Anne Sophia Hermansen kaldte hendes adfærd for selvskadende: »På en måde har hun ret«

Siden DR3-dokumentaren »De dyre piger« kom ud, har den 24-årige luksusinstagrammer Matilde Neuvonen fået hårde ord med på vejen. Men dem, der rammer hende hårdest, er der en lille smule sandhed i.

DR

Ved siden af universitetsstudierne arbejder hun både som rengøringsassistent og i en tøjbutik. Ellers ville hun ikke have råd til Chanel, Dior, Louis Vuitton og sågar en racekat i den helt rigtige grå nuance.

En nuance, der passer helt perfekt ind i hendes farveneutrale Instagram-univers.

For 24-årige Matilde Neuvonen er Instagram ikke som for så mange andre bare en overspringshandling. Det er en livsstil, et tilflugtssted og et skjold mod omverdenens dømmende blikke.

Matilde Neuvonen er en af de fem unge kvinder, DR3 portrætterer i dokumentarserien »De dyre piger«. Mina, Amie, Amanda Sascha, Sofie Emilie og Matilde lever luksuriøse liv og bruger uanede mængder penge på dyre tasker, tøj, og skønhedsbehandlinger – alt sammen i jagten på billeder, der skal høste likes på Instagram.

Men »De dyre piger« handler også om unge kvinder, der kæmper. Mod angst, ensomhed, mobning og alvorlige familieproblemer. Eller i Mathildes tilfælde at have været overvægtig – og en deraf affødt usikkerhed, som hun har svært ved at slippe.

»Hvad der umiddelbart ligner en forargelsesdokumentar, som vil få reaktionære typer som mig til at råbe 'dannelsestab' og 'læs en bog!', udvikler sig hurtigt til at være et vigtigt vidnesbyrd om kvinder med perfekthedssyndrom,« skriver Berlingskes Anne Sophia Hermansen i en mediekommentar:

»»De dyre piger« er ikke dumme piger, men unge kvinder, der forsøger at gøre et uperfekt liv til et lidt mere helt liv. Desværre på en komplet idiotisk måde, der kun gør dem endnu mere ulykkelige.«

Matilde Neuvonen har på den baggrund selv taget kontakt til Berlingske. Hun har noget, hun gerne vil sige.

Matilde Neuvonen er 24 år gammel, bor i Odense og læser cand.negot., global marketing management på Syddansk Universitet. DR

Perfekthedssyndrom

Sneakers fra Balenciaga, ballerinasko fra Chanel og ikke en eneste lang, lys lok, der ikke bølger fejlfrit.

Bevæger man sig ned ad Matilde Neuvonens Instagram-side, ville man ikke ane, at hun spenderer størstedelen af sin tid iført joggingtøj.

Lider Matilde Neuvonen af perfekthedssyndrom?

»Til en vis grad. På Instagram er jeg perfekt. I virkeligheden er jeg overhovedet ikke perfekt, og det ved mine venner godt.«

Det er faktisk en af grundene til, at hun sagde ja, da en caster kontaktede hende for at høre, om hun ville medvirke i et dokumentarprogram.

»Det er vigtigt også at vise bagsiden af medaljen. Jeg kæmper i hvert fald selv rigtig meget med, at alt skal være perfekt på Instagram. Det er også typisk det, jeg ser, når jeg er på sociale medier,« siger Matilde Neuvonen.

»Jeg syntes, dokumentaren var en god måde at italesætte, at der faktisk er andet end bare det perfekte liv på Instagram.«

Og perfekt har Matilde Neuvonens eget liv ikke været.

»Jeg er god nok, som jeg ser ud«

Siden hun i gymnasiet døjede med overvægt, har hun også døjet med en følelse af aldrig at være god nok.

»På Instagram kan jeg selv vælge, hvad folk skal se. Jeg bruger det som et værktøj til at vise alt det sjove, flotte og fede,« siger Matilde Neuvonen:

»Jeg gør det jo, fordi jeg godt kan lide de her dyre ting. Det betyder ikke, at jeg ikke har billige ting – men jeg får bare en anden følelse, når jeg køber de dyre, lækre ting. Det giver mig en følelse af at have styr på mit liv, at folk ser mig sådan.«

Matilde Neuvonen arbejder både som rengøringsassistent og i en tøjbutik for at få råd til de dyre mærkevarer, hun deler på sin Instagram-profil. DR

Men får Matilde Neuvonen det virkelig bedre af at dele et luksuriøst og fejlfrit liv online?

Både og, svarer hun.

»Lad os sige, at jeg deler et billede af mig selv og får rigtig god respons – likes, kommentarer – så får jeg det bedre med mig selv. Det fortæller mig, at jeg er god nok, som jeg ser ud,« siger Matilde Neuvonen.

»Omvendt, hvis det går dårligt, så får jeg lyst til at begrave mig under min dyne og slet ikke være på sociale medier.«

De 30 polerede procent

Det, Matilde Neuvonens 10.000 følgere ser, er omkring 30 procent af den, hun i virkeligheden er, vurderer hun.

»Jeg deler ikke noget, som ikke er mig. Jeg vælger bare at sortere i det. Jeg laver en … ikke en ny identitet, men en Instagram-Matilde,« siger hun og fortsætter:

»Jeg ville ønske, jeg kunne blive bedre til at vise det andet. Det er mega vigtigt, at folk får lov til at se noget andet end de her glansbilleder. Jeg kender godt det her med at sidde og se andres billeder og tænke 'gud, hvor har jeg et kedeligt liv”.«

Tænker du over, at andre kan sidde og se på dine perfekte billeder og selv få det dårligt med sig selv og deres eget liv?

»Det har jeg faktisk ikke gjort før. Men det er noget, jeg er blevet opmærksom på. Min målgruppe er alderen 20 til 25, og det synes jeg er gammelt nok til, at de kan vælge, om de har lyst til at se det perfekte. Jeg synes, det er følgernes ansvar, lige så meget som det er mit ansvar.«

I sin mediekommentar kalder Anne Sophia Hermansen jeres adfærd for »rent ud sagt selvskadende«. Hvad tænker du om det?

»På en måde har hun ret. Jeg ved ikke, om det er selvskadende, men der er da noget i, at hvis jeg har en dårlig dag, så synes jeg, det er vildt nederen at se på nogen, der er på ferie på Hawaii, mens jeg sidder der i sofaen. Men jeg er også gammel nok til at sige, at så skal jeg ikke se det den dag.«

»Så ville det selvfølgelig være nemmere slet ikke at være på Instagram, men jeg synes, det giver mig så meget mere godt end dårligt. Her kan jeg sætte et skjold op og være den, jeg allerhelst vil være – de 30 polerede procent. Ikke den, der er ked af det, fordi hun føler sig lidt tyk, eller hendes kæreste lige har slået op med hende.«

Vil du ikke hellere have, at folk gav dig likes og anerkendelse for hele dig – i stedet for de 30 perfekte procent?

»Jo, men jeg ville være bange for, at de ikke gjorde det. Det ville være så sindssygt hårdt at vise mine følgere, at nu har min kæreste slået op med mig – og så 100 mennesker skrev til mig, at det har jeg fortjent. Så er det nemmere at lade være med at vise dem det.«

»Når nogen skriver til mig, at det er sindssygt, at jeg har købt en kat til 3.500 kroner, så ved jeg godt, at det ikke passer. Men det med selvværdet er ikke en fordom. Jeg har det jo sådan. Derfor rammer det mig, at folk kan se det.« DR

Dum, snobbet, dårligt selvværd

Hun havde selvfølgelig tænkt, at nogen ville have en holdning til hendes livsstil. Hun havde bare ikke troet, det ville være så slemt.

»Jeg har fået mega mange hadefulde beskeder. Der troede jeg faktisk, jeg ville være mere ligeglad og sejere til ikke at tage det ind. Men jeg tager det jo ind,« siger Matilde Neuvonen.

Kan du godt forstå, at nogle bliver forargede over, hvor mange penge og hvor meget tid du bruger på at se godt ud på Instagram?

»Helt sikkert. Selvfølgelig kan jeg forstå, at folk bliver forargede, for det er jo en voldsom livsstil. Men jeg kan slet ikke forstå behovet for at skrive grimme ting. Jeg ser også ting, hvor jeg tænker 'hold da op' – men jeg ville aldrig skrive til vedkommende, at han burde gå til psykolog, fordi han har den livsstil, han har.«

Derudover, mener instagrammeren, skal seerne også skal have in mente, at DR3 har valgt at klippe programmet sammen, så alt bliver sat på kanten:

»Jeg har behov for, at folk skal vide, at vi er fem forskellige individer. Jeg kunne aldrig finde på at tage lån – det styrer man selvfølgelig selv – eller ringe til min far for at bede om 18.000 kroner til en taske.«

Det er derfor, Matilde Neuvonen har henvendt sig til Berlingske. Men også fordi hun gerne vil være med til at tage debatten om de fordomme, »sådan en som jeg oplever«.

»Da jeg læste i Berlingske, at den måde, jeg lever på, er »komplet idiotisk« – det er slet ikke sådan, det er for mig. Jeg har overhovedet ikke et perfekt liv, men heller ikke et sørgeligt liv. Så jeg synes ikke, det er en idiotisk måde, jeg gør tingene på. Det har jeg behov for, at folk ved,« siger instagrammeren.

De kommentarer, hun har fået, siden »De dyre piger« kom ud, går på, at hun er dum. Uintelligent. Snobbet. Har dårligt selvværd.

Er der en sandhed i det sidste?

»Helt sikkert. Jeg tror også, det er derfor, det rammer mig hårdest. Når nogen skriver til mig, at det er sindssygt, at jeg har købt en kat til 3.500 kroner, så ved jeg godt, at det ikke passer. Men det med selvværdet er ikke en fordom. Jeg har det jo sådan. Derfor rammer det mig, at folk kan se det.«

»Lad os sige, jeg deler et billede af mig selv i joggingtøj og uglet hår. Så er jeg bange for, at folk ikke synes, det er godt. Det er nemmere at sætte det her skjold op. Så er der ikke nogen, der kan skrive til mig, at jeg er kikset.« DR

Det sure med det søde

Ville Matilde Neuvonen ikke blive lykkeligere af at slette sin Instagram?

Nej, mener hun selv.

»Før programmet fik jeg overhovedet ikke særlig mange negative beskeder. På den måde har Instagram kun været godt for mig. Jeg synes, det er et superfedt medie, og jeg kan godt lide at være kreativ på den måde – så jeg tager det sure med det søde.«

Lige nu kan Matilde Neuvonen ikke forestille sig en hverdag uden Instagram. Men om hun bliver ved med at fremvise Jaquemus-taskerne, Dior-skoene og resten af de 30 perfekte procent, må tiden vise.

»Lige nu er det, som det skal være. Selve min livsstil håber jeg, jeg kan blive ved med at have. Men jeg vil gerne blive bedre til at vise de skrøbelige sider også,« siger Matilde Neuvonen:

»Jeg håber, at jeg en eller anden dag bliver ligeglad med folks meninger om mig.«