28-årige Lili Dreyer har syet siden hun var lille og med ambitionen om at gøre sit bedste for at passe på planeten, var der derfor heller ikke langt fra tanke til handling, da ideen til VAER opstod.
»VAER er en virksomhed, som jeg startede direkte efter mit studie, netop på grund af mit ønske om at gøre en forskel og redde nogle af de mange tekstiler, der går til spilde hver dag.
»I dag findes der ikke nogen skalerbar genbrugsløsning til de uperfekte tekstiler, og det vil sige, at jeans med bare et lille hul eller plet ofte ender med at blive sendt til forbrænding eller på lossepladsen. «
VAERs drivkraft har altså fra start været bundet i lysten til at gøre en konkret forskel. Drømmen om at kunne redde tekstiler fra at gå til spilde – og samtidig skabe nye produkter af materialer, der allerede findes – førte til produktionen af virksomhedens første produkt: et par upcyclede sneakers lavet af kasserede jeans og arbejdstøj.
Det første skridt – med de upcyclede sneakers
»Jeg fik ideen til VAER og de upcyclede sneakers, da jeg selv gerne ville købe nogle bæredygtige sneakers. Her opdagede jeg, at der kun var meget få muligheder, og de fleste var enten alt for dyre eller lå meget langt fra min stil.«
Hvor stammer ideen om at bruge genbrugte tekstiler så fra?
»Ideen med at lave skoene af genbrugte tekstiler, kom fra min interesse for upcycling. Jeg har upcyclet siden jeg fik en symaskine i konfirmationsgave, så da jeg som en del af mit studie i London skulle finde på en idé til en startup, var bæredygtige sneakers lavet af upcyclede tekstiler det første, jeg kom op med.«

Hvornår kunne du stå med det første par upcyclede sneakers i hånden?
»De første upcyclede sneakers blev til en realitet ved hjælp fra de startup programmer, som vi var en del af, og de tilknyttede mentorer. Derudover skulle der en god portion viljestyrke til, så vi, når fabrik efter fabrik sagde nej til at arbejde med os, ikke gav op, men blev ved med at skubbe på.
»Vores crowdfunding kampagne var det sidste skridt, der gjorde VAER og de upcyclede sneakers til en realitet. Vi lancerede kampagnen før skoene var producerede, så de seje folk, der købte skoene i crowdfunding kampagnen, var faktisk med til at finansiere den allerførste produktionsrunde.«
Lili Dreyer beskriver, at der har været mange vilde øjeblikke på rejsen, men at et af det vildeste highlights har været at se de første, upcyclede sneakers blive til på fabrikken. Grundet Corona havde der været forsinkelser i processen, så da fabrikken endelig genåbnede, tog hun straks afsted for at være med til at klippe tekstilerne til skoene.
»Det var noget af det fedeste at se de sko, som vi havde brugt et år på at udvikle, blive til en realitet og at være med til produktionsprocessen.«
Legatet blev den gyldne mulighed for udvikling
Visa She’s Next legatet var med til at hjælpe VAER videre på deres iværksætterrejse. Helt konkret førte hjælpen til løsningen på både salgsudfordringer og en ønsket produktionsopstart på fabrikker, der ofte krævede en høj minimumordrer.
Hvad betød She’s Next-legatet for jer?
»She’s next legatet kunne både give sparring i forhold til markedsføring og en konkret pengeindsprøjtning, så det passede perfekt til vores behov på det tidspunkt.«

»Legatet har betydet rigtig meget. Det er jo i sig selv et stort confidence boost at være en af de tre danske legatmodtagere. Så hvis She’s Next-legatet kan være relevant for din virksomhed – vil jeg helt klart anbefale at ansøge.«
Lili Dreyer forklarer desuden, at hun slet ikke havde forventet at få legatet. Det var derfor en stor overraskelse, da VAER blev ringet op af Visa
»Vi var helt oppe at køre.«
Den grønne fremtid og spirende drøm
Når man spørger Lili Dreyer ind til hendes fremtidsdrømme for VAER, står det klart, at rejsen ikke slutter ved de upcyclede sneakers. En del af pengene fra VISA She’s Next legatet blev nemlig brugt på at opstarte en ny produktion af virksomhedens seneste produkt – upcyclede kasketter lavet af kasserede jeans og arbejdstøj.
»Vi drømmer om at kunne upcycle endnu større mængder tekstilaffald. Derfor vil vi blandt andet også fokusere endnu mere på at indgå samarbejder med virksomheder, som vi har gjort med Europcar og STARK, hvor de køber sko, lavet af deres gamle arbejdstøj.
»Vi er desuden også, med støtte fra Innovationsfonden, i gang med at udvikle en upcycled metervare, så vi forhåbentlig kan gøre det muligt for andre etablerede brands at erstatte deres »nye« tekstiler, med upcyclede tekstiler i stedet for.«
Jagten på en grønnere fremtid er derfor først lige begyndt for VAER, der sætter en ære i at give gamle tekstiler nyt liv.
Kvindelige iværksættere
Drømmen om at give virksomheder muligheden for at tage ansvar for deres klimaaftryk førte til Anna Riis Hedegaards opstart af The 0-Mission. Her har iværksætterrejsen i høj grad handlet om at skabe tillid. Læs historien om The 0-Mission.
Da Hanne Jarmer fandt på ideen til Go Dogo vidste hun, at hun havde fundet et hul i markedet. Dét blev drivkraften til en innovativ nytænkning af træningssystemer til hunde. Læs historien om Go Dogo.
