Den spanske instruktør og kunstner Angélica Liddell er blevet stævnet af en fransk anmelder.

Det skyldes, at Angélica Liddell læste en række negative anmeldelser af sine tidligere værker op fra scenen ved teaterfestivalen i Avignon, skriver The Guardian.

Hun stod med ryggen til publikum i de første 15 minutter i begyndelsen af sit stykke, læste anmeldelserne højt og nævnte anmelderne ved navn og sagde, at anmelderne skulle »se jeres egen modbydelighed i øjnene«. 

»Jeg foragter og hader jer«, sagde hun ifølge The Guardian, og løftede med ryggen til publikum på et tidspunkt op i kjolen – antageligt for at understrege sin pointe. 

Mange af de franske anmeldere, der havde skrevet anmeldelserne, var til stede i salen, herunder Stéphane Capron fra radiostationen France Inter, som fik en helt særlig hilsen.

Hun lavede et ordspil med hans navn og kaldte ham en »cabrón«, som egentlig betyder hanged, men som bruges i stil med »svin« eller »møgdyr« på dansk. 

Det har fået Stéphane Capron til at anmelde Angélica Liddell for æreskrænkelse, og han har nu bedt teatret om ikke at bruge hans navn i fremtidige forestillinger. 

Han bliver støttet af fagforeningen for anmeldere, Syndicat de la Critique, som mener, at kunstneren her er gået ud over sin kunstneriske frihed.

»Ligesom vi understøtter kunstnerisk frihed, understøtter vi også pressefriheden. Anmeldere i vores land er stadig frie til at skrive, at udtrykke et synspunkt. Kunstnere også, inden for grænserne af offentlig fornærmelse,« udtaler Syndicat de la Critique ifølge avisen. 

Teaterfestivalen i Avignon mener ikke, at den skal blande sig i de værker, der bliver præsenteret på festivalen, og afviser, at det skulle være festivalens ansvar, hvad der bliver sagt på scenen som en del af et kunstnerisk udtryk. 

Ingen humor

Liddell siger ifølge The Guardian, at hun ikke endnu har modtaget en stævning, og at hun i øvrigt mener, at anmelderne ikke har nogen humor. 

»Det er utroligt, at en franskmand føler, at hans moralske integritet er blevet skadet, når det er Frankrigs moralske integritet, der er i fare på grund af dets vælgere. Når nogen sagsøger en kunstner, angriber de kunst og kultur ud af ren narcissisme. Kunst er ikke en opgave for politiet,« siger hun. 

I 2023 var der en anden scenekunstner, der tog utraditionelle midler i brug for at vise sin utilfredshed, 

Her var konfrontationen dog mere voldsom, som Berlingske tidligere har beskrevet. 

For balletdirektøren fra operaen i Hannover, Marco Goecke, overfaldt nemlig en anmelder og tværede hundelort ud i ansigtet på hende. 

Overfaldet skete ved en balletpremiere, og offeret var Wiebke Hüster, er teateranmelder for Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ).

Kort efter blev Marco Goecke fyret med øjeblikkelig virkning. 

Forstå tiden, vi lever i med Birgitte Borup

I nyhedsbrevet »For tiden« deler kulturredaktør Birgitte Borup hver uge sit syn på alt det, der binder os sammen og alt det, der skiller os. Lige fra parforhold til politik.

Jeg giver hermed tilladelse til, at Berlingske sender mig nyhedsbreve. Jeg bekræfter desuden, at jeg er over 13 år, og at Berlingske Media A/S må opsamle og behandle de anførte personoplysninger til det ovennævnte formål. Berlingske Medias nyhedsbreve kan indeholde invitationer til arrangementer, tilbud på abonnementer og annoncer fra tredjeparter. Dine oplysninger kan blive delt med tredjepart. I vores privatlivspolitik kan du læse mere om tredjeparter, og hvordan du tilbagetrækker dit samtykke.