YouSee gør seeren endnu mere ør i bolden

TV-fodboldlandskabet er en fjernbetjeningsjungle at finde rundt i, efter at YouSee har skruet fodboldbissen på. Superligaen ender sandsynligvis som søndags-bland-selv-slik.

dk
Yussuf Poulsen og resten af det danske landshold kan stadig ses i YouSees grundpakke – men kan forsvinde ud af billedet efter nytår. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Kan du huske, hvor du så din sidste fodboldkamp? Nej, vel. Måske streamede du den via dit TV- eller play-abonnement på din smartphone, havde den kørende på PC eller Mac i bagskærmen, mens du lavede andre ting i Word eller Excel.

Havde du iPaden stående i foldecoveret på spisebordet – eller kørte kampen igennem noget Chromecast eller Apple TV-opkobling henne på den store fladskærm på væggen. Måske havde du endda to Champions League-kampe på forskellige skærme i gang på samme tid i sidste uge?

Der er nu også en god mulighed for, at du så den på fladskærmen igennem din dyrtkøbte store pakke hos YouSee.

Den koster kassen, men sådan foretrækker du din fodbold. Så ved du da, hvor du har den. Nej, ikke sådan rigtigt alligevel. For der er jo både Kanal 5, 6'eren, Canal 9, Eurosport 1 og 2, TV3+, TV3 Max og TV3 Sport. Men så længe du har den store pakke, har du i mindste det hele samlet inden for nogenlunde rækkevidde af en kanalrundfart. Altså engelsk Premier League, Superligaen og landskampe.

Igen er nogle til Excel-Ordnung muss sein og sætter sirligt alle kanaler i systematisk rækkefølge, som det nu passer ind i OCD-gradbøjningen i husholdningen. Andre har kastet dem ind med den automatiske TV-skovl, så de ligger tilfældigt ud over hele fjernbetjeningens tastatur.

Det sidste vænner man sig også til. Jeg har selv TV3+ liggende på 9, Canal 9 på 14, 6'eren på 15 og TV3 Sport helt henne på 37. Og så fremdeles. Alting har sin orden.

Og så har jeg i øvrigt ikke YouSee, men Dansk Kabel TV, og de har så YouSee som underleverandør af TV-signalet. Ovre i flowfodboldland hos YouSee-pakken er der så kommet endnu en spiller ind. YouSees helt egen kanal, Xee, som viser halvdelen af kampene i Premier League.

Så YouSee, der har levet af at være udbyder eller platform for TV-selskaberne, har altså bevæget sig ud i markedet som indholdsproducent. Godt nok køber de studieproduktionen af deres samarbejdspartner om rettighederne til Premier League, Nordic Entertainment Group (NENT), som ejer TV3-sportskanalerne.

Fra distribution til indholdsproduktion

Men YouSee går fra distribution til også at satse på indholdsproduktion. Ligesom streamingtjenester som Netflix og HBO også satser på egenproduktion ved siden af en dyr og besværlig rettighedsportefølje for at gøre deres produkter attraktive. Kald det bare et offensivt YouSee-bolværk i forhold til ændrede medievaner.

Og så nærmer vi os kernen – lidt journalistisk ukorrekt først at komme til den her, men det hele er ret forvirrende. For til årsskiftet risikerer du med YouSees store pakke ikke længere at kunne se alt Superliga- og landsholdsfodbold. YouSee har nemlig meddelt den amerikanskejede mediekoncern Discovery Networks, der ejer Kanal 5, 6'eren, Canal 9 og Eurosport, at de ryger ud af pakkeløsningen. Fordi YouSee vil have kanaler ind med højere seertal, blandt andre TV 2 Charlie.

En af grundene til, at Discovery har mistet seertal, er, at de til den nye sæson tabte rettighederne til Premier League, som YouSee erhvervede sig sammen med NENT. Dermed er deres fodboldsendeflade blevet smallere og de mange kanaler knap så attraktive for YouSee at betale for at distribuere. Vi snakker et højt trecifret milliontal. I nærheden af et total foran, måske oppe i nærheden af tretallet. Discovery betalte mange penge for Premier League-rettighederne, men tjente dem så hjem igen på reklamer og fortrinsvis på YouSees betaling for distribution.

Kurt Lassens bud er, at Kanal 5 med YouSeef Poulsen og landskampe i havner i YouSee-grundpakken, mens resten af Discovery bliver bland selv-superligaslik. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix.

Jeg tror aldrig, jeg har set ét eneste program på Canal 9. Som i ét eneste ud over fodboldkampe og indpakningen af dem. Det samme gælder 6'eren. Uden Premier League-kampe bliver pålægget efterhånden lige lovlig tyndt til at holde fodboldkanalerne kørende, for det er reelt det, de er. Og reelt det, hele balladen mellem Discovery og YouSee handler om: fodbold og ikke andet. Jo, der ryger også et OL ud, som Discovery har retten til, men det har DR også, og det ligger i forvejen på et umage time slot på Tokyo-tid.

»YouSee bløder kunder fra de dyre pakker og vil ikke betale prisen for eksempelvis 6'eren og Canal 9, der smører med tyndt fodboldpålæg og mister seere.«


Kanal 5, der viser landskampene, som Discovery har købt igennem UEFA og ikke, som mange fejlagtig tror, direkte hos Dansk Boldspil-Union, ligger i den billigere grundpakke. Det vil sige, at over en million YouSee-seere har haft adgang til EM- og VM-kvalifikationskampe. Og sammen med de øvrige udbyderes grundpakker har landsholdet haft næsten samme gennemslagskraft eller penetration som på DR og TV 2.

Førhen var det vigtigt i forhold til den politisk bestemte sportsliste, som skulle give alle danskere mulighed for at se større sportsbegivenheder af national interesse. Sportslisten blev skrottet i det seneste medieforlig.

YouSee bløder kunder fra de dyre pakker og vil ikke betale prisen for eksempelvis 6'eren og Canal 9, der smører med tyndt fodboldpålæg og mister seere. Så hellere TV 2 Charlie med flere seere og TV3-kanalerne og TV 2 Sport ind i en billigere pakke for at holde på kunderne. Ud med Discovery, som så har fået tilbudt at blive distribueret i en bland selv-model, hvori man også kan vælge streamingtjenesterne Netflix og HBO. Langt billigere for YouSee, mens Discovery Networks mister enorme indtægter på fast pris i de dyre pakker.

Bland selv-modellen kræver en såkaldt YouSee-digitalboks, og det er ikke alle, der kan benytte den, hvis de er tilsluttet via boligforeninger eller antenneforeninger, og boksen koster også, så det er en klar forringelse i både udbredelse og indtægter for Discovery.

På folkestemningens barrikader

Derfor er Discovery gået ud på folkestemningens barrikader og har igennem en storstilet dagblads- og digital annoncekampagne meddelt, at de aldeles ikke er i forhandling med YouSee. Det samme har de gjort i pausen på en sort skærm under egne fodboldtransmissioner.

Der er ikke noget nyt i, at to store spillere i TV-markedet puster sig op under eller forud for en forhandling, men iagttagere af processen undrer sig over, at Discovery gør det så voldsomt og tidligt: At man pirrer folkestemningens shitstorm rettet mod YouSee fire-fem måneder, før den enkelte seer reelt misser en superliga- eller landskamp. At vi glemmer konflikten, fordi Danmark-Schweiz problemfrit løber over en af skærmene i huset om en måned.

Hvor det hele ender? Et godt bud er Kanal 5 med YouSeef Poulsen og landskampe i YouSee-grundpakken, resten af Discovery som bland selv-superligaslik ...

Kurt Lassen er sportskommentator og forfatter