DR vil lave kulturprogrammer med personlige værter og kortere formater: »Det er ikke en leflen for brugerne«

Danmarks Radio vil med lanceringen af to nye kulturprogrammer »berige kultursamtalen i Danmark«. De nye programmer skal fange publikum i et hav af medietilbud. DR, som tidligere har været udsat for kritik for sin kulturdækning, afviser, at der er tale om »leflen for brugerne«.

DRTV har to nye kort på hånden: »Kulturelt« med Jonathan Herrik og »Filmselskabet Delight« med Maria Månson og Per Juul Carlsen. De to gange otte tv-programmer varer henvoldsvis 22 og 6-7 minutter. Erik Refner

Danmarks Radio vil med to nye kulturprogrammer fange et publikum, der i stadig større grad skal navigere i et medielandskab med utallige tilbud.

De nye programmer skal sætte spot på aktuel kultur og »kaste et nysgerrigt blik på kulturens nyeste tendenser og værker set i en aktuel kontekst,« som det hedder i en pressemeddelelse fra DR.

Berlingske har talt med Ida Holten Ebbesen, der er redaktionschef i DR Kultur, om, hvad det er for en plads i kulturformidlingen hos DR, de to nye programmer skal fylde ud.

Hun fortæller, at de to nye programmer skal være med til at »berige kultursamtalen i Danmark«. Hun mener, at DR allerede gør det i et rigt omfang på radiofladen, men at traditionen for at have programmer om aktuel kultur på tv længe har været overset, og at den nu skal omstilles til en ny digital virkelighed.

»Vi bevæger os fra flow til stream som en del af hele den digitalisering, der præger hele mediebranchen. Vi kan se, at den måde, vi lavede magasinprogrammer om aktuel kultur på i gamle dage ikke længere fungerer,« siger hun.

Hun fortæller videre, at noget af det, man især vi kunne mærke med de nye formater, er, at det er produceret til streaming og ikke til flow-tv. Det vil man blandt andet kunne se ved, at de nye programmer bliver kortere end lignende programmer traditionelt er, og at det længste kommer til at vare 22 minutter.

Én historie

Ida Holten Ebbesen siger, at DR med det nye format forsøger at ramme brugere, der måske ikke vil afsætte en fuld halv time, men som gerne vil give et kortere format en chance.

»Det er et eksperiment, hvor vi gør det nemmere at vælge et sådant format til, da det ikke kræver så meget tid af en.«

Formaterne er bygget op, så programmer kun har én historie per udsendelse.

»Det har vi gode erfaringer med. Når man skal vælge noget til på stream, fungerer det simpelthen bedre, at der kun er en historie, der skal fange én ind. Hvis der skiftes mellem historierne undervejs i udsendelsen, får folk simpelthen lyst til at stige af.«

Kommer man ikke til at gå på kompromis med kvaliteten, hvis udsendelserne bliver kortere? Man kan jo alt andet lige ikke have lige så meget indhold med, hvis programmet bliver kortere.

»Det er rigtigt, men til gengæld er det jo én historie, der fylder hele programmet. Hvis man tænker tilbage på »Smagsdommerne« (ført vist på DR2, siden DR K, red.), så indeholdt det tre-fire historier i løbet af en halv time, og nu har vi så én historie til 20-22 minutter. Men det er klart, at man sagtens kan skabe mere dybde, og det gør vi andre steder – blandt andet på radio.«

»Der er et ønske fra vores side om at deltage så effektivt som muligt i kulturdækningen. Det er hele tiden en balancering af, hvilke greb der skal til for at fange streamernes opmærksomhed, som samtidig kan bruges til at formidle det indhold, der er grunden til, at vi laver programmet.«

Personligheden i centrum

I »Kulturelt«, som er det ene af de to nye programmer, kommer værten i høj grad til at være i fokus.

»Det er vigtigt, at værterne er nogle personligheder, man synes er interessante, sjove og måske også lidt overraskende at være i selskab med, så det i sig selv kan være noget, man som seer glæder sig til,« siger Ida Holten Ebbesen.

Er det også et forsøg på at gøre det mere bredt og appellerende?

»I hvert fald appellerende – det er det nødt til at være. I gamle dage på flow sad man i forvejen og så et program, og så havde man i langt højere grad en tendens til at give det en chance. På stream skal vi have program, der er blandt hundredvis af andre til at se interessant ud blot ved hjælp af et billede, og hvis man så klikker på det, skal det fange i løbet af meget få sekunder.«

Men er der ikke en risiko for, at så I går på kompromis med indholdet?

»Man behøver ikke at være en vild personlighed for at være med i programmet. Lars Bukdahl (litteraturanmelder ved Weekendavisen, red.) er med i det første program. Han er en ekspert med personlighed, hvor jeg ikke oplever, at de to ting kommer til at overskygge hinanden. Han har en meget personlig måde at udtrykke sin faglighed på.«

Gælder det også værterne?

»Det er en balance. Man skal have en faglig indsigt, men man skal samtidig have nogle værtskvaliteter. Man skal have en have en humoristisk tone, og man skal være meget åben og nysgerrig.«

Der har tidligere været kritik af DR for at bruge værter, der ikke er eksperter inden for det felt, de skal dække. For eksempel var standupperen Mick Øgendahl udskældt, da han i 2018 var vært på et program om danske litterære klassikere.

Ida Holten Ebbesen mener, at man sagtens kan lave programmer med den type værter, og at det i sidste ende handler om programmets formål.

»Dengang ville man lave en udsendelse til folk, der ikke kunne drømme om at se et kulturprogram og slet ikke et litteraturprogram. Selvom folk siger, at de ikke interesserer sig for litteratur, har de måske alligevel hørt H.C. Andersens eventyr hele deres barndom. Så de har måske et forhold til litteratur, de bare ikke er bevidste om.«

Genoplivning

Det andet program, som Danmarks Radio har på bedding, er en genoplivelse af et tidligere program, hvis titel også antyder, at der er tale om en revitalisering.

Det nye program, der kommer til at hedde »Filmselskabet Delight«, bliver et forsøg på at lave en udgave af det hedengangne filmprogram »Filmselskabet«, og det er da også de to værter Maria Månson og Per Juul Carlsen, der igen vil sætte sig i værtsstolene.

»Vi kunne rigtig godt lide »Filmselskabet«, som det var, men vi stoppede med at lave det, fordi programmer som det har det rigtig svært i den medievirkelighed, vi er i. Men vi kan godt lide filmkritikken, og vi kan godt lide dem som værtspar, så nu prøver vi igen «

Men hvis det var så godt et program, er det så ikke ærgerligt at reducere formatet?

»Jo, det er det, men vi kan ikke styre medieudviklingen, og vi kan ikke styre brugerne, så det vi forsøger er, at følge brugerne i den måde, de vælger til på i forhold til, hvordan deres behov ser ud, og så prøver vi at møde dem med det indhold, som vi synes er vigtigt.«

Er det ikke at lefle for seerne?

»Jeg kan ikke beslutte, om der er en virkelighed, hvor brugerne gerne vil se en halv times aktuelt filmformat hver uge. Jeg synes ikke, at det er at lefle for brugerne, men at tage dem alvorligt. Vi er nødt til at være i kontakt med brugerne, ellers kan vi ikke lave public service, der skaber værdi.«

Bliver det ikke et ræs mod bunden, hvis man hele tiden skal reducere sine formater, hvis folk ikke vil bruge lige så lang tid på dem?

»Det er et eksperiment. Simpelthen.«

»Kulturelt«: 8 programmer à 22 minutter. Sendes klokken 22.00 på DR2 og kan streames på DRTV fra den 1. maj. Vært: Jonathan Herrik

»Filmselskabet Delight«: 8 programmer à 6-7 minutter. Sendes umiddelbart efter »Kulturelt« på DR2 og kan også streames på DRTV fra den 1. maj. Værter: Maria Månson og Per Juul Carlsen.