Debatmøde på KU: Statistik fordelt på køn kan støde studerende, der ikke kan identificere sig som mænd eller kvinder

»Nogle studerende synes, det er upassende at bruge eksempler i undervisningen i statistik med mænd og kvinder. Årsagen er, at de studerende, der ikke kan identificere sig som mænd eller kvinder, så kan føle sig stødt.« Det læser underviser op til debatmøde om KU's retningslinjer. Det er fra et referat af evalueringsmøde mellem studerende og undervisere på biologi på Københavns Universitet. Eksemplet blev taget med, fordi underviser frygter for uhensigtsmæssig indflydelse på undervisningen med nuværende retningslinjer.

Arkivfoto af Københavns Universitet. Debatmødet torsdag blev afholdt på Samfundsvidenskabeligt Fakultet. Fold sammen
Læs mere
Foto: NIels Ahlmann Olesen

De omdiskuterede retningslinjer for håndtering af mulig krænkende adfærd på Københavns Universitet kan være på vej til en revidering.

Torsdag blev et for nogle længe ventet debatmøde afholdt på KU, hvor et panel skulle diskutere de personalepolitiske retningslinjer, der har skabt grobund for stor bekymring blandt ansatte på Københavns Universitet.

Retningslinjerne skal ifølge universitetet stoppe alvorlige krænkelser af blandt andet seksuel karakter. Formuleringen af retningslinjerne har imidlertid skabt stor debat, fordi det fremgår, at det er »medarbejderens eller den studerendes oplevelse af at have været udsat for krænkende adfærd, der er udgangspunktet.«

Dette har to professorer og en lektor tidligere udtrykt bekymring over, idet retningslinjerne på den baggrund kan komme til at udfordre den akademiske frihed og ytringsfriheden, såfremt alle kunne erklære sig krænkede.

Bekymringen har også bygget på, hvorvidt identitetspolitiske strømninger på universitetet ville sætte en stopper for en undervisning, som nogle kunne anse for at være krænkende.

Bekymringerne om retningslinjernes brede omfang fik yderligere ben at gå på, efter at Weekendavisen i fredags kunne beskrive, at en professor på universitetet er blevet undersøgt for krænkende adfærd for blandt andet at gøre brug af ordet »neger« i sin undervisning.

Tidligere har rektor Henrik C. Wegener understreget, at nultolerancen over for krænkende adfærd udelukkende har til formål at stoppe alvorlige krænkelser, og at man »skulle have en livlig fantasi,« hvis man skulle forestille sig, at retningslinjerne kom til at udfordre den akademiske frihed.

Efter torsdagens møde oplyser KU-rektor Henrik C. Wegener, at noget tyder på, at der er god grund til at gå tilbage i Hovedsamarbejdsudvalget for at diskutere udformningen af retningslinjerne. Det er dette udvalg, der står for de personalepolitiske retningslinjer, og det er også dette udvalg, der vedtog retningslinjerne tilbage i juni 2018.

Derfor sad Henrik C. Wegener og næstformand i Hovedsamarbejdsudvalget Ingrid Khylmand og tog notater fra de argumenter, der kom på banen under mødet torsdag. Argumenterne tager de med til et møde mellem Hovedsamarbejdsudvalget og ledelsen i januar, hvor de skal vurdere, om der er grund til at ændre retningslinjerne.

Panelet bestod af to studerende fra Studenterrådet, dekan Kirsten Busch Nielsen, lektor og fællestillidsrepræsentant Thomas Vils Pedersen, lektor Thomas Brudholm samt professor og tillidsrepræsentant Flemming Dela.

Efter mødet forklarede Flemming Dela, at han var tilfreds med det nuværende udfald:

»Nu kom ledelsen ud af flyverskjulet, hvor den har gemt sig længe. Hvis ikke ledelsen ændrer retningslinjerne, så er den tonedøv,« siger Flemming Dela om dagens arrangement.

Endnu et eksempel til bekymring

I to timer udvekslede de deltagende i mødet bekymringer for og imod håndtering af krænkende adfærd med de nuværende retningslinjer på universitetet. Salen deltog også i debatten.

Lektor på biologi Jes Søe Pedersen var til stede og kunne fortælle om en episode, der har fundet sted på hans fakultet for blot få dage siden. I et referat fra et evalueringsmøde mellem studerende og undervisere, havde de studerendes repræsentanter en kommentar til en af Jes Søe Pedersens kollegers undervisning.

Det er formuleret således i mødereferatet:

»Nogle studerende synes, det er upassende at bruge eksempler i undervisningen i statistik med mænd og kvinder. Årsagen er, at de studerende, der ikke kan identificere sig som mænd eller kvinder, så kan føle sig stødt.«

Derfor var det også vigtigt for Jes Søe Pedersen at diskutere retningslinjerne i rektors nærhed. Lektoren er bekymret for, hvad retningslinjerne giver hjemmel til klage over.

»Lige nu er der åbnet for, at en følelse af krænkelse kan have stor indflydelse. Har nogen til hensigt at gøre sager ud af det, kan dette ikke forhindres med de retningslinjer, vi har nu. Så er vi på et niveau, hvor jeg ikke mener, at den diskussion hører hjemme.«

Jes Søe Pedersen gik dog fra mødet med en positiv oplevelse:

»Jeg fornemmer, at der i Hovedsamarbejdsudvalget er stor forståelse for, at der skal ske en revision af retningslinjerne.«

Forud for mødet blev det klargjort, at det ikke var tilladt at citere fra debatmødet, og derfor har det heller ikke været muligt at gengive fulde passager.

Nu er det så op til Hovedsamarbejdsudvalget og ledelsen at vurdere, om retningslinjerne skal ændres. Dette gør udvalget i januar, fremgik det af mødet.