Karrieredød, shitstorme og Donald Trump: Hun har overlevet det hele

75 år tirsdag: Grov, sjov og følsom: Bette Midler har overlevet alle kriser i sin lange brogede karriere, der har indbragt hende trofæer inden for både film, fjernsyn, teater og pladeproduktion.

Bette Midler har haft gang i karrieren i mere end et halvt århundrede. Fold sammen
Læs mere
Foto: Angela Weiss/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»It's so nice to have you back where you belong,« synger de i en af den amerikanske musicalskats klassikere, »Hello Dolly«.

De ord fik en særlig klang, da Bette Midler for tre år siden lod sig se på Broadway i titelrollen. Tilbage på amerikansk teaters hovedstrøg mere end 50 år efter debuten som en af de tre døtre i originalopførelsen af »Spillemand på en tagryg«. Modtaget med stående applaus hver eneste aften af et publikum, der ikke kunne nå nok af legenden. Fra det velkendte gavtyvefjæs kiggede frem bag en avis i den hestetrukne sporvogn til fremkaldelsernes sidste tiljublede æresrunde foran orkstergraven. Bette Midlers Tony-vindende Dolly, vittig, lynhurtig, geskæftig, undertiden ligefrem crazykomisk grotesk og så pludselig afdæmpet følsom med hele teatrets tre etager i sin hule hånd, var en formidabel parring af den rette stjerne og den rette rolle. Alt i præstationen var tilrettelagt. Med de mange fans' kærlighed som det, der gav mening til det hele.

Den hårdtarbejdende Midler trak stikket efter 11 måneders forestillinger. »Jeg måtte næsten kravle ud af teatret,« har hun forklaret. Alligevel vendte hun tilbage til rollen, da den langvarige succes nærmede sig sidste spilledato. 1. december fylder hun 75 år.

For den, der var så heldig at se Midler i rollen var det tydeligt, hvad hun kan. Rollen forenede alle de kræfter, der gennem årene har gjort Bette Midler til en af amerikansk showbusiness' overlevere på plade, scene og lærred. Med den grovkornede humor, den fræsende vitalitet, den stensikre deadpan-timing som varemærke. Men også besjælet med den følsomhed, der skinner igennem den ellers så energiske fremtoning.

Født på Hawaii

Bette Midler er født på Hawaii af fattige, jødiske forældre og længtes tidligt efter at se sit navn bøjet i neon. Begyndelsen var dog svær, og hun måtte optræde på en af New Yorks store bøssesaunaer under navnet »The Divine Miss M« for at have noget at lave. Barry Manilow var med som akkompagnatør. Hendes kombination af stor stemme, grovkornede vittigheder, skrøbelighed og stakåndet, ustoppeligt drive skulle snart resultere i en trofast, voksende fanskare. Hun blev opdaget af en pladeproducent og snart var hun i gang med sit første album, der gav hende en Grammy som årets bedste nye kunstner. Og derfra gik det slag i slag for Midler.

Hvor fremragende og altforglemmende en liveartist, hun var, kan man se i koncertfilmen »Divine Madness« (1980), hvor hun reverenter talt ligger på scenen storsvedende og presser de sidste toner ud ved at slå hårdt i scenegulvet. På det tidspunkt havde hun haft en Oscar-nomineret hovedrolle i filmen »The Rose«,  hvor hun spiller en selvdestruktiv rocksangerinde på tragisk kurs – en figur, der bygger på Janis Joplins skæbne. Men succesen blev ikke fulgt op, og nu fulgte nogle svære år, hvor publikum ikke helt var med hende. »Se, jeg står lige ved siden af skide Latoya Jackson,« har hun sagt med sin sædvanlige hårdtslående selvironi om sin perifere medvirken i den stjernebesatte nødhjælpsvideo »We are the World« (1985).

Bette Midler optrådte 1978 i Tivoli, København. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jørgen Jessen.

Med med comeback-filmen »Down and out in Beverly Hills« blev Midler brugt som komedienne, og hun blev hurtigt genetableret på firmamentet. »Beaches« – den ejendommelige danske titel var »Friends« – var nøje skruet sammen til at kaste lys på alle hendes talenter og gav hende et stort pladehit med grammy-vinderen »The Wind Beneath My Wings« i 1988. En lignende succes fik hun med den senere evergreen, den hymneprægede »From a Distance«, to år senere. Fra biograflærredet husker man gennem årene titler som den Oscar-nominerede indsats i »For the Boys«, »Hokus Pokus« og »Ekskonernes klub«. Hun har sideløbende turneret og haft fast ophold med sine showprægede forestillinger i festbyen Las Vegas. På pladefronten har hun haft held med at skifte rocken ud med materiale, der passer til hendes alder, som for eksempel vellykkede album, hvor hun fortolker ældre kolleger som Rosemary Clooney og Peggy Lees standardrepertoire. I øjeblikket er hun bl.a. aktuel i Netflix-serien »The Politician«.

Åbenmundet

Gennem hele Donald Trumps periode har Bette Midler været en rødglødende hidsig kritiker af præsident Trump, som hun har hældt primitive og verbale skidtspande ud over på de sociale medier: »Trump vil købe Grønland? Lad ham finde det på et kort først« hører til i den milde ende. Hendes ufiltrerede åbenmundethed har flere gange bragt hende i uføre, bl.a. da hun sammenlignede kvinders manglende ligestilling med racisme.

Midler, der har boet i New York siden 1994, har desuden brugt en del af sin tid og energi på at vedligeholde millionbyens få grønne, forsømte pletter i udsatte områder gennem New York Restoration Project, som hun stiftede i 1995. Organisationen har plantet over en million træer.