Anna Riis Hedegaard har dedikeret sit arbejdsliv til at arbejde med klima. Hun har været i bureauverdenen, i politik, i energibranchen og i det danske klimadiplomati. Hun har haft sit kontor mange forskellige steder, fra Christiansborg til Beijing, men iværksættergenet har ligget latent i hende længe, og for to et halvt år siden tog hun springet og stiftede virksomheden The 0-Mission.
»Nu sidder jeg i BloxHub, et åbent kontorfællesskab midt i København, omgivet af andre startups, og det føles som det helt rigtige sted for mig. Her er der tempo, eksekvering og en entreprenørånd, som jeg trives i.«
Rejsen som iværksætter
For at forstå vejen til The 0-Mission skal vi tilbage til dengang Anna Riis Hedegaard var blot 7 år gammel. Allerede her blev det første frø sået og en interesse for energisystemer lod sig spire.
»Jeg har mærkeligt nok interesseret mig for energisystemer, siden jeg var ret lille. Jeg husker, hvordan jeg som 7-årig kiggede på kort over de tilbageværende olieressourcer med min mor. Dengang frygtede vi, at planeten en dag ville løbe tør for olie – i dag frygter jeg, at vi ikke løber tør, før vi har brændt planeten af. «
Hvordan blev The 0-Mission til virkelighed?
»Jeg er oprindeligt uddannet fra Statskundskab på Københavns Universitet – og intet kunne ligge fjernere fra den uddannelse end at gå ind i iværksætteri. Jeg startede da også min karriere i ministerierne og større organisationer, men jeg oplevede, at det trods mange ressourcer kan være svært at rykke noget der. Nogle gange kan det bedre betale sig at være lille og hurtig end stor og velnæret, og derfor besluttede jeg mig for at bygge en startup.«

»Jeg kendte ingen iværksættere og vidste intet om at bygge virksomhed, så jeg startede helt kort med at se en masse YouTube-videoer om iværksætteri, og så rakte jeg ud til mange i økosystemet, som jeg tænkte, jeg måske kunne lære noget af. Heldigvis er der utroligt mange mennesker, der hellere end gerne vil hjælpe én på vej. Det har været en rejse med en stejl læringskurve, men det har været utroligt givende, og jeg føler, at jeg nu har bygget noget, der virkelig kan vokse. «
Grøn omstilling som holdsport
Anna Riis Hedegaard fik ideen til The 0-Mission, da hun arbejdede hos European Energy, en stor udvikler af grønne energiprojekter. Der var hun med til at opføre vind- og solparker på vegne af nogle af verdens største virksomheder.
»Vi måtte hele tiden sige nej til de små og mellemstore virksomheder. Det skyldtes, at kontrakterne – de såkaldte Power Purchase Agreements (PPA) – var alt for komplekse og stillede krav om at kunderne skulle spekulere i elprisudviklingen og binde sig til et elforbrug i op til 10 år ud i fremtiden. Det er ikke en model, der dur for de små og mellemstore virksomheder, som udgør 99 % af alle virksomheder globalt set.
»Jeg blev frustreret over at se så mange virksomheder, som ønskede at tage ansvar for deres klimaaftryk, blive afvist.
»Så kort sagt stiftede jeg The 0-Mission sammen med Thomas Granhof, fordi vi skal omstille vores energisystemer meget hurtigere, end vi gør i dag. Det kan vi kun gøre, hvis alle tager deres del af ansvaret – grøn omstilling er nemlig verdens største holdsport. The 0-Mission gør det derfor muligt for alle virksomheder – store som små – at påtage sig det ansvar, ved at opstille lige så meget grøn energi, som de forbruger.«

Hvad har været den største udfordring?
»Hvor længe har du? Iværksætterrejsen er fuld af udfordringer, sten, der skal ryddes af vejen, og vejsidebomber, der skal demonteres.
»Hvis jeg skal pege på en enkelt udfordring, så har det været at skabe tillid i en branche, som desværre er præget af greenwashing og lidt for hurtigere sælgere. I starten oplevede vi derfor, at potentielle kunder tog referencer på os og ringede rundt i vores netværk for at sikre sig, at vi nu også var til at stole på.
»For at bygge tillid har vi derfor hele tiden fokus på at være så transparente som muligt og opbygge troværdige partnerskaber med vores kunder. Det at vi er lykkedes med at få så stærke brands som Deloitte, Plesner og Matas med om bord har helt sikkert hjulpet os med at overkomme tillidskløften.«
Hvad har Visa She’s Next-legatet betydet for jer?
» Vi søgte She’s Next-legatet af flere årsager. Vi ønskede at skabe mere synlighed omkring vores arbejde. At få legatet fra Visa var et vigtigt skridt på vejen til at øge vores kendskab, troværdighed og anseelse i markedet. Det har virkelig åbnet døre og hjulpet os til at vokse.
»Samtidig satte legatet os i stand til at udvikle nye eksklusive content-pakker til vores kunder, så de kan vise den konkrete effekt af deres samarbejde med os. Takket være legatet fra She’s Next kan vi nu støtte vores kunder i at kommunikere om deres grønne indsats på sociale medier, deres hjemmeside og i deres ESG-rapporter på en måde, der er engagerende og undgår greenwashing.«

Hvad har været det bedste øjeblik på iværksætterrejsen?
»De allerbedste øjeblikke er, når nye virksomheder rækker ud til os, fordi vores eksisterende kunder har anbefalet os. Vi går utrolig meget op i, at vores kunder føler sig godt behandlet, og det gør mig lidt lykkelig hver gang de anbefaler os videre. Det er nemlig det klareste bevis på, at vi har gjort noget rigtigt, og det største skulderklap, man kan få som iværksætter.«
Hvordan ser fremtiden ud for The 0-Mission?
»Fremtiden ser lys ud! Vi har onboardet mange fantastiske kunder, vi har netop rejst en investeringsrunde og ansat medarbejder nummer fem. Min drøm var at give alle virksomheder adgang til meningsfulde klimaindsatser gennem deres CSR-budgetter, og samtidig invitere dem til at fremme biodiversitet i solparkerne. Det er præcis den slags løsninger, jeg drømte om at udbrede, som vi leverer nu.«
Kvindelige iværksættere
Da Hanne Jarmer fandt på ideen til Go Dogo vidste hun, at hun havde fundet et hul i markedet. Dét blev drivkraften til en innovativ nytænkning af træningssystemer til hunde. Læs historien om Go Dogo.
Lili Dreyer startede VAER i det sekund hun forlod skolebænken. I dag brænder hun for at passe bedre på planeten og give nyt liv til uperfekte tekstiler. Læs historien om virksomheden VAER.
