Kritikere kalder aftale uambitiøs: Havne- og kanalrundfarter kan forurene i Københavns havn helt frem til 2037

Kanalrundfarter kan være en fornøjelig måde at se København på fra vandsiden. Men langt de fleste havne- og kanalrundfarter sejler på fossile brændstoffer, hvilket resulterer i en betydelig mængde CO₂, partikelforurening og støj, som belaster klimaet og vores helbred. Kan vi leve med det – og endda 13 år endnu?

»Udledningen af CO₂ fra bådenes motorer belaster klimaet, mens de luftforurenende stoffer kan føre til alvorlige helbredsproblemer,« skriver Asbjørn Kaasgaard og Bent Lohmann, der foreslår eldrevne både i Københavns havn. Søren Bidstrup

Københavns Kommune havde oprindeligt et mål om at blive klimaneutral i 2025. Den vision går ikke i opfyldelse. Nu arbejder man i stedet mod et ønske om at være et globalt grønt forbillede med en klimaneutral hovedstad i 2035. 

Det klinger ikke godt med, at By & Havn har indgået en aftale uden krav til grøn omstilling med en af de virksomheder, der driver havne- og kanalrundfarter, som dermed kan sejle på fossile brændstoffer frem til år 2037 i Københavns havn.