Stor dansk virksomhed: Hver fjerde skal arbejde hjemme hele tiden

Først var det Codan, og nu har også Topdanmark valgt at fastholde hjemmearbejde som en del af hverdagen i kølvandet på de erfaringer, forsikringsselskaberne har fået under coronakrisen. Mere hjemmearbejde og øget fleksibilitet hos den enkelte medarbejder skal være en del af »fremtidens arbejdsplads«, lyder det.

Fremover vil flere af de ansatte hos Topdanmark få mulighed for at arbejde hjemme frem for at møde på kontoret. Niels Ahlmann Olesen

Mindre stress, færre sygedage og øget effektivitet.

Det er blandt andet de erfaringer, som forsikringsselskabet Topdanmark har taget med sig fra de arbejdsvilkår, som coronakrisen medførte, hvor tvunget hjemmearbejde stod på programmet.

Det har man nu taget til efterretning, og derfor lancerer forsikringsselskabet en ny intern kampagne med titlen »Fremtidens Arbejdsplads«.

Kampagnen inkluderer en forsøgsordning til efteråret, hvor hjemmearbejde og mere fleksibilitet bliver grundpillen for den enkelte medarbejders hverdag.

Kriteriet for kampagnen lyder blandt andet, at der højst må være 75 procent af medarbejderne, som møder fysisk ind på arbejdspladsen.

»Coronakrisen har bragt død og ulykke til hele verden, amputeret dansk økonomi og isoleret os. Men den har også åbnet vores øjne for, hvordan vi ser fremtidens arbejdsplads, og hvordan vi arbejder med trivsel i Topdanmark. Det tager vi nu konsekvensen af. Hjemmearbejde er kommet for at blive – ikke alle ugens dage, men i langt højere grad end tidligere,« siger Peter Hermann, adm. direktør i Topdanmark i en pressemeddelelse, som forsikringsselskabet har sendt ud om det nye tiltag.

Udgangspunktet for »Fremtidens Arbejdsplads« er, at den enkelte medarbejder får flere muligheder for selv at tilrettelægge sin arbejdsdag, hvor den store overskrift er øget fleksibilitet – hvilket ikke behøver at inkludere hjemmearbejde for enhver medarbejder.

»Det afgørende for os er fleksibilitet med udgangspunkt i den enkelte. Vi ønsker ikke en generel regel om et bestemt antal hjemmearbejdsdage for alle. Det er ikke one size fits all. Selv om målet er det samme for alle – mere fleksibilitet, mere effektivitet, mere tillid og mere trivsel – så kan svaret være vidt forskelligt fra person til person. Udgangspunktet bør altid være den enkelte medarbejder og de enkelte arbejdsopgaver«, lyder det fra Peter Hermann i pressemeddelelsen.

»For nogle fungerer det bedst for både den enkelte afdeling og medarbejder at møde på kontoret hver dag. For andre fungerer det lige så godt at arbejde hjemmefra. Derfor har vi i Topdanmark valgt ikke at pålægge nogen at arbejde hjemme, ligesom vi heller ikke opstiller generelle krav om, hvor mange arbejdsdage den enkelte skal være på kontoret om ugen«, tilføjer han.

Initiativet fra Topdanmark kommer, efter at også forsikringsselskabet Codan har valgt at tage ved lære af hjemmearbejdet under coronakrisen. Hos Codan har man indført 40 procent mere hjemmearbejde for virksomhedens medarbejdere.