Der blev meget stille på FN’s hovedkontor, da dansk chef for bæredygtighed i marts 2015 steg op på talerstolen

Lyt til ottende afsnit af »Succeskriteriet«, hvor Ane Cortzen taler med direktør for bæredygtighed ved Novozymes, Claus Stig Pedersen, om FN’s verdensmål.

Claus Stig Pedersen er direktør for bæredygtighed i Novozymes. Hvad der begyndte som en sorg og frustration i Sydøstasien i 1989, er i dag blevet til pionerarbejde med FNs verdensmål. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Allerede seks måneder inden FN’s 17 verdensmål var på plads, stod direktør for bæredygtighed ved Novozymes Claus Stig Pedersen på talerstolen i FN’s hovedkvarter i New York.

Her fortalte han repræsentanter fra 50 lande, hvordan den danske enzymgigant Novozymes ville arbejde aktivt med verdensmålene. Det førte til tavshed såvel som begejstring i salen. Et år efter blev Claus Stig Pedersen af tidligere generalsekretær for FN Ban Ki-moon kåret som en ud af ti pionerer i verden for sit arbejde med bæredygtig business strategi.

I femte sæson af podcasten »Succeskriteriet« inviterer Ane Cortzen for hvert afsnit en erhvervsleder, som har satset stort på de nye kriterier for succes, i studiet.

Høj profit og hurtig vækst er ikke længere nok for at skabe en succesfuld forretning. I dag er samfundet, naturen og menneskets fælles udfordringer blevet en større del af dagsordenen for landets virksomheder. Dette har ændret spillereglerne i erhvervslivet og på markedet, hvor forbrugere, organisationer og medarbejdere kræver nye tiltag og løsninger fra virksomheder og iværksættere.

Dette gælder ikke kun inden for grøn omstilling og bæredygtighed, idet også ligestilling og diversitet, kommunikationsstrategier mod shitstorms, handlingsplaner mod sexisme og krænkende adfærd samt fleksible arbejdsforhold er parametre, som virksomheder nu bliver målt på.

I ottende afsnit af »Succeskriteriet« fortæller Claus Stig Pedersen, der har forsket og underviser i bæredygtig business strategi, hvordan man aktivt kan arbejde med FN’s verdensmål, og hvilke muligheder dette åbner.