Nephew-guitarist og iværksætter Kristian Riis åbner op: Her er nøglen til succes i musikverdenen

Kristian Riis er ikke blot guitarist i rockbandet Nephew. Han står også bag et fællesskab i Los Angeles, som skal hjælpe nordiske musikere til kommercielt gennembrud. Her fortæller han om sine karrierevalg og kommer med sit bedste budskab til talenter, der gerne vil nå til tops.

 
Iværksætter og guitarist i Nephew, Kristian Riis, har aldrig selv ønsket at blive set på som et stort talent. Han ville ikke stikke ud af flokken. For ham handlede det i stedet om noget helt andet. Hør en forsmag her – eller få hele hans historie i podcasten »Talent 100 med Ane Cortzen«, som du kan lytte til nedenfor – eller der, hvor du normalt lytter til podcast. Video: Anna Norup Lindblad. Redigering: Sarah Sander Fold sammen
Læs mere

Der er få områder, hvor individers talent kan være så tydeligt som inden for musikbranchen.

Her kan stjerneskud til tider få lov til at sole sig i så meget opmærksomhed, at de snart ikke kan gå ned ad en gade uden utallige blik og henvendelser.

Realiteten i musikbranchen er dog ofte en helt anden. For langt størstedelen af musikerne kan det være en svær levevej. Det skal man vide, fortæller Kristian Riis, som er guitarist i bandet Nephew. Hans klare anbefaling til aspirerende musikertalenter er at finde sammen – og i processen benytte sig af de fællesskaber, som eksisterer i branchen.

»Hvis du ikke evner at samarbejde, hvis du ikke evner at forstå din rolle i en social kontekst, så kommer man ikke til at lykkes. Så er det ligegyldigt, hvor stort et talent man er – for at sige det rent ud,« siger han.

Udtalelserne falder i forbindelse med, at Kristian Riis er i studiet sammen med journalist Ane Cortzen, som er vært i den serie podcast, som bliver udgivet i forbindelse med årets Berlingske Talent 100-kåring.

Kåringen har til formål at fremhæve og hylde de unge talenter, som knokler igennem i alle leder og kanter af erhvervslivet. Talenter, der har en tydelig værdi for deres kolleger og chefer – men som den brede offentlighed ofte ikke kender til. Det gør dem dog ikke mindre interessante.

Podcasten med musiker Kristian Riis er nummer to ud af en serie på fem, og den kan høres i bunden af denne artikel eller der, hvor du normalt hører podcast. Podcastserien vil blive udgivet løbende i tiden op til den officielle samlede kåring i Berlingske Talent 100, som vil finde sted 28. maj.

Succes rammer de færreste musikere med det samme. Kristian Riis, som er guitarist i bandet Nephew, kæmpede i syv år, før de fik deres kommercielle gennembrud. Fold sammen
Læs mere
Foto: Tobias Kobborg.

Sammenhold i Los Angeles

Bandet Nephew har 25 års jubilæum. Det blev dannet i 1996, men det var først syv-otte år senere, at det fik sit kommercielle gennembrud. De første år var hårde, men i dag kan Kristian Riis og resten af bandet trække fulde huse og fylde festivalpladser – hvis det altså ikke lige var for coronanedlukningen.

Udover at være en talentfuld guitarist og sangskriver er Kristian Riis involveret i et væld af projekter, som har en fællesnævner. Den er, at samarbejde og fællesskab betaler sig – både i konkret og overført betydning. Et af hans mest opsigtsvækkende projekter er etableringen af det, han kalder en privat kulturambassade i Los Angeles, kaldet »Nordic LA«.

»Vi hjælper nordiske kreative – både kunstnere og kreative virksomheder – med at komme ind på det amerikanske marked. Det gør vi ved at showcase deres format og produkter og så forbinde dem med de mennesker, som de har brug for, for at lykkes på markedet,« siger han.

Det er således et tilbud, man kan tjekke ind på, hvis man er i den kreative branche og er i Los Angeles for at søge lykken. Konceptet har udviklet sig undervejs og har også inkluderet kontorfællesskab. Ideen er, at netværk, sparring og fælles idéudvikling fungerer – præcis som i resten af erhvervslivet.

Langt større potentiale

Og sammenligningen er ikke tilfældig. Kristian Riis er i dag lige så meget forretningsmand som musiker. Den kombination råder han andre, der søger lykken i musikbranchen, til at kopiere.

»Du skal derud, hvor du kan møde de rigtige folk, og så skal du have dit fundament i orden. Det er også dit pitch. Det kan godt være, at det ikke er en forretningsmodel, men du skal have en plan for, hvad du vil, og hvad du kan. Du skal have styr på det produkt og den service, du kommer ind med,« siger han.

Derudover understreger han, at man som musiker eller kunstner skal være parat til at fejle. En karriere på det her felt handler om både fremskridt og tilbageslag. Det er i hans optik en god idé at have fokus på, hvad målet og potentialet i sidste ende er.

»Jeg har set rigtig mange folk fejle i Los Angeles, og det er ret trist, fordi folk bliver kede af det. Vi møder de her amerikanere, som siger: Hvor er du fed – jeg ringer til dig næste uge. Så tager folk hjem, men ingen ringer. Det er et nederlag. Men jeg vil gerne vende det til noget positivt,« siger han og tilføjer:

»Der er højere til loftet i Los Angeles. Der er flere muligheder. Det er ikke for alle, men for dem, som gerne vil og kan og gør det rigtigt, er det ikke umuligt at bryde igennem. Det er ikke 1.000 gange sværere at bryde igennem. Det er måske 100 gange sværere end i Danmark – men potentialet er samtidig 1.000 gange større.«

At være tilfreds

Det kan være en hård omgang at være musiker. Hvad end det er i Los Angeles eller i Danmark. Kristian Riis mener alligevel, at det er en ambition, der er værd at følge. Ikke bare for hans eget vedkommende, men også for andre, der arbejder i det kreative miljø.

»Hvis man har den drøm og den gnist i maven, skal man gøre det. Men man skal tænke sig om. Og man skal have styr på sit grundlag. Om det så er en forretning, kunst eller kreativitet – det er sådan set underordnet,« siger han.

På den rejse mener han, at det er vigtigt at have et realistisk forhold til, hvad det er, man drømmer om, og hvad det reelt er, der gør én glad og tilfreds. Han minder om, at succes ikke kun skal måles i, om man når top 10 i USA. Ofte kan mindre også gøre det.

»Jeg er meget optaget af at fokusere på, hvordan vi skaber det bedst mulige fundament – den største chance for, at man rent faktisk slår igennem – og huske, at det med at slå igennem er relativt. Hvornår man lykkes, er lidt op til en selv at vurdere. Det handler grundlæggende om, hvornår du selv er tilfreds,« siger han.

Her ses journalist Ane Cortzen med Kristian Riis i forbindelse med, at Berlingske udgiver en podcast, hvor Nephew-guitaristen fortæller om sine karrierevalg. Fold sammen
Læs mere
Foto: Tobias Kobborg.

Kampen blev en styrke

Når han vender blikket mod sin egen karriere, er højdepunkterne selvsagt nogle af de øjeblikke, hvor han oplevede succesens sødme. At stå foran tusinder af tilskuere på en festivalplads, som synger med på de sange og melodier, man har været med til at skabe, er et professionelt højdepunkt, der er svært at matche i alle andre professioner.

Kristian Riis, guitarist i Nephew

»Noget af det vigtigste, du kan gøre med dit talent, er at sætte dig ind i, hvad er det for et team, du er en del af – og hvor kan du bidrage, og hvor kan du få den støtte, der skal til.«


»Jeg kiggede for nylig på nogle gamle bånd fra 2004, hvor vi spillede vores første store koncert på Roskilde Festival. Det var en lørdag klokken 12. Det havde regnet megameget, og jeg tænkte, at der nok ikke kommer nogen. Vi havde i syv år stået og råbt: Se os, se os. Pludselig står der 15.000 mennesker foran én,« siger han.

Det var naturligvis en unik og fantastisk oplevelse for Kristian Riis. Men når han tænker tilbage på det i dag, så vurderer han, at den årelange modningsproces, som bandet havde gået igennem, var en hjælp, da det hele pludselig eksploderede, og bandet Nephew med ét var på alles læber. Det hjalp dem med at holde fokus.

»Det er fedt, men det er også et kæmpestort pres. Dér tror jeg, at de syv år har givet os lidt mere hård hud. Vi var måske lidt mere taknemmelige for at stå i den der position. Det har også været med til at skærpe os i det, som vi måske er bedst til – fordi det havde vi ikke fra day one,« siger han.

Derudover gjorde erfaringerne også, at bandmedlemmerne ikke nødvendigvis styrede direkte mod fejring og fest som konsekvens af succesen. De formåede at holde benene på jorden. Deres alder, erfaring og oplevelsen af at have kæmpet lang tid blev en styrke.

»Vi var dels lidt ældre, hvilket vil sige, at vi dels havde mere erfaring, og dels var det knap så sjovt at have fri bar, som det var som 21-årig i forhold til, da man var 29. Man kunne virkelig sætte pris på det,« siger han.

Man skal have overskud

I det hele taget mener Kristian Riis, at man som udøvende kunstner skal være bevidst om, at det, man har gang i, er en professionel tilværelse som selvstændig erhvervsdrivende. Det inkluderer, at man skal tænke som en sælger. Man skal ikke bare putte sig i øvelokalet og håbe, at pladeselskabet tilfældigvis kommer forbi og banker på døren.

»Der har i mange år været en tendens blandt kunstnere til at tage afstand fra det kommercielle. Min tilgang er helt klart, at hvis du ikke har styr på din økonomi, og du ikke har styr på dit fundament, så har du ikke overskud,« siger han.

Kristian Riis er guitarist i rockbandet Nephew. Derudover er han forretningsmand. Han har en skarp holdning til, hvad der gør én succesrig i musikbranchen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Tobias Kobborg.

Og i den forbindelse skal man trække på al den hjælp omkring én, som man kan få. Præcis ligesom små erhvervsdrivende eller iværksættere gør. Der er på nogle områder ikke den store forskel livsstilene imellem.

»Der er ingen, der er lykkedes alene. Noget af det vigtigste, du kan gøre med dit talent, er at sætte dig ind i, hvad er det for et team, du er en del af – og hvor kan du bidrage, og hvor kan du få den støtte, der skal til,« siger han og tilføjer:

»Hvis du sidder og er nervøs for, at du ikke kan betale husleje eller købe mad, så har du ikke overskud til at fordybe dig i din kunst.«

Podcasten »Talent 100 med Ane Cortzen« kan høres her: