Ud med »det nye børnesyn«. Skolen skal lære eleverne »medborgerskab«

Respekt, tålmodighed, overbærenhed og samarbejdsevner er ikke medfødte, men evner, som vi alle skal lære og træne. Derfor er der behov for at justere forventningerne til vores børn og sætte medborgerskabet i centrum.

Børn skal lære at vente på tur, række hånden op, lytte til læreren og behandle hinanden ordentligt, også selvom de ikke har valgt hinanden og måske slet ikke bryder sig om hinanden, mener Merete Riisager. Arkivfoto: Niels Ahlmann Olesen

Flere steder har jeg kritiseret det såkaldte »nye børnesyn«, som gradvist bliver stadig mere udbredt i folkeskoler landet over.

Centralt i dette syn er dogmer om, at børn altid »gør det så godt, de kan«, at læreren skal »være nysgerrig« på et hvilket som helst behov eller ønske, som eleven måtte have, og at skolebørn skal opfattes som rettighedshavere snarere end elever.