Damon og Affleck genforenes i ny film: Det kan da næsten ikke gå galt, hva'? Jo, faktisk

Matt Damon er den surmulende, besidderiske og generelt utroligt usympatiske ridder Jean de Carrouges. Disney Patrick Redmond

»The Last Duel« er meget lang, ret gumpetung og meget af tiden utroligt kedelig.

Ridley Scott instruerer! Matt Damon og Ben Affleck spiller to af hovedrollerne og har skrevet manuskript sammen for første gang siden Oscar-vinderen »Good Will Hunting« fra 1997! Adam Driver er også med! Det kan da næsten ikke gå galt, hva’?

Jo, faktisk. »The Last Duel« forsøger at sige noget om giftigt kvindesyn og tvivlsom mandekultur via en historisk duel, der foregik i Frankrig i 1386, og det er da ikke nødvendigvis nogen dårlig idé. Den fungerer bare ikke i denne form.

To skiderikker i centrum

Filmen – som er baseret på en sand historie – har tre hovedpersoner.

Den ene er den surmulende, besidderiske og generelt utroligt usympatiske ridder Jean de Carrouges (Matt Damon med en frisure, der ville gøre en svensk ishockeyspiller fra 80erne misundelig).

I starten af filmen er han bedste venner med en anden af hovedpersonerne, ridderen Jacques Le Gris (Adam Driver), som det ligeledes er utrolig svært at holde af.

Matt Damons frisure er beklageligvis noget af det mest mindeværdige ved Ridley Scotts oppustede middelalderdrama. Disney/Patrick Redmond

Filmen bruger (alt for meget) tid på, at Jean de Carrouges føler sig uretfærdigt behandlet, da Jacques Le Gris får sig indyndet under den magtfulde greve Pierre d’Alençon (Ben Affleck med en om muligt endnu mere idiotisk frisure end Damons og en accent, der svinger skizofrent mellem klassisk britisk og bred Boston).

Venskabet bliver til fjendskab, og fejden kulminerer, da filmens tredje hovedperson, Jean de Carrouges' hustru, Marguerite (Jodie Comer), anklager Jacques Le Gris for at have voldtaget hende.

Den slags anklager afgøres på sælsom vis ved duel – filmen har fået sin titel, fordi benævnte duel var sidste gang, en retlig tvist blev afgjort på den måde i Frankrig. Rationalet er, at hvis Jean de Carrouges vinder, så har hans kone ret, og hvis Jacques Le Gris vinder, så er anklagen imod ham falsk.

Tre gange den samme historie

Inden vi når så langt, skal vi dog gennem hele historien tre gange. Fra først Jean de Carrouges’ synsvinkel, så fra Jacques Le Gris’ og endelig fra Marguerites. Det gør ikke rigtigt noget godt for filmen.

Det begynder at snerpe henad mod noget interessant, da vi ser overgrebet fra Jacques Le Gris’ side og ser, at han får overbevist sig selv om, at Marguerite måske nok protesterer, men egentlig gerne vil. Men ellers er der få og ikke særligt afgørende afvigelser i de tre historier – på en måde, så det ærlig talt bliver utrolig kedeligt.

Jodie Comer (bedst kendt fra HBO-serien »Killing Eve«) er det store lyspunkt i en film, der ellers mest bare er … lang. Disney/Patrick Redmond

Filmen er bedst til sidst

Filmens sidste tredjedel, hvor Jodie Comer fylder mest, er klart bedst. Comer spiller fremragende og er den eneste karakter i filmen, man kan have sympati for. Og selvfølgelig kan man sagtens drage paralleller fra nutiden og til filmens univers, hvor kvinder bliver mødt med absurde krav om beviser og kun får ret, hvis mænd giver dem ret.

Men det bliver meget gumpetungt og kedsommeligt. Og så er der noget ironisk i, at en film, som gerne vil sige noget dybsindigt om ulighed mellem kønnene, mosler sin ellers spændende kvindelige hovedrolle om i baggrunden.

»The Last Duel«. Historisk drama, 152 minutter. Instruktion: Ridley Scott. Med: Matt Damon, Adam Driver, Jodie Comer, Ben Affleck m.fl. Premiere 14. oktober i biografer landet over.

Andre læser også