Designdirektør: Talenter skal både have lov til at eksperimentere og fejle

Unge talenter har høje krav til deres arbejdsgiver – både med hensyn til værdier og udviklingsmuligheder. Dem skal man være parat til at matche, mener Henrik Marstrand, som står bag møbeldesignvirksomheden Mater.

Designvirksomheden Mater fokuserer på bæredygtigt design og produktion. Her ses virksomhedens stifter Henrik Marstrand i midten – flankeret af medarbejderne Mathias Falkenstrøm og Amanda Walther. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Talent er en eftertragtet ressource. Vil man som arbejdsgiver gerne tiltrække og fastholde de kvikkeste unge hoveder, skal man have et stærkt værdisæt i sin virksomhed – og være parat til at matche de øvrige krav, den nye generation har.

Det er Henrik Marstrand udmærket klar over. Han står bag virksomheden Mater, som designer og producerer bæredygtige møbler, der blandt andet er lavet ud af genbrugsmaterialer. Virksomheden hører hjemme i København og har 14 fastansatte. Derudover trækker den i høj grad på eksterne designere og samarbejdspartnere.

Henrik Marstrand har brug for de skarpeste medarbejdere. Det inkluderer den slags unge talenter, som Berlingske eksempelvis sætter fokus på i Talent 100-kåringen. For at man kan få det bedste ud af dem, mener han, at det er vigtigt, at man som arbejdsgiver erkender, at talent er noget, der skal have lov til at udvikle sig.

Unge ansatte skal have lov til at eksperimentere og blive klogere. Det kommer med en pris, man skal være parat til at acceptere.

»Vi er grundlæggende en innovativ virksomhed. Vi skaber nyt design af nye materialer. Derfor er det også vigtigt, at vi har en kultur, som fremmer netop det. Folk skal have lov til at afprøve sig selv i forskellige jobfunktioner, de skal have frie tøjler – men det vigtigste er nok, at de skal have lov til at fejle,« siger han og tilføjer:

»Du er nødt til at have en kultur, hvor fejl er tilladelige. Hvis ikke, risikerer du, at medarbejderne bliver nervøse og umotiverede. Og så risikerer du reelt, at innovationen stopper.«

Henrik Marstrand etablerede sin virksomhed i 2006. Nu skal et kapitalindskud sætte fart på den internationale ekspansion. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt.

Ambitiøse planer

På trods af at Henrik Marstrand og Mater samarbejder med rutinerede designere og designbureauer og får mange af deres nye produkttegninger herfra, kan han ikke undvære ungt talent. Det skyldes flere faktorer.

Én er, at en virksomhed som hans ikke blot bruger designuddannede mennesker til at sætte de store streger, når nye produkter skal udtænkes. I en designvirksomhed er der brug for de kompetencer på alle niveauer – det gælder alt fra udarbejdelse af kataloger og hjemmeside til udvikling af nye materialer.

En anden faktor er, at Mater står foran en større ekspansion. Virksomheden blev etableret af Henrik Marstrand for 15 år siden og er vokset taktfast siden. Tidligere i april kunne den offentliggøre, at den får et kapitalindskud på et »stort tocifret millionbeløb« fra investeringsfonden Nordic Alpha Partners.

Mater sælger allerede i dag sine møbler i 40 lande, men nu bliver der sat turbo på udviklingen, fortæller Henrik Marstrand.

»Vi går efter en tidobling af omsætningen. Det er ret ambitiøst. For at vi kan nå det, er vi nødt til at investere i ekspansion i vores nøglemarkeder, som er Skandinavien, England, Tyskland og USA. Det er også en investering i kommercielt og administrativt personale – samt hele udviklingsdelen og en patenteret teknologi, som vi har udviklet med en partner,« siger han.

Med andre ord får Mater brug for al det talent, der kan skaffes, inden for en kort årrække. Både i ind- og udland.

Den grønne profil

Inden for møbeldesign kan man dog ikke komme uden om, at indsigt, erfaring og rutine er klokkeklare kompetencer, som Mater i høj grad har behov for. Grundet den danske tradition for arkitekttegnede kvalitetsmøbler er den kompetence til stede i mange designbureauer.

Men der er selvsagt også behov for at dygtiggøre en ny generation. Og vil man tiltrække og fastholde den, er det i Henrik Marstrands optik vigtigt ikke bare at skabe en virksomhedskultur, hvor der er plads til eksperimenter og fejl. Man skal også tage hensyn til de iboende værdier og ønsker til professionel udvikling, der karakteriserer den nye generation.

Et eksempel på det er 27-årige Amanda Walther, der er uddannet designteknolog fra VIA University, og som er ansat i Mater med titlen brand manager. Hun har været fastansat her siden 2019, og hun forklarer, hvilke værdier der netop blev udslagsgivende for hendes valg af arbejdsgiver.

»Mit kendskab til Mater startede allerede tilbage i 2016, hvor jeg begyndte som designpraktikant. Det var ikke nemt at finde frem til designvirksomheder med en grøn profil dengang, derfor skilte Mater sig meget ud fra mængden, og det fangede min interesse,« siger hun.

Når det kommer til hendes krav til sin arbejdsplads, peger hun på værdier og formål som vigtige.

»Jeg har uden tvivl høje forventninger til min arbejdsplads. Jeg er jo en del af den og vil gerne være med til noget så klichéagtigt som at gøre en forskel. Jeg skal have maven med i alt, hvad jeg gør – ellers kan det næsten være lige meget,« siger hun.

Amanda Walther er uddannet designteknolog fra VIA University og er ansat i Mater med titlen brand manager. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt.

Visionen er vigtig

Amanda Walther er således et eksempel på, hvor værdibårne arbejdsmarkedets unge er i dag. Men de har også andre krav. Det er 24-årige Mathias Falkenstrøm, der har en bachelor i møbeldesign fra Det Kongelige Kunstakademis Designskole, og som arbejder med materialeudvikling i Mater, et eksempel på. Men også hos ham fylder det grundlæggende formål meget.

»Alfa og omega for mig er virksomhedens værdisæt og følelsen af, at jeg rykker mig både på det faglige og personlige plan. For at opretholde lysten til at bruge så meget tid på noget, som et fuldtidsarbejde kræver, er det for mig vigtigt, at jeg er en del af noget større og meningsfyldt,« siger Mathias Falkenstrøm, som har været hos Mater i lidt over et år, og tilføjer:

»Hos Mater er jeg med til at ændre på en industri og en verden, som har seriøse problemer, hvad angår affaldssortering og CO2-udslip. At skabe produkter og materialer som enten rydder op eller begrænser vores klimaaftryk mest muligt, giver mening for mig. Det er det, der gør, at jeg glæder mig til mandag hver uge.«

Det er store krav at stille til sin arbejdsgiver. Det er også moderne krav. For 20 år siden ville der næppe være mange unge kandidater, som satte samme emner på ønskelisten. På den måde er Henrik Marstrand selvsagt i en fordelagtig position.

Årsagen er, at hans virksomheds produkter netop bygger på ideen om at fremme bæredygtighed via genbrug af for eksempel de fiskenet, der flyder rundt i havene, til at lave nye og visuelt opsigtsvækkende borde og stole. Sammenfaldet mellem hans og de ansattes værdier er kun en styrke for virksomheden.

»Det betyder utrolig meget for både Amanda og Mathias. Det gør det heldigvis også for mig. Jeg har jo stiftet denne virksomhed for at gøre en forskel. Grundlæggende er det en stor styrke, at ens medarbejdere deler ens vision og tror på den. Det er også et godt udgangspunkt for at udvikle dem, så de bliver endnu dygtigere,« siger han.

Mathias Falkenstrøm har en bachelor i møbeldesign fra Det Kongelige Kunstakademis Designskole og arbejder med materialeudvikling i Mater. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt.

De erfarne talenter

Amanda Walther og Mathias Falkenstrøm sidder med ansvarsområder i Mater, som ikke direkte medfører nye design. I hvert fald ikke endnu. Men sagen er, at Henrik Marstrand forventer, at begge unge medarbejdere udvikler sig med tiden, og at de kan bruge deres viden til at bevæge sig fagligt. Det oplever han allerede ske.

»Der sker noget med unge ansatte, når de kommer ind under huden af vores virksomhed. De får indsigt, og de får lyst til at komme med ideer. Når man så sidder og drikker kaffe og diskuterer nye kollektioner en dag, så siger de måske: Jeg har da en idé,« siger han og tilføjer:

»Det er allerede sket med Mathias og Amanda. Helt konkret kigger vi på en kollektion fra hver af dem. Det ville ikke være sket, hvis ikke de havde været her i en lang periode, som viste dem, hvordan vi arbejder med materialer. Det er spændende at se sådan en udvikling ske.«

For Amanda Walther og Mathias Falkenstrøms vedkommende er det ikke gået så lang tid inden deres gode ideer er boblet op til overfladen. I andre tilfælde kan der gå længere tid. Det skyldes ikke mindst, at de unge talenter konkurrerer mod erfarne talenter. Det kan være folk, som allerede har designet 20 stole med succes, og som derfor ved, hvordan den udfordring skal adresseres, fortæller Henrik Marstrand.

De unge talenter skal have tid til at udvikle sig. Det skal man som leder være opmærksom på, påpeger han.

»Når vi bruger helt ungt design bruger vi flere ressourcer i processen. Men det skal der også være plads til. Både for vores egen fremtids skyld, og fordi vi skylder det til uddannelsessystemet. Vi skal have ungt designtalent frem i verden,« siger han.

Stifter af Mater Henrik Marstrand (i midten) mener, at hvis man giver talent frihed, så kan det også folde sig ud. To af virksomhedens unge ansigter er Amanda Walther og Mathias Falkenstrøm. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt.

Plads til fejl

Det kan på den vis siges at være en byrde at fremelske talenter. Men Henrik Marstrand mener, at der skal være plads til det i virksomheder. Og det er her, at han gentager sin pointe om, at man skal give plads til eksperimenter og fejl. Det mener han alle virksomheder bør omfavne – og han vender blikket mod sin egen karriere for at forklare det.

»Jeg er oprindelig uddannet i marketing og har arbejdet i forskellige forbrugervarekoncerner. Deriblandt i Diageo, som blandt andet står bag Smirnoff Vodka. I deres virksomhedskultur blev du honoreret for at stikke snuden frem og sætte ambitionerne højt. Men det var også o.k. at begå fejl. Den værktøjskasse har jeg taget med mig til Mater,« siger han.

Kulturen er på sin vis en grundlæggende forudsætning for, at man kan være en innovativ virksomhed, forklarer han.

»Det er vigtigt, at ens team føler, at de er en del af en innovationskultur, som giver os nye muligheder i fremtiden. Man skal afprøve ting, men selvfølgelig ikke sætte virksomheden over styr i processen. Men i vores branche er det grundlæggende sådan, at man prøver nyt af i markedet. Vi ved reelt ikke, om et produkt bliver en succes, før det kommer på gaden – men derfor bliver vi jo nødt til at prøve alligevel. Det vil skabe fejl, men det skal der også være plads til,« siger han.

Henrik Marstrand etablerede Mater i 2006. Kapitalindskuddet fra Nordic Alpha Partners betyder, at virksomheden får en ny topchef med international erfaring. Stifteren forbliver dog i virksomheden og vil fokusere mere på research og produktudvikling.

I forbindelse med Talent 100-kåringen har Berlingske produceret en række podcast, hvor journalist Ane Cortzen har en række kendte og talentfulde erhvervsmennesker i studiet. Hør dem her: