Den nye SVM-regering vil bevare den smalle medieaftale, som det efter flere års tilløb lykkedes den socialdemokratiske regering at få vedtaget sammen med SF, Radikale Venstre, Enhedslisten, Frie Grønne, Alternativet og Kristendemokraterne i maj.

Der er dog muligheden for en væsentlig ændring, og det er netop på den knast, som viste sig for stor til, at de blå partier ville være med i aftalen.

Det drejer sig om det såkaldte kulturbidrag, som nogle kaldte en streamingskat, hvor streamingtjenesterne skulle betale seks procent af deres omsætning i Danmark. Siden skulle beløbet fordeles ligeligt mellem public service-puljen og et ikke nærmere defineret »øget tilskud til danske film«, stod der i aftaledokumentet.

Men aftalen blev aldrig endeligt vedtaget i Folketinget, og man kan nu læse følgende i det nye regeringsgrundlag:

»Regeringen vil gennemføre medieaftalen, dog vil regeringen afsøge muligheden for at erstatte kulturbidraget med en ordning, hvor udbyderne kan vælge mellem en forpligtelse til at investere i dansksproget indhold eller betale en afgift – samt foretage yderligere tilpasninger.«

Det glæder Jørgen Ramskov, som er formand for Producentforeningen, branche- og arbejdsgiverorganisationen for danske indholdsproducenter.

Jørgen Ramskov er direktør i Producentforeningen.
Jørgen Ramskov er direktør i Producentforeningen. Producentforeningen

»Vi mener, det er nødvendigt at ændre på kulturbidraget. Det ville både sikre, at streamingtjenesterne bidrager, og at Danmark fortsat er et interessant land at investere i,« siger Jørgen Ramskov.

Kulturbidraget har været stærkt kritiseret af især streamingtjenesterne. TV 2 kaldte den »et hårdt slag mod TV 2«.

Den danske film- og tv-branche har haft endog meget svære kår det seneste år, hvor der i lange perioder har været et decideret produktionsstop.

Krisen har været voldsom

Dels fik en konflikt om rettighedsbetaling en række streamingtjenester til at stoppe danske produktioner, dels har DR og TV 2 købt langt mindre indhold, end de plejer, sagde flere producenter til Politiken tirsdag.

»Krisen har været ret voldsom. Der er den generelle økonomiske krise, produktionsstoppet, og så også de forringede konkurrencevilkår med Norge og Sverige,« siger Jørgen Ramskov.

Man kunne også sige, at streamingtjenesterne har vundet ved at sætte hårdt mod hårdt. Har den nye regering givet op for let, Jørgen Ramskov?

»Nej, det har man ikke. Det afgørende er, at der stadig skal være et kulturbidrag, men at tjenesterne skal have mulighed for i stedet at investere penge i danske produktioner. Hvis de ikke vil det, skal de selvfølgelig betale ved kasse et.«

Skuespillerformand ønsker bare arbejde til medlemmer

Benjamin Boe Rasmussen er også glad for, at man vil gentænke kulturbidraget.
Benjamin Boe Rasmussen er også glad for, at man vil gentænke kulturbidraget. Mathias Svold

Netop en investeringsforpligtelse var med i det oplæg til medieforliget, som Venstre, De Konservative og Dansk Folkeparti foreslog i slutningen af april i en kronik i Berlingske.

Benjamin Boe Rasmussen, som dels er formand for Skuespillerforbundet, dels er viceordfører for Create Denmark, som i rettighedsforhandlingerne repræsenterer blandt andre skuespillere, instruktører og filmfotografer, er også glad for udsigterne i regeringsgrundlaget.

»Jeg er glad for, at de anerkender, at det er nødvendigt med et kulturbidrag, og at de samtidig ser på, om det er rigtigt skruet sammen. Jeg er i princippet ligeglad med, om det er en investeringsforpligtelse, et kulturbidrag eller en kombination. Jeg ønsker blot den løsning, der giver mest arbejde til vores medlemmer,« siger Benjamin Boe Rasmussen.

Berlingske arbejder at få en kommentar fra Netflix og TV 2 Play.

I mellemtiden kan nævnes, at streamingtjenesternes europæiske interesseorganisation, The European VOD Coalition, 9. december opfordrede regeringen til at genoverveje kulturbidraget på seks procent, fordi bidraget ville skade hele det kreative økosystem.

»Afgiften vil gøre det sværere for streamingselskaber at levere et overbevisende og attraktivt tilbud til danske seere på et i forvejen stærkt konkurrencepræget mediemarked og jage produktionen væk frem for at fremme investeringer og partnerskab,« skrev organisationen i en pressemeddelelse.