Fronterne er trukket skarpt op i kampen om parkering i København: Spidskandidater er rasende uenige om parkeringens skæbne

Enhedslisten og De Konservative kunne ikke være mere uenige om en vision for parkeringspladser i København frem til 2025. Enhedslistens spidskandidat kalder det en nødvendighed at skære massivt i antallet af parkeringspladser, mens De Konservative kalder visionen »arrogant«.

Nedlæggelsen af parkeringspladser i København kommer til at gøre ondt på nogle, mener SF på rådhuset, og Enhedslisten står fast. For der er brug for færre parkeringspladser, hvis klimamålet skal nås. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix (arkiv)

På den ene side er det »om at komme i gang«, og på den anden er det »ekstremt arrogant«.

Sådan lyder to udlægninger af fremtidsudsigterne for parkeringen i København, hvis det står til et socialdemokratisk valgprogram, som vil foretage en drastisk omskrivning af kommunens parkering.

På den ene side står Enhedslistens spidskandidat til overborgmesterposten, Line Barfod, og på den anden den konservative ditto, Jakob Næsager.

En tredjedel af gadeparkeringspladserne skal nedlægges frem mod 2025 svarende til 42.000 færre pladser. Det skal ske med henblik på at skabe mere plads i byen og reducere udledningen af drivhusgasser. Visionen går Socialdemokratiets spidskandidat til overborgmesterposten i København, Sophie Hæstorp Andersen, til valg på.

Stor uenighed mellem K og EL

I Det Konservative Folkeparti kan man ikke bakke op om programmet, lyder det fra Jakob Næsager, fordi det inden 2025 efter alt at dømme ikke er muligt at kompensere borgerne for de nedlagte parkeringspladser.

Jakob Næsager, De Konservatives spidskandidat. Fold sammen
Læs mere
Foto: Søren Bidstrup.

»Ud over at det bliver besværligt for den enkelte, risikerer vi, at nogle af de gode skatteydere, rejser ud. Jeg frygter, at det vil medføre en meget stor udflytning navnlig blandt dem, der tjener penge i København – folk der går på arbejde. Derfor tror jeg, at det vil få store økonomiske konsekvenser for kommunen,« siger Jakob Næsager:

»Vi risikerer allesammen at blive fattigere.«

God plan, mener Enhedslisten

I en artikel i Politiken fra 23. januar i år forklarede Sophie Hæstorp Andersen, at det er intentionen, at nye parkeringshuse og parkeringskældre i et vist omfang skal kompensere for de nedlagte p-pladser i gaderne.

Det ser dog ifølge Vejdirektoratet ikke ud til at kunne lade sig gøre, fremgår det af et udvalgssvar fra transportminister Benny Engelbrecht (S).

»Det er sandsynligvis korrekt, at man ikke kan nå at bygge parkeringshuse og -kældre svarende til en tredjedel af Københavns gadeparkering inden 2025,« lyder det.

For Enhedslistens spidskandidat, Line Barfod, ændrer dette forhold dog ikke ved partiets støtte til forslaget, som hun i Politiken har kaldt »fantastisk«:

»Vi er imod, at der bliver kompenseret. Vi synes, at der skal være færre parkeringspladser i København,« siger Line Barfod:

»Det, vi gerne vil, er, at nedlægge en lang række parkeringspladser. Vi vil gerne have en dialog med håndværkere, butikker og så videre, så vi kan sikre os, at der er parkeringspladser til, at de kan eksistere.«

Der skal dog være »nogle« parkeringspladser, mener Line Barfod, men hun så helst, at disse var forbeholdt elbiler og delebiler.

Hvem er det, der i jeres øjne, der har behov for en bil?

Line Barfod, spidskandidat for Enhedslisten. Fold sammen
Læs mere
Foto: Annika Byrde/Ritzau Scanpix.

»Det kan enten være nogle, som har et handicap og har svært ved at bruge offentlig transport, eller det kan være nogle, der på grund af deres arbejde eller familieforhold, er tvunget til at have en bil,« siger hun.

Kunne det være børnefamilier?

»Det skal vi jo se på, for mange børnefamilier klarer sig jo godt uden bil i dag og kan sagtens få det til at hænge sammen. Så er der nogle, hvor det ikke kan lade sig gøre, men hvor vi skal have set på, hvordan vi får udbredt delebilerne og den kollektive trafik.«

K: »Ekstremt arrogant«

At der ikke er muligheder for at kompensere borgerne for de tabte parkeringspladser inden 2025, er en deal breaker for Det Konservative Folkeparti, fremhæver Jakob Næsager.

I sidste uge sagde Socialdemokratiets politiske ordfører på rådhuset, Jonas Bjørn, til Berlingske, at man måtte tænke »kreativt« for at gøre op for de tabte parkeringspladser på gadeplan. Muligheden for at løse problemet ved bare at tænke kreativt, fejer Næsager af bordet.

Hvorfor er det for dig at se ikke muligt at udvide allerede eksisterende p-huse og -kældre, som Socialdemokratiet foreslår?

»Det er nonsens. Hvis vi i løbet af de næste 10 til 15 år har en omstilling til 100 procent elbiler, skal elbilerne have et sted at parkere, og hvis man fjerner en tredjedel af pladserne, er der ikke plads til elbilerne,« siger han:

»Hvert år har vi en runde på, om der kan skaffes yderligere pladser på kommunale anlæg, og der har vi rystet posen en gang om året. Ved seneste øvelse fandt vi omkring 300 pladser, og så er der langt op til 42.000. Det er jo ikke realistisk. Jeg synes, det er ekstremt arrogant, og det her gør jo, at København ikke fungerer i hverdagen.«

For Line Barfod at se er det »om at komme i gang«, hvis man skal nå klimamålene:

»Jo flere parkeringspladser, der er, desto flere biler er der. Hvis man skal gøre noget, bliver vi nødt til at se på, hvordan man kan nedbringe det, og så skal vi selvfølgelig lytte til de behov, der er,« siger hun.