, rigeligt med materiale at lave batterier af, lavere miljøpåvirkning og lette produktion vil gøre batteriet attraktivt i forhold til forskellige applikationer i den virkelig verden.

Svovl er i den sammenhæng ekstremt billigt, da det findes overalt på Jorden i store mængder.

»Denne nye fremgangsmåde (til fremstilling af litium-svovl-batterier, red.) favoriserer ikke kun høj ydeevne og lang livscyklus, men er også simpel og ekstremt billig, da den benytter sig af vandbaserede processer. Det kan lede til en signifikant reduktion i miljøskadeligt affald ved batteriproduktion,« siger Matthew Hill.

Læs mere:

Simpelt trick afslører, om batteriet er fladt

Hvordan kan mit hus blive selvforsynende med vedvarende energi?