Ikonisk filmklassiker bliver fulgt op af en ny film: Og det viser sig at være en virkelig god idé

37 år efter den første film fik premiere, formår »Ghostbusters: Afterlife« både at fungere som nørdet nostalgi og en selvstændig fortælling.

 
Den er sjov, sød og dramatisk på samme tid, og så kan man vel egentlig ikke forlange mere af en film, der handler om nogen, der iført posede kedeldragter jager spøgelser i en smadret, gammel Cadillac. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De såkaldte »reboots« – hvor man tager en succesfuld filmserie og starter den helt forfra – bliver altid mødt med skepsis fra fans af de originale film. Ofte med god grund. Hele konceptet har da næsten altid en snert af profithungrende gravrøveri over sig og ender ofte som noget fortænkt bras.

»Dolittle« med Robert Downey Jr. formåede at være endnu mere forfærdelig end »Dr. Dolittle« med Eddie Murphy, ingen orker for alvor at interessere sig for flere genoplivninger af »Terminator«-universet, og rebooten af »Alene Hjemme«, der lige har fået premiere på Disney+, er i sjælden grad et eksempel på en idé, der burde være kvalt ved fødslen.

Den mest alvorlige anke, man kan have mod »Ghostbusters: Afterlife«, er, at Paul Rudd ikke har skærmtid nok. Fold sammen
Læs mere
Foto: SF Film.

Det kan lade sig gøre

Men: Det kan faktisk lade sig gøre at lave et reboot, der giver mening.

Det kan man se i »Ghostbusters: Afterlife« – og de elskede »Ghostbusters«-film fra 80erne har ellers vist sig at være svære at pille ved. Det er nemlig forsøgt før med 2016-filmen »Ghostbusters«, hvor alle hovedroller blev spillet af kvinder.

Den var forfærdelig på alle mulige planer, men nu er det faktisk lykkes at bringe universet ind i det nye årtusinde. Endda med en kvindelig hovedkarakter, der sparker røv – og alt muligt andet – helt uden at det virker opstyltet og kunstigt. Og så er hun ikke engang voksen.

30 år efter begivenhederne i den originale film flytter den enlige mor Callie Spengler (Carrie Coon) til den støvblæste by Summerville, Oklahoma, sammen med sine to børn – den utroligt teenagede teenager Trevor (Finn Wolfhard) og den socialt akavede, men ekstremt begavede Phoebe (McKenna Grace).

De har arvet en forfalden gård efter Carries far, og hvis hendes efternavn lyder bekendt, er det selvfølgelig, fordi det er Egon Spengler fra de originale »Ghostbusters«.

McKenna Grace (i midten) er et fund som den snarrådige teenager Phoebe. Fold sammen
Læs mere
Foto: SF Film.

Føles som »Stranger Things«

Hele spøgelsesfænomenet betragtes som en myte fra 80erne, men sandelig om ikke der pludselig begynder at ske mystiske ting i Summerville. Det er Phoebe, som først opdager, at der er noget på færde, og hun allierer sig med den småsarkastiske seismolog/lærervikar Mr. Grooberson (Paul Rudd) og klassekammeraten Podcast (Logan Kim), som elsker konspirationsteorier, men beklageligvis kun har et abonnent på sin podcast om emnet.

At det er børn, der tager affære, adskiller »Ghostbusters: Afterlife« fint fra de originale film og giver samtlige universet en hyggelig »Stranger Things«-følelse, uden at det virker som en kopi.

Sjov, sød og dramatisk

McKenna Grace er et fund som den snarrådige Phoebe, og Paul Rudd kan spille almindelig, likeable fyr på en måde, så der burde være en ekstra kategori i Oscar-showet til lige præcis det, som Paul Rudd bare skulle vinde hvert år.

I det hele taget er man i utroligt godt selskab i filmen, men mere vigtigt formår »Ghostbusters: Afterlife« både at være nostalgisk og give masser af godbidder til oprindelige fans (de gamle ghostbusters er også med!), men også at fungere på egne præmisser.

Den er sjov, sød og dramatisk på samme tid, og så kan man vel egentlig ikke forlange mere af en film, der handler om nogen, der iført posede kedeldragter jager spøgelser i en smadret, gammel Cadillac.

»Ghostbusters: Afterlife« er i øvrigt instrueret af Jason Reitman, der er søn af Ivan Reitman, som var instruktør på de to originale film. Det har givetvis været nogle både store og vanskelige sko at udfylde, men familien Reitman burde kunne fejre jul i absolut god stemning.

»Ghostbusters: Afterlife«. Actionkomedie, 124 minutter. Instruktion: Jason Reitman Med: McKenna Grace, Finn Wolfhard, Carrie Coon, Paul Rudd m.fl. Premiere 18. november i biografer landet over.