DR siger, at de dropper millionsatsning på grund af mangel på arbejdskraft. Men sandheden er en anden, siger kritikere

DR har droppet sin store dramaserie om Leonora Christina Ulfeldt, fordi man »har svært ved at skaffe kvalificeret arbejdskraft«, og lønningerne er blevet for høje. Men det er »søforklaringer«, siger flere kilder, som Berlingske har talt med.

»Heldigvis udgør meget af arbejdet stadig en værdi. Al udviklingsvirksomhed har et sigte på, at vi lærer af det,« siger DRs dramachef, Christian Rank, efter at man har sløjfet en kommende serie om Leonora Christina. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Inkompetence, dårlig budgetstyring og en fejlagtig tro på at kunne gøre tingene selv. Det er angiveligt grundene til, at DR har måttet stoppe en millionsatsning – dramaserien om Leonora Christina Ulfeldt – efter tre års arbejde.

Ifølge en pressemeddelelse, som DR udsendte onsdag aften, vil det ikke »være muligt at gennemføre projektet og samtidig holde sig inden for den givne økonomiske ramme«. DR skriver også, at det har vist sig »vanskeligt at få de nødvendige erfarne kræfter til at styre en produktion i den størrelsesorden sikkert i mål«.

Men det er formentlig ikke hele sandheden.

Flere kilder tæt på produktionen siger nu til Berlingske, at DRs dramaserie længe har været præget af dårlig håndtering og budgetstyring.

Kilderne fortæller, at der, allerede inden optagelserne er gået i gang, har været flere sygemeldinger på projektet. En række nøglepersoner har forladt arbejdet, og budgetterne er af flere omgange overskredet. Ingen af de kilder, Berlingske har talt med, vil stå frem med navn, men de er kendt af avisen.

Helt hul i hovedet

Også i filmbranchen undrer man sig over processen.

»Det virker som om, at det har været meget dårligt styret. Det er ikke normalt, at DR sløjfer et flagskib – slet ikke efter så mange års arbejde,« siger René Høyer Jørgensen, der er sekretariatschef i Film og TV-arbejderforeningen (FAF). Her har man nu flere medlemmer, der står uden arbejde i de næste otte måneder.

Også Peter Aalbæk Jensen undrer sig. Som chef på Zentropa var han med, da filmselskabet foreslog DR at lave en serie om Leonora Christina. Dengang sagde DR nej for i stedet at fokusere på det, der blev til »1864«. Da DR senere genoptog projektet, valgte man ikke at samarbejde med Zentropa.

»Allerede dengang sagde vi, at det ville koste 120 millioner at realisere, og de penge mente DR så, at de bedst kunne skaffe alene. Det er helt hul i hovedet. Zentropa er en af de få spillere, der kan skaffe så mange penge. Når DR insisterede på at gøre det selv, er det tegn på total inkompetence,« siger Peter Aalbæk. Han giver i øvrigt ikke meget for forklaringen om, at man nedlægger projektet, fordi man ikke kan skaffe kvalificeret arbejdskraft.

»Det er søforklaringer. Det kan godt være, at der er mere arbejde derude, men Zentropa kan sagtens skaffe folk. I øvrigt havde DR jo allerede ansat dem, der skulle bruges.«

Skuespillerforbundets formand, Benjamin Boe Rasmussen, medgiver, at der er rift om de dygtige folk. Streamingtjenesterne betyder, at der bliver lavet langt flere serier og film end tidligere, og dermed er der nok at rive i. Men i tilfældet med serien om Leonora Christina, var der allerede hyret folk, og de skal nu betales, selvom serien sløjfes.

Hver projekt har sin egen natur

DRs dramachef, Christian Rank, bekræfter, at der er mange folk, der skal betales, selvom serien er lagt ned. Hvor mange vil han ikke sige, ligesom han heller ikke ønsker at fortælle, hvor mange penge, der er brugt på projektet.

»Vi har gjort vores bedste for at løse det her, men på et tidspunkt rammer man et tipping point, hvor man må indse, at rammerne ikke hænger sammen. Og så er det eneste ansvarlige at stoppe, før det bliver virkelig dyrt,« siger han.

Hvorfor rammer rammer I først det punkt efter tre års arbejde og mindre end en måned før, optagelser skulle begynde?

»Det har vi heller ikke. Vi begyndte allerede at se faresignalerne i løbet af foråret, og derfor gik jeg tættere på projektet. Men det er en stor beslutning, og vi har trukket den til det sidste for at forsøge at gennemføre projektet. Der, hvor der for alvor begynder at rulle mange omkostninger på, er, når kameraerne rullerne. Derfor stopper vi nu.«

Hvordan kan DR forsvare at bruge så mange penge på en serie, der aldrig bliver færdig?

»Problematikken er omvendt. Jeg ville ikke kunne forsvare at forsætte med den økonomi, vi ser ind i. Heldigvis udgør meget af arbejdet stadig en værdi, selvom vi stopper op nu.«.

Hvad er sandsynligheden for, at serien bliver færdig?

»Jeg håber virkelig, at det lykkes, men jeg vil ikke her og nu sætte procenter på. Det er jo det arbejde, vi går i gang med nu.«

Serien om Leonora Christina Ulfeldt skulle have været færdig i 2024. Nu er den udskudt til tidligst 2026. Hvis den bliver færdig. Berlingske har også spurgt Peter Aalbæk Jensen, om han kunne have interesse i at købe projektet tilbage, men det afviser han.

»Hvor mange kærester er du selv gået tilbage til – med succes? Det er aldrig en god idé, vel,« siger Peter Aalbæk Jensen.