Klicheen om, at den gule trøje giver vinger, blev nærmest ophøjet til sandhed sidste år. Dengang viste Julian Alaphilippe sig langt mere holdbar end ventet, da han tidligt i løbet kørte sig i førertrøjen. Nu får den franske stjerne på Deceuninck Quickstep igen muligheden efter en intens finale, hvor han akkurat slog Marc Hirschi på målstregen i Nice og med hjælp fra bonussekunder sikrede sig førertrøjen.
Den udvikling kan meget vel blive modtaget med kyshånd hos Jumbo Visma, der ellers viste sig som løbets chefer og viste omverdenen, hvordan man vil gribe løbets bjergetaper an: Høj, konstant fart og et numerisk overtal, der kan tage modet fra enhver.
Nuvel, Touren er som bekendt tre uger lang og selv ikke løbets stærkeste mandskab kan kontrollere et felt hele vejen, så derfor vil Alaphilippes gule trøje tage noget af presset fra Jumbo Visma, men at det hollandske mandskab har indtaget rollen som løbets dominerende hold, er ikke uventet. Det er på papiret feltets absolut stærkeste, målt mand for mand, og med Primoz Roglic og Tom Dumoulin som holdets spydspidser virker det kun naturligt, at det hollandske mandskab dikterer begivenhedernes gang.
Det var sådan, Ineos regerede, men tænker man tilbage, var det med reelt med Chris Froome som kaptajn, at Ineos gjorde brug af den simple, men så vanskeligt udførte, taktik, hvor man satte et dræbende tempo for så at lade holdets leder gøre arbejdet færdigt på den sidste stigning. Den metode, som Lance Armstrongs US Postal forfinede i 00’erne, om end med andet end brød og vand i tanken, blev flittigt brugt, men i 2019 var der langt mere opportunisme at spore i holdets taktik, og det kan man meget vel blive vejen frem igen i år.
Under Criterium du Dauphiné forsøgte Ineos med den gamle opskrift, hvor man sad med seks mand i frontgruppen på 2. etapes sidste stigning, Col de Porte, mens Jumbo Visma havde tre. En taktisk fordel, som Ineos formøblede på katastrofal vis. Tempoet slog egne folk ud, mens konkurrenterne holdt hjul og mod slutningen viste amerikanske Sepp Kuss, at han har udviklet sig til en hjælperytter i den absolutte topklasse for Jumbo Visma, da han kørte et angreb fra Bora-Hans Grohes Emmanuel Buchmann ind, så Roglic kunne slå kontra og sikre sig etapesejren på overbevisende facon.
Med tanke på at Pavel Sivakov, der på papiret havde rollen som plan B på Ineos, røg i asfalten flere gange på 1. etape, og satte 13 minutter til, virker det endnu mere åbenlyst, at Ineos skal vælge den tilbageholdende facon og dermed frivilligt overlader ansvaret til Jumbo Visma. Thibaut Pinot, der leder det franske Groupama-FDJ, røg i dørken på første etape og på 2. etape lignede han og hjælperen David Gaudu boksere på randen af knockout, så heller ikke herfra vil der komme udfordringer den første tid.
Når det kræves, vil man med stor sandsynlighed igen se Jumbo Visma diktere udviklingen, men lige nu passer det dem givetvis ganske godt, at Julian Alaphilippe er i gult. Så længe vingerne altså ikke vokser sig større, end de gjorde sidste år.