Anne Sophia Hermansen: Her er syv karriereråd, jeg gerne selv ville have haft som ung

Jeg blev for nylig spurgt, hvad jeg gerne ville have vidst om karriere, da jeg var ung. Mit svar var: At ingen nogensinde kommer til at kigge på mine ellers så flotte eksamenspapirer. Bagefter kom jeg i tanke om et par andre ting, der var langt vigtigere.

»Få dig en mentor og et halvtirriterende netværk. Mange unge mennesker er ikke særligt gode til at bede om hjælp, og det er mærkeligt, da de fleste lidt ældre mennesker er enormt hjælpsomme. Min erfaring er, at især dygtige mennesker er generøse med deres viden. Chat dem op. Måske siger de ja. Måske vil de endda give dig en hestesko eller raket i røven, så din karriere tager fart,« skriver Anne Sophia Hermansen. Linda Kastrup

Tilværelsen er fuld af myter og vildfarelser. Det er en pæn måde at sige fejltagelser på.

De fleste kan vi takke os selv for, fordi vi antager en masse ting om livet, som sjældent holder stik. Hvis jeg havde vidst disse syv ting, kunne jeg have elimineret 80 procent af de fejl, jeg har begået.

Du får dem kvit og frit her – og du kan bare takke mig senere.

1. Lad os tage den med karakterer først. De fleste vil hellere kigge på din Instagram end på dine karakterer. Beklager, men de fleste ledere ved, at det ikke giver karakter at have høje karakterer.

Det gør dine interesser til gengæld.

Selvom jeg har haft lederstillinger i mange år, har jeg aldrig kigget på folks eksamensbeviser, men jeg har brugt en del tid på at se på deres sociale medier, og så har jeg studeret det ofte meget lille og sørgelige felt i ansøgningerne, hvor der står: Interesser. Mange har ikke rigtig nogen. Derfor har jeg ikke ansat dem.

Årsagen er enkel.

Vi tilbringer mange timer sammen på en arbejdsplads, og hvem vil du helst dele skrivebord med: Et kedeligt menneske eller et interessant menneske? Jeg tror, svaret giver sig selv. Det gør resultaterne også.

2. Vis lidt personlighed. Jeg blev oprigtigt bekymret, da jeg i år skulle hjælpe med at udvælge en række talenter til Berlingskes Talent 100.

De fleste havde overvejende den samme profil, og deres ledere havde sjovt nok brugt nøjagtigt de samme ord til at indstille dem: agil, innovativ, effektiv, opfylder strategiske mål og kan skalere kompetencer (hvad det end vil sige).

Ofte forsøger medarbejdere at være ligesom deres leder. Jeg vil anbefale dig at lade være. Vær dig selv.

Særligt, hvis din leder er et af den slags maskinelle mennesker, der er alt for mange af, og hvis fineste kendetegn er, at de taler bullshitsprog og ikke har nogen personlighed.

Du er bedre end det.

3. Vælg din leder med omhu. På engelsk skelner man mellem leader og manager. På dansk hedder det bare leder, og forbløffende mange ledere er i virkeligheden kun administratorer og kan hverken sætte en retning eller få andre til at lykkes.

Lær at identificere den gode leder og brug for eksempel lidt af jobsamtalen på spørge ind til din chefs værdier og holdninger. Det kan man gøre mere elegant end jeg selv gjorde, da jeg ansøgte om en stilling som pressechef og lidt for kækt spurgte min potentielle chef:

»Hvorfor skal jeg ønske at arbejde for dig?«

Hun blev lidt paf, men endte dog med at ansætte mig.

»Der findes desværre mænd, som ikke under kvinder at lykkes. Jeg gentager det lige: Der findes mænd, som ikke under kvinder at lykkes. Lær at genkende dem og undgå dem så.« Linda Kastrup

Måske fordi en god chef ved, at de bedste medarbejdere er i besiddelse af den kardinaldyd, der hedder personligt mod.

Jeg vil faktisk sige, at mod er afgørende både som leder og som medarbejder, fordi det giver dig en naturlig afsmag for lemmingeadfærd og forhindrer dig i at udføre eller uddelegere pseudoopgaver, som er komplet meningsløse.

4. Mit næste råd handler også om mod og værdier: Sæt dig aldrig så dyrt, at du ikke kan forlade et dårligt, men vellønnet job.

Jeg forstår det godt, hvis du drømmer om sportsvogne, strandvejsvillaer og sommerhuse i Provence, men jeg er nødt til at sige, at det ikke kun er en dyr drøm – den tager sig også dyrt betalt, fordi den binder dig til et hamsterhjul, du næppe kommer til at elske. Til gengæld æder den af din sjæl.

Så bo billigt, tag cyklen og nyd, at du har friheden til at skride, hvis du en dag får nok af pølsesnak og idiotiske KPIer.

Jeg bor selv i en lille andelslejlighed og har ikke ejet en bil, siden en tyv stjal min gamle skod-Ford Escort og ræsede op til McDonald's i Birkerød, hvorefter han ørlede et ikke særlig Happy Meal ud over det hele og pissede på bagsædet. Så i 15 år har den stået på cykel og offentlig transport, og jeg skal hilse at sige, at det fungerer helt fint (som regel).

Det er også mere lækkert at fyre den af på ferier, kulturoplevelser og gourmetrestauranter end at gå og surmule over afbetalinger på groteske boliglån og en tosset chef.

Ingen siger: »Jeg skulle være blevet i det job, jeg hadede« på sit dødsleje. Ingen.

Det er også sjovere, hvis du ikke er bundet til en mand, der forbinder succes med rejsningsproblemer og numsesmerter. Din succes, vel at mærke.

5. Dette råd er særligt til kvinder: Find dig en god mand.

Jeg var nok endt som kommunikationsmedarbejder i Slagelse kommune, hvis jeg stadig havde været sammen med flere af de mænd, jeg tidligere har datet. Mænd, der ikke gad tage barsel, ikke anerkendte mine kompetencer (muha, hvad kan man bruge humaniora til?) eller som direkte stjal æren for mit arbejde.

Der findes desværre mænd, som ikke under kvinder at lykkes. Jeg gentager det lige: Der findes mænd, som ikke under kvinder at lykkes. Lær at genkende dem og undgå dem så.

Jeg synes, du fortjener en mand, der kan glæde sig over din succes – helst sammen med dig – og som synes, det er sexet, at du er dygtig. Ellers er det faktisk nemmere at være alene. Det er også sjovere, hvis du ikke er bundet til en mand, der forbinder succes med rejsningsproblemer og numsesmerter. Din succes, vel at mærke.

6. Få dig en mentor og helst et småirriterende netværk. Mange unge mennesker er ikke særligt gode til at bede om hjælp, og det er mærkeligt, da de fleste lidt ældre mennesker er enormt hjælpsomme.

Min erfaring er, at især dygtige mennesker er generøse med deres viden. Chat dem op. Måske siger de ja. Måske vil de endda give dig en hestesko eller raket i røven, så din karriere tager fart.

Vælg dog ikke dit netværk efter, hvem du kan lide, men efter hvem du beundrer. Et netværk er ikke en venindeklub. Jeg er selv en del af et netværk, hvor vi sjældent er enige, og jeg tænker ofte, at vi måske aldrig ses igen, fordi vi også ryger i flæsket på hinanden. Men nu har vi set hinanden i seks år.

7. Til sidst: Det er dejligt med selvtillid, men det tager cirka 10.000 timer at blive god til noget. Du ER ikke god, du bliver god – hvis du gør dig umage. Og jeg er med på, at du er ung og højoktan og sikkert også har regnet den ud, men lidt ydmyghed er nu altså en fantastisk karakteregenskab.

Mens du øver dig på at excellere indenfor dit felt, så brug lidt tid på at være noget for andre og søg for eksempel om at blive besøgsven for Røde Kors eller prøv at se, om du kan gøre noget for hende den gamle på første sal. Du vil opdage, at livet er smukt, men skrøbeligt, og jeg tror også, de vil fortælle dig, at kun rigtigt levet er livet langt nok.

Ellers har jeg fortalt dig det nu.

Og det er det vigtigste, du har brug for at vide.

Selv tak.

I forbindelse med Talent 100-kåringen har Berlingske produceret en række podcast, hvor journalist Ane Cortzen har kendte og talentfulde erhvervsmennesker i studiet. Hør dem her: