Berlingskes teaterredaktør: »Hej, Kasper Holten, hvor er du henne?«

Kulturkommentar: Det Kongelige Teater burde deltage åbent i en diskussion om cancel culture i kølvandet på sagen om den aflyste ballet »Othello«. Kasper Holten gemmer sig i det hele taget, når det handler om betændte diskussioner på Det Kongelige Teater.

Det Kongelige Teaters øverste chef, Kasper Holten, er ikke meget for at blive blandet ind i diskussionen om kontroversielle kunstneriske beslutninger på nationalscenen. Niels Ahlmann Olesen

Der er næppe noget teater her i landet, der agerer mere hundeangst i forhold til den offentlige mening, end Det Kongelige Teater med Kasper Holten ved roret gør.

Vi ser det også nu i forbindelse med den aktuelle debat om aflysningen af balletten »Othello«, som ellers er en principiel diskussion, der er værd at tage. Teatret bidrog dog kun modvilligt til samtalen om den repertoireændring, man i al ubemærkethed foretog – altså lige indtil pressen fortalte historien om motiverne bag kursskiftet: Dansere på teatret nægtede at danse den tyske stjernekoreograf John Neumeiers Shakespeare-ballet, fordi de mente, at en specifik dans i balletten var racistisk.