Støjplaget beboerformand troede, at Berlingske-artikel var satire: »Jeg har ikke noget positivt at sige om det«

Restauranter vil gerne have lov til at få udvidet udendørsservering, ligesom man må få det i Indre By, men ordningen forvolder enorme problemer for beboerne, der er plaget af larm og støj, mener beboerformand.

Beboerformand mener, at det bliver svært at finde et kompromis mellem beboere og restauratører og siger, at ordningen om udvidet udendørsservering er voldsomt indgribende for rigtig mange. Fold sammen
Læs mere
Foto: Simon Læssøe/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Vi tester oplæsning. Fortæl os, hvad du synes her

Hannibal Holt troede, at der var tale om en artikel fra det satiriske medie Rokokoposten, da han i går læste overskriften på en artikel i Berlingske.

Holt er formand for Grønnegade Kvarters Beboerforening i Indre By i København, og en artikel, hvor restauratører ærgrer sig over ikke at kunne få ret til udvidet udeservering, måtte være en joke, mente han.

Hannibal Holt har meget at udsætte på den udvidede udeservering, som man så det under ordningen sidste år.

»Det var kaotisk, fuldstændig ureguleret kaotisk. Sidste år stak det helt af, og det var umuligt for beboerne i hele Indre By. Vi havde gadefesten i vores hjem. Stemningen er ubehagelig,« siger Hannibal Holt.

Herunder ses en privatvideo fra Ny Adelgade i København, der for beboerformanden at se understreger problematikken med larm og støj. Videoen er fra 19. juni 2020:

Retten til udvidet udeservering, som giver restaurationer, cafeer og lignende mulighed for udeservering på fortove, pladser og i parker ved eksempelvis at inddrage parkeringspladser til formålet.

Anerkender presset på restauranterne

Særordningen trådte med Københavns Rådhus' godkendelse i kraft sidste år, og dengang gjaldt ordningen for samtlige restauranter og cafeer i København. Sådan er det ikke i dag. Nu gælder det kun for Middelalderbyen, Frederiksstaden, Gammelholm og Kødbyen for spisesteder.

I artiklen 6. maj fortæller flere restauratører, som ligger udenfor grænsen, der giver lov til ordningen, at de er særdeles pressede, og at en håndsrækning i form af den udvidede udeservering vil være en håndsrækning af en vis kaliber.

Herunder er en video fra 16. oktober 2020 fra Ny Adelgade i København:

»Jeg kan godt forstå, at restauratørerne er pressede. Jeg anerkender selvfølgelig, at det må være svært for dem, men jeg er bare nødt til at sige, at vi bor her, og det er på ingen måde morsomt at sidde i sin stue om aftenen, når der sidder 80 personer lige udenfor vinduet, og som råber og skriger. Det er fuldstændig utåleligt,« forklarer Hannibal Holt.

Beboerformand: »Vi er spærret inde«

Selv bor han i Indre By, hvor der på ny er åbnet for, at restauratører kan ansøge om særordningen. Sidste år gik det for Holt at se altså helt galt, men problemerne med larm og støj har flere år på bagen og er taget til siden daværende overborgmester Ritt Bjerregaards (S) og tidligere teknik- og miljøborgmester Klaus Bondams (R) »gang i gaden«-fremstød.

»Nu kommer sommeren, og det bliver varmt, og vi kan ikke åbne vinduerne. Vi er spærret inde, og det er umuligt at være i det. Ud over min sympati over for de mennesker, som kommer i klemme, har jeg ikke noget positivt at sige,« forklarer Hannibal Holt.

Berlingske har ad flere omgange beskrevet tvisten mellem erhvervslivets og beboernes ønsker til blandt andet nattelivet i København. Fronterne er trukket hårdt op, erkender Hannibal Holt.

Er det overhovedet muligt for jer at finde et kompromis?

»Vi har ikke særligt meget at give af. Vi er ikke sure for at være sure. Vi bruger alt vores tid på at råbe op om problemet, og det er jo ikke, fordi det er sjovt, det er, fordi vi er mega presset. Vi er presset i et omfang, så folk er begyndt at flytte,« siger han:

Adskillige restauratører er underskrivere på et brev til kommunen, der er foranstaltet af brancheorganisationen Danmarks Restauranter og Cafeer (DRC), hvori de beder om retten til udeservering. En restauratør kaldte det over for Berlingske »et spørgsmål om overlevelse«.

Hannibal Holt mener dog, at branchen som helhed, overser problematikken for beboerne:

»Jeg synes, at branchen meget kynisk værner om deres forretning, og er meget utilbøjelig til at give noget som helst. Hvis man ser på de 15 punkter, HORESTA er kommet med, så er der ikke et eneste sted, hvor HORESTA skal give noget,« siger han.

Annette Hyldebrandt, chef for turisme- og oplevelsesøkonomi, i HORESTA, er ikke enig i kritikken og siger:

»Københavns Kommune ønsker at give en håndsrækning til et nødlidende erhverv, og det er der hårdt brug for i hele København.«