Glæd dig, der er masser af musicals på vej: Her er overblikket

AOK
Scene
Guide

Endelig kan de store musikforestillinger få lov til at samle et stort, feststemt publikum. Berlingske guider dig til hele teatersæsonens musicals.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Publikum kan tilsyneladende ikke få nok af store musicals. De københavnske teaterscener står da også næsten i kø for at tilbyde spektakulære forestillinger, hvor skuespil, dans og sang helst skal gå op i en højere enhed.

Konkurrencen er benhård, og Fredericia Teaters coronakollaps efter et kuldsejlet forsøg på at erobre København vidner om, at der trods alt er en øvre grænse for, hvor mange musicals, københavnerne kan nå at tage til sig. Alligevel er udbuddet tilsyneladende ikke blevet mindre.

Covid-19 satte i det hele taget en stopper for flere dyrt opsatte projekter, der måtte slukke projektørerne og returnere billetterne. Heldigvis er det lykkedes at udskyde flere forestillinger, så det publikum, der havde glædet sig til en glad teateraften, nu kan få indfriet forventningerne. Læg dertil helt nye produktioner, der nu kan spille uden tanke på restriktioner.

1

Matilda the Musical

Det Kongelige Teater må gerne lave musicals. Det har teatret politikernes ord for. Og selvfølgelig må de det, for musicals er da bestemt en fuldgyldig genre. Man kan spørge sig selv og hinanden om, hvorvidt »Matilda – the Musical«, en veletableret West End- og Broadway-succes nu også hører til den del af repertoiret, nationalscenen bør kaste ressourcer efter – der foreligger en forventning, om at teatret skal være nyskabende og give de musikforestillinger, teatret sætter på repertoiret, et særligt twist for at undgå urimelig konkurrence i forhold til musicalmarkedets mange private aktører.

Det kræver vi som gengæld for de mange penge, teatret får. Men derfor kan der jo sagtens komme en dejlig oplevelse ud af den stort anlagte familieforestilling, baseret på en fortælling af Roald Dahl. Den handler om den kloge og belæste pige Matilda, der sætter sig op mod sine forældre, dumheden og tyranniet på sin kostskole. Forestillingens udstyr og iscenesættelse har man kunnet låne fra Malmø, hvor den har gået med succes. En flot besætning med blandt andet Annette Heick, Amalie Dollerup, Rasmus Botoft og Ulla Henningsen går på scenen sammen med en masse syngende og dansende børn.

2

Elsk mig i nat

Den tilsyneladende uopslidelige jukebox-musical »Elsk mig i nat«, der baserer sin popularitet på en lang række danske hits fra 1980erne, er tilbage i en splinterny version. Jesper Winge Leisner, der er chef for det producerende musicalteater The One and Only Company, har jo selv en baggrund som musiksnedker for et af periodens populære orkestre, Rocazino.

Det var dem, der i sin tid stod bag den ørehænger, der har givet musicalen sin titel. Szhirley og Jimmy Jørgensen er blandt navnene, der skal få nostalgifesten i gang på stolerækkerne, når historien om kuldsejlede drømme og gamle venner, der mødes og ser tilbage – tænk en slags »Mamma Mia!« på dansk – folder sig ud som undskyldning for en nostalgifest med alle de gode gamle numre- fra »Magi i luften« til »Sjæl i flammer«.

3

The Bodyguard

Filmen »The Bodyguard« gjorde sangidolet Whitney Houston til filmstjerne i begyndelsen af 1990erne.

Det er muligt, at den lidt banale thriller om en mordtruet popdiva, der falder for sin bodyguard, ikke er verdens bedste film, men den har et eller andet – ikke mindst det Grammy-vindende soundtrack, der lagde endnu flere alen til Houstons popularitet med hits som powerballaderne »I Have Nothing« og »Run to You«, uptempo-versionen af Chaka Khans »I'm Every Woman« samt ikke mindst hendes imponerende lungeblæserfortolkning af Dolly Partons »I Will Always Love You«.

De er allesammen med i teaterversionen, som nu når Tivoli efter coronaudsættelsen og turné rundt i landet.

For en god ordens skyld har man i teaterudgaven kastet en håndfuld andre Houston-hit ind, og der er jo nok at tage af. Det relativt ubeskrevne blad Andrea Lykke Oehlenschlæger spiller hovedrollen, mens Johannes Lassen  tager sig af titelrollen som livvagten, der forelsker sig i sin arbejdsgiver.

4

»Atlantis«

45.000 har allerede sikret sig billet til den danske musicalklassiker »Atlantis«, som tilsyneladende har evigt liv.

Historien om kærlighed og intriger i den katastrofetruede, myteomspundne oldtidscivilisation blev i sin tid en overraskende, ambitiøs halvamatørsucces på Bellevue Teatret, hvor musicaltriumviratet Peter Spies, Thomas Høg og Sune Svankier flot eftergjorde en international, gennemkomponeret musicalstil.

Kort tid efter skulle den blive hentet til Østre Gasværk Teater af Morten Grunwald, der lod musicalen genopstå i en stor og professionel iscenesættelse som led i den musicalbølge, der skyllede ind over landet i 1990erne.

Siden er den dukket op flere gange. Og mange har tilsyneladende ikke glemt forestillingen, der nu rejser land og rige rundt og rammer Tivoli undervejs med blandt andre Stig Rossen og Kaya Bruël på rollelisten.

5

»Spillemand på en tagryg«

Tommy Kenter fik forrige sæson en stor og fortjent succes som Tevye i »Spillemand på en tagryg«, historien om mælkemanden og familieoverhovedet, der skal lære at indse, at nye tider er kommet til det lille jødiske samfund i tiden omkring 1900.

En præstation, der førte til Hædersprisen ved prisuddelingen Årets Reumert. Forestillingen skulle have været genopsat sidste sæson, men nedlukningen satte en kæp i hjulet for den bevægende og flot forløste musicalklassiker, hvor et vedkommende budskab, varme og vid går hånd i hånd.

Uddrag af anmeldelsen:

»Tommy Kenter har gennem et snart langt liv på scenen været komikeren, der har haft den højst menneskelige – eller skal vi ligefrem sige tragiske – dimension med sig i alt, hvad han gør. Her er rollen, der samler så meget af alt det, han er, alt det, han kan, i takt med, at følsomheden vokser i musicalen. Når han lader de rødrandede øjne i det formidable, kødfulde bulldog-ansigt fyldes af tårer, lægger ømhed i sin rustne stemme, viser han os hele menneskets evne til at tilgive og bøje sig mod andre.«

Læs hele anmeldelsen her.

6

»Sommer i Tyrol«

Ja, ja, ja, nu kommer han: Jesper Groth, den ene halvdel af den musikalske duo Fyr og Flamme, overtager nu den rolle, han hele tiden skulle have spillet, hvis ikke der var kommet en grandprixsejr i vejen.

Han er tjeneren Leopold, der er så forelsket i sin arbejdsgiver, værtinden på alpehotellet Den Hvide Hest, i den gode gamle operette »Sommer i Tyrol«, som får en herlig og utraditionel crazyopdatering på Folketeatret.

Uddrag af anmeldelsen:

»Den er livsaligt respektløs over for materialet. Vel at mærke på en herligt respektfuld måde. Den fornyer, men den forråder ikke. Den skruer op for tempoet og ned for realismen, tilsætter falden-på-halen-fysik, går planken ud med absurditeterne og opjusterer i det hele taget halløjet på bjerghotellet Den Hvide Hest, her en lidt kedelig krydsfinerscenografi med døre. Og den håndfaste, kropslige udfoldelse lukker bare en lille smule op for kærlighedsforviklingernes dunklere, erotiske muligheder.«

Læs hele anmeldelsen her

 

7

»Midt om natten«

En musical bygget på den biograffilm, der stadig har rekorden i antallet af solgte biografbilletter, er jo en oplagt, kommerciel idé. Kim Larsens storsælgende soundtrack til »Midt om natten« er den musikalske basis, og endnu flere af Larsens hits kastes ind i fortællingen om fribytterne i fristaden Havajes kamp mod bolighajer og politi.

Sceneversionen har vist sig at have et langt og godt liv i flere omgange, og nu dukker den atter op i Tivoli. Tilsat en rammefortælling, der sætter de flipperdrømme om frihed og lighed, som stadig levede og havde det godt i 1983, i en form for kritisk perspektiv. Musicaludgaven i Tivoli er ikke perfekt – det var filmen mildest talt heller ikke – men den har sin egen rustikke charme.

Uddrag af anmeldelsen:

»Midt om natten« vil mere end at underholde, og er historien banal, er musikken og universet alt andet end det. Vi vipper med foden i takt, vi traller og synger højt, vi klapper i takt, mens gamle sange får nyt liv. Alt lykkes ikke i denne forestilling, men modet og musikaliteten er også mere, end man ofte får.«

Læs hele anmeldelsen her

 

8

»Oliver!«

Den måtte lukke ned midt i en succesrig spilleperiode, men heldigvis har Det Ny Teater kunnet give sin flotte og vitale version af musicalklassikeren »Oliver!« endnu en tur i manegen.

Charles Dickens' roman »Oliver Twist« fra 1837-39 blev i 1960 til musicaludgaven, med gentagne opførelser også herhjemme.

Fortællingen er stadig den samme. Den om den stakkels, forældreløse dreng Oliver, der i Victoriatidens London havner blandt ludere og lommetyve på livets skræmmende skyggeside som et viljeløst objekt for både onde skurkes og pæne velgøreres intentioner. Preben Kristensen fører det store ensemble an som den fæle tyvekonge Fagin.

Uddrag af anmeldelsen:

»Man kan altså rolig tage i hvert fald de større børn med til »Oliver!«, der hverken er så twistet, at det gør noget, eller fuldt ud lever op til titlens udråbstegn. Dertil er den nok stadig for nydelig. Men Det Ny Teater får i hvert fald forlægget op i de omdrejninger, det kan komme. Det er også noget af en bedrift. Hvad er det, vor helt beder om på børnehjemmet, når har sat sin første klat vælling til livs? »Please, sir, kan jeg få noget mere?««

Læs hele anmeldelsen her.

9

»Shu-bi-dua the Musical«

Det er meget muligt, at Fredericia Teater er blevet genetableret helt fra bunden i en ny udgave, hvor man foreløbig har opgivet imperiedrømmene og tanken om at indtage hovedstadens musicalscene. Men musicalen, der er bygget over den danske supergruppe Shu-bi-duas populære sange, lever heldigvis videre.

Den var i sin tid sæsonens mest sete teaterforestilling, der slog alle rekorder hjemme i Fredericia og på Østre Gasværk Teater. Nu er det Københavns nye musicalscene Scandic Falconer, der i København huser den på mange måder imponerende bedrift, det er at skabe en dansk musical i stort format og med bredest mulig appel omtrent fra bunden.

Uddrag af anmeldelsen:

»Dramatisk set er historien ikke meget dybere, end hvad man i samtiden kunne læse i bladet »Vi unge«. Med lån fra måden, blockbuster-musicalen »Mamma Mia« er skruet sammen på, handler det også her om at præsentere så mange af de kendte sange som muligt. Det er i den grad et nostalgitrip. (...)  »Shu-bi-dua – the musical« passer til en bred målgruppe, der gerne vil have en hyggelig aften.«

Læs hele anmeldelsen her.

10

»Charlie & Chokoladefabrikken«

Sidste år nåede familiemusicalen over den engelske børnefilm »Charlie & Chokoladefabrikken« at have premiere på Aarhus Teater. Nu overføres den med ændret rollebesætning til Østre Gasværk Teater.

Musicalen, der former sig som en hyldest til fantasien, er bygget på britiske Roald Dahls børnebog af samme navn fra 1964, et forlæg, der også blevet til film i flere omgange, først med Gene Wilder, siden Johnny Depp i hovedrollen.

Musicaludgaven havde premiere i London i 2013, og her gik den med stor succes i hele tre år, mens den til gengæld kun holdt ni måneder på Broadway. I København er det Carsten Svendsen, der, midt i et festligt teatermaskineri har den store rolle som den skøre chokoladefabrikant, der tager imod den fattige dreng Charlie, der har vundet en rundvisning i den mystiske og magiske slikfabrik.

11

»Kinky Boots«

Han er ganske vist erklæret homoseksuel. Men det var tilsyneladende ikke nok for kritikere, der mente, at Silas Holst ikke kunne tillade sig at spille rollen som drag queen i Det Ny Teaters næste nye musical, danmarkspremieren på Broadway-succesen og Tony-vinderen »Kinky Boots«.

I både musicalmanuskriptet og originalversionen, den britiske film af samme navn, er Lola nemlig sort, og det kan Silas Holst jo ikke påberåbe sig.

Heldigvis døde den debat, som man i øvrigt slet ikke havde i Sverige, da den også her spillede med en hvid mand i rollen, hurtigt, og nu kan publikum i stedet få lov til at se frem til en varm historie om Charlie, der arver en skofabrik, men som først får succes, da han møder Lola, der ændrer hele hans verdensbillede. Musikken er i øvrigt af popfænomenet Cindy Lauper.

12

»Into the Woods«

»Into the Woods« er den amerikanske komponist Stephen Sondheims avancerede og raffinerede eventyrmusical, der fletter figurer og handlingstråde fra en lang række af brødrene Grimms eventyr sammen.

Vejen ind i den mørke skov er på mange måder også en psykologisk rejse ind i menneskesindet. Er det altid lykken at få alle sine ønsker opfyldt? Eller skal man passe på med, hvad man ønsker sig? Er den lykkelige slutning altid lykkelig?

Musicalen, der i det hele taget udforsker livet og kærligheden, tager vittigt og begavet fat i emner som troskab, tab, personligt ansvar, moral og ikke mindst forholdet mellem børn og forældre. Heltemus Productions er tilbage med Peter Langdals opsætning, der nu har Stig Rossen i en af de bærende roller.

Måske instruktøren i denne omgang vil rydde lidt op i sin egen frenetiske idérigdom, der martrede premieren?

Uddrag af anmeldelsen:

»Alt for meget af Sondheims tekstlige vid forsvinder nemlig i sangermundene og minder om, at Sondheim er for skuespillere, der kan synge. Humoren har den som modvægt til alt det andet traurige i musicalen. Fysik har den også. Men havde forestillingen ikke vundet ved, at ikke alt skulle spilles på samme farcevilde, opskruede decibelniveau, hvis kompleksiteten skal frem? For slet ikke at tale om de følelser, der i forvejen ikke har det så nemt i oplægget?«

Læs hele anmeldelsen her.

13

»She Loves You«

Bølgen af teaterkoncerter, hvor man bygger abstrakte musikforestillinger op på en kunstners eller en gruppes bagkatalog og sætter kendte melodier ind i en teatralsk ramme, synes at være aftaget en smule i den sæson, vi er på vej ind i.

I flere omgange har vi herhjemme stiftet bekendtskab med Beatles-teaterkoncerter, men nu bliver de mange kendte klassiske Lennon & McCartney-hits for første gang til en såkaldt jukeboksmusical, hvor de indgår i en egentlig handling – sådan som vi for eksempel kender det fra ABBA-musicalen »Mamma Mia!«. »She Loves You« skildrer kærlighedens mange ansigter på tværs af generationerne i en familie.

På scenen ses bla. Maria Lucia Heiberg Rosenberg og Birgitte Raaberg.