Tusindvis af parkeringspladser skal sløjfes, og venstrefløjen står fast: »Det kommer til at gøre ondt på nogle. Sådan er det«

SF og Enhedslisten ser mange gode takter i Socialdemokratiets plan for nedlæggelser af parkeringspladser i København. Ifølge kommunen vil kompensationen dog blive meget dyr, men det er ikke afgørende, mener partierne. Der behøver nemlig ikke at blive kompenseret.

Nedlæggelsen af parkeringspladser i København kommer til at gøre ondt på nogle, mener SF på rådhuset, og Enhedslisten står fast. For der er brug for færre parkeringspladser, hvis klimamålet skal nås. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix (arkiv)
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Venstrefløjens partier på Københavns Rådhus beskriver striden om fremtidens parkeringsmuligheder i byen som en kamp, der skal udkæmpes ved forhandlingsbordet.

De blå partier ryster på hovedet over et udspil, som er fremsat af Socialdemokratiets spidskandidat til overborgmesterposten, Sophie Hæstorp Andersen, som søger at sløjfe 42.000 parkeringspladser i gader og stræder med mulighed for en eller anden form for kompensation i p-huse og -kældre.

Teknik- og Miljøforvaltningen har regnet på, hvad en sådan kompensation vil koste, og skønt beregningerne er behæftet med en væsentlig usikkerhed, ligger etableringen af nye pladsøkonomiske parkeringspladser i et leje mellem 0,6 og 1,5 millioner kroner. Pr. parkeringsplads.

Afhængig af, hvor mange pladser der skal etableres som kompensation for de nedlagte, løber regningen hurtigt op i milliarder af kroner.

Det skal være »ubekvemt« at have bil

Meget dyrt, lyder det fra Enhedslisten, men det er ikke så afgørende. Partiet mener nemlig ikke, at man overhovedet bør kompensere for de tabte pladser.

»Vi har ikke hørt endnu, hvor mange parkeringspladser, Socialdemokratiet vil kompensere for. Men vi går ind for at fjerne parkeringspladser af hensyn til klimaet,« siger Gorm Anker Gunnarsen (EL), medlem af Teknik- og Miljøudvalget:

»Alternativet er selvfølgelig masser af kollektiv trafik og flere cyklister. Det skal være mere ubekvemt at tage bilen.«

Det skal være ubekvemt?

»Ja, den bekvemme løsning skal være at benytte offentlig trafik og cyklen,« siger han.

Hvor mange pladser, der ifølge Socialdemokratiet skal kompenseres for, har partiet ikke løftet sløret for endnu. Det er dog en forudsætning for, at regnestykket kan gøres op.

Socialdemokratiets politiske ordfører på rådhuset, Jonas Bjørn, fortalte 4. marts til Berlingske, at man nok skal tænke »kreativt«.

Kompensation er knap så vigtigt

Medlem af Teknik- og Miljøudvalget for SF, Klaus Mygind, mener også, at en mulig kompensation kommer i anden række:

»Vi er rigtig positive over, at Socialdemokratiet har taget det her skridt. Det er en kæmpe dagsorden, hvis vi skal lave byen grønnere og bedre. Men vi vil aldrig nogensinde sige, at det er vores ønske, at pladserne bliver kompenseret en til en. Vi vil have metro, kollektiv trafik og delebiler.«

Skal der slet ikke kompenseres?

»Det har i hvert fald ikke været vores udgangspunkt,« siger Klaus Mygind.

»Det kommer til at gøre ondt på nogle«

Ifølge Gorm Anker Gunnarsen fra Enhedslisten er kompensationen af parkeringspladser ikke højt på ønskelisten, men det er ikke umuligt, at der skal kompenseres til en vis grad.

»Der kan da godt være nogle tilfælde, hvor det kan komme på tale, men færrest muligt. Det er vores udgangspunkt. Vi kan ikke bare udbygge det hele. Det handler om prioriteringer,« siger han:

»Reduktioner af biltrafik er ikke til at komme udenom. Vi kan ikke lave vindmøller og andre ting for at løse det. Der er ikke nogen vej udenom.«

9. marts meldte Det Konservative Folkeparti sig under de forargede faner og kaldte Socialdemokratiets forslag for »ekstremt arrogant«, da en nedlægning af 42.000 parkeringspladser ifølge partiet er fuldstændig urealistisk.

Det er ikke urealistisk, mener både SF og Enhedslisten, men derimod en nødvendighed for at komme pladsmangel og skadelige miljøindvirkninger til livs.

Fra Socialdemokratiet har det lydt, at man med forslaget skal indstille sig på, »at det bliver anderledes at have en bil i København«. Det er Enhedslistens Gorm Anker Gunnarsen enig i:

»Det kommer til at gøre ondt på nogle. Sådan er det.«