Ny film kunne være en dansk »Lost in Translation« for de fortabte. Men sådan ender det ikke

Hvornår er vi dem, vi virkelig er? Spørgsmålet blæser gennem »Miss Osaka«, den første danske film, der er indspillet i Japan. Men svaret kommer aldrig.

Victoria Carmen Sonne har hovedrollen i »Miss Osaka«, der gerne vil sige noget om identitetsplittelse og kriser – mens mest af alt bliver et flot spejlbillede Fold sammen
Læs mere
Foto: Foto fra filmen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hvem har ikke drømt om at tjekke ud af sin egen middelmådige tilværelse og blive en anden? Tanken drager i hvert fald den indadvendte Ines, der tavst og undskyldende ser til, da hendes kæreste Lukas møder Mimiko på en norsk restaurant.

Mens Lukas (Mikkel Boe Følsgaard) drømmer om teknologi, der kan »høste solen«, føler Ines sig tom og gold som det norske landskab, der ligger udenfor vinduet.

Mimiko, der også kalder sig Maria, er til gengæld eksotisk, hemmelighedsfuld og smuk. Hun retter ryggen, mens Ines synker sammen. Og bedst som man tror, at Mimiko (Nagisa Morimoto) skal interessere sig for Lukas, sker der noget andet. Hun ser kun Ines. Og de to bliver venner, der vandrer rundt i bakkerne, mens Lukas føler sig optaget af ting af væsentlig og stor betydning.

»Det virker, som om landskabet er blevet glemt,« siger Mimiko og taler måske mest om Ines, der tilsyneladende er synet væk, mens Lukas er vokset. Det voksne parforhold kan være virkeligt udmattende.

Altid smile

Victoria Carmen Sonne har før vist, at hun mestrer at gøre sig selv til centrum for den film, hun medvirker i. Det gør hun også i »Miss Osaka«, der er en lidt spinkel historie fortalt med så få virkemidler, at den næsten bliver lige så klejn som Sonne selv. Det hele er flagrende, en smule forvirret, sikkert poetisk. Men det er desværre ikke helt så spændende, som historien gerne vil være.

Sødt er det, at Mimiko og Ines bliver så fortabte i hinanden, men selvfølgelig ender det galt, og midt i en kær venindeaften forsvinder Maria i en iskold flod. Tilbage ligger hendes pas, der giver Ines adgang til et nyt liv. Hun tager til Japan, hvor hun får arbejde i samme klub som Mimiko, som en slags platonisk konkubine, der skal grine ad mænds vittighed og smile. Altid smile.

Ines indtager den nye rolle, giver sig selv navnet April og lærer efterhånden koderne. Det, der bliver et frigørelsesprojekt, ender måske som endnu en spændetrøje.

Ines' udvikling kunne godt være spændende, for hvornår er vi egentlig dem, vi er inderst inde, og hvornår føler vi os mest som os selv?  Desværre kommer filmen slet ikke tæt på at besvare det. Vi forbliver på overfladen, og som tilskuer ender man med at betragte udviklingen snarere end at føle den.

»Miss Osaka« kunne være en dansk »Lost in Translation« for de fortabte uden humor. I stedet er det et glat spejl, en interessant facade, der ligger som blank lak hen over sin historie. Det er svimlende flot og sine steder dragende. Men rigtig vedkommende bliver det ikke.

»Miss Osaka«, drama/ thriller, Instruktør: Daniel Dencik. Medvirkende: Victoria Carmen Sonne, Mikkel Boe Følsgaard, Nagisa Morimoto. Spilletid: 90 minutter.