Foreningerne er under pres i disse år. Noget handler om pressede kommunale budgetter og haltende faciliteter, mens andre dele af forklaringen kan findes ved offentligt bureaukrati, som 20 procent af danske foreninger melder som et stort problem mod seks procent i 2010.

Foreningslivets største fjende er dog hverken kommunalpolitikere eller kontrollerende hæve/sænkebordskrigere fra det offentlige.