Dette er en leder. Den er skrevet af et medlem af vores lederkollegium og udtrykker Berlingskes holdning.
Berlingske mener: Kongehuset risikerer at slanke sig ihjel
Det er blevet moderne at slanke kongehuset så meget som muligt. Men det er ikke nødvendigvis klogt. Danmark bør kigge på Norge med rædsel.

Wegovy-kongehuset er kommet på mode.
De senere år har de europæiske kongehuse slanket sig og tyndet ud i antallet af kongelige, der modtager apanage. Kongehusene forsøger at fremtidssikre sig selv ved at udvise mådehold og tækkes skatteborgerne, hvis opbakning de er dybt afhængige af.
Del:

